چگونه وقتی کامپیوترتان روشن نمی‌شود٬ مشکلات سخت‌افزاری‌اش را پیدا کنید

هفته گذشته چند مورد از ساده‌ترين آموزش تعميرات کامپيوتر و به روزرساني‌هايي را که خودتان مي‌توانيد انجام دهيد آموزش دادم اما يکي از خوانندگان پرسيد که از کجا بفهميم کدام قطعه دچار مشکل شده است؟Diagnose Hardware Problems امروز قصد دارم به صورت گام به گام به شما نشان دهم که چگونه ايراد کامپيوتري را که روشن نمي‌شود پيدا کنيد. سپس? هفته آينده? ابزارهايي جهت حل مشکلات سخت‌افزاري کامپيوتري که روشن مي‌شود اما عملکرد نامناسبي دارد معرفي خواهم کرد.
آشکار است که اگر کامپيوترتان با فشار دکمه پاور روشن نشود? آن‌گاه هيچ نرم‌افزاري نمي‌تواند به شما کمک کند. بنابراين? بايد کيس را باز کرده و فرآيند عيب‌يابي سخت‌افزاري را شروع کنيد.

غيرضروري‌ها را حذف کنيد:
اگر کامپيوتري روشن نشود? اولين کاري که مي‌کنم اين است که همه قطعات غيرضروري سيستم را قطع يا حتي به صورت فيزيکي خارج مي‌کنم. اين مرحله شامل اين موارد است:
کارت‌هاي PCI? ISA و PCI Express – همه چيز به جز کارت گرافيک بايد خارج شود (ولي اگر يک کارت گرافيک آنبرد داريد که مي‌توانيد از آن استفاده کنيد? در اين صورت کارت گرافيک را نيز خارج کنيد). از جمله کارت‌هايي که بايد قطع شوند مي‌توان به کارت صدا? کارت شبکه? مودم و کارت‌هاي رابط اضافي اشاره کرد. شايد تصور کنيد بعيد است که يکي از اين کارت‌ها عامل خرابي باشند اما همين هفته گذشته يکي از کامپيوترهاي قديمي من به دليل نقص عملکرد کارت شبکه روشن نمي‌شد. کارت شبکه را خارج کردم و همه چيز درست شد.
ديسک‌هاي سخت – تنها لازم است برق آن‌ها را قطع کنيد.
درايو سي دي – باز هم فقط کابل برقش را بکشيد.
پس از اين کارها? دوباره دکمه پاور را فشار دهيد. آيا فعاليتي مشاهده مي‌کنيد؟ آيا روي مادربوردتان يک چراغ پاور وجود دارد؟
اگر چراغ پاور مادربورد به طور ضعيفي روشن مي‌شود اما سيستم بالا نمي‌آيد? احتمال دارد که ايراد از خود مادربورد يا منبع تغذيه باشد. در کامپيوترهاي قديمي پيش مي‌آيد که يکي از خازن‌هاي مادربورد ترکيده و مايع درون آن به بيرون نشت کند و باعث اشکالاتي از اين دست شود. نگاهي به گوشه و کنار مادربورد خود بيندازيد و ببينيد که آيا مي‌توانيد نشانه‌اي از يک خازن متورم بيابيد – ممکن است بالاي آن باز شده باشد? شايد مايعي قهوه‌اي رنگ روي مادربورد ببينيد يا ممکن است خازن تنها اندکي باد کرده باشد :
اگر نشانه‌اي که حاکي از مشکلات خازن‌ها باشد پيدا نکرديد? آنگاه بايد منبع تغذيه را بررسي کنيد.

بررسي يک منبع تغذيه معيوب:
منبع تغذيه در کنار هارد درايو و فن‌ يکي از قطعاتي است که زياد دچار مشکل مي‌شود و مشکلات آن يا ناشي از فن داخل خود منبع تغذيه است و يا باز هم خازن‌ها دچار مشکل شده‌اند. در هر صورت? تحت هيچ شرايطي نبايد اقدام به تعمير يک منبع تغذيه معيوب کنيد – تنها گزينه ممکن تعويض آن است. حتي اگر به ظاهر خراب باشد? باز هم احتمال بسيار زيادي وجود دارد که ولتاژ بالايي داخل آن ذخيره شده باشد. توصيهنمي‌کنم که يک مولتي‌متر برداريد و منبع تغذيه را امتحان کنيد.
دو راه براي شناسايي يک منبع تغذيه معيوب وجود دارد. يکي استفاده از يک منبع تغذيه يدکي است و ديگري نصب همين منبع تغذيه روي يک کامپيوتر ديگر. اگر يک منبع تغذيه يدکي داريد? قطعه فعلي را درآورده و قطعه يدکي را جايگزين آن کنيد. اگر يک کامپيوتر يدکي داريد? منبع تغذيه‌اش رو در‌آورده و منبع تغذيه مشکوک را روي آن امتحان کنيد. مشخص است که به اين ترتيب اگر اشکال از منبع تغذيه باشد به مسئله پي خواهيد برد. به منظور جلوگيري از نتيجه‌گيري اشتباه? مطمئن شويد که همه ليدها را متصل کرده‌ايد. مادربورد‌هاي جديد علاوه بر فيش‌هاي بزرگ ?? پين? براي تأمين برق پردازشگر يا کارت گرافيک نيازمند فيش‌هاي ? يا ? پين نيز هستند. دفترچه راهنماي مادربوردتان را مطالعه کنيد و يا در اطراف فن سي پي يو خود به دنبال چنين رابط‌هايي بگرديد. اگر به نظر رسيد که بايد چيزي در آنجا متصل کنيد? آنگاه راهنماي رايگان نگاهي به داخل و خارج کامپيوتر را دانلود کرده و مطالعه کنيد. مخصوصاً صفحات مربوط به رابط‌هاي تغذيه.
آخرين راه باقي مانده اين است که قطعه مشکوک را در يک کامپيوتر ديگر امتحان کنيد اما بدانيد که احتمال داريد اين کار به قطعه شما آسيب بزند. بنابراين توصيه مي‌کنم از انجام دادن اين عمل با سخت‌افزارهايي که برايتان اهميت دارند خودداري کنيد.