معماری شبکه GSM و عناصر تشکیل دهنده آن

معماري شبکه GSM و عناصر تشکيل دهنده آن به صورت زير مي باشد .
1 – زير سيستم شبکه 2 – زير سيستم راديويي 3 – زير سيستم پشتيباني و نگهداري
1 – زير سيستم شبکه :
اين سيستم شامل تجهيزات و فانکشنهاي مربوط به مکالمات end – to – end , مديريت مشترکين و Mobility مي باشد و نيز مانند رابطي ميان سيستم GSM و مراکز تلفن ثابت (PSTN) عمل مي کند .
2 – زير سيستم راديويي
شامل تجهيزات و عملياتي مربوط به مديريت اتصالات مسير راديويي مانند Handover ها مي باشد .
3 – زير سيستم مرکز نگهداري و پشتيباني(OMC) :
شامل فانکشن هاي نگهداري و پشتيباني تجهيزات GSM مي باشد و پشتيباني رابط اپراتور شبکه را نيز بر عهده دارد . OMC به تمام تجهيزات داخل سيستم سوئيچينگ و BSC متصل مي شود . در حقيقت عملياتي نظارتي GSM يک کشور را انجام مي دهد ( مانند دادن صورتحساب ) و يکي ديگر از مهمترين ويژگي هاي آن هم , عمليات نگهداري HLR يک کشور است .
بسته به سايز شبکه هر کشور مي تواند بيشتر از يک OMC داشته باشد . مديريت سراسري و متمرکز شبکه نيز توسط مرکز مديريت شبکه MMC انجام مي پذيرد . OMC نيز مسئول مديريت منطقه شبکه مي باشد .
بخش هاي مختلف تلفن همراه :
تلفن همراه شامل سه بخش کلي مي باشد:
1 – Base Band(ديجيتال)
2 – RF(راديويي)
3 – AF(صوتي)
بخش power supply وظيفه دريافت ولتاژ باتري , اندازه گيري آن و هچنين تنظيم آن را برعهده دارد و پس از اين مرحله ولتاژ را به تمام قسمت هاي گوشي از جمله قسمت RF و AF و Digital مي رساند و بخش ديجيتال توسط برنامه هايي که در حافظه هايش وجود دارد و همچنين توسط پردازشگر مرکزي خود يعني CPU , کل مدارات را کنترل کرده و دستورات لازم را به آنها مي دهد . بخش RF نيز وظيفه برقراري ارتباط با BTS( ) را برعهده دارد و سيگنالهايي مثل : سيگنال شماره گيري , سيگنال هاي صحبت کردن و داده ها را به شبکه مي فرستد , همچنين يک سري اطلاعات مانند سيگنالهاي صحبت کردن کاربر مقابل و داده هاي شبکه را نيز دريافت مي کند . بخش AF هم در ارسال و هم در دريافت اطلاعات با قسمت RF در ارتباط است . در حالت ارسال , اطلاعات را از حالت آنالوگ به ديجيتال , و در حالت دريافت اطلاعات را از حالت ديجيتال به آنالوگ تبديل مي کند و از speaker پخش مي شود.
آنتن :
آنتن وسيله اي است که براي دريافت يا انتشار امواج الکترومغناطيسي به کار مي رود خواص آنتن در فرستندگي و گيرندگي شبيه هم است.
آنتن داراي مشخصاتي مثل مقاومت تابشي , توان تابشي , بهره آنتن و آمپدانس آنتن مي باشد و از لحاظ ظاهري روي گوشي ها داراي حالات مختلفي مي باشد.
پردازشگر CPU(central processing unit):
CPU واحد پردازشگر مرکزي مي باشد و در واقع مغز يک سيستم موبايل است . واضح است که در اين سيستم ساخته شده بر اساس Micro Processor نقش اين قسمت به منزله مدير و فرمانده کل سيستم مي باشد . اعمال کليه بخش هاي گوشي تحت نظارت اين واحد بوده و اين واحد مي تواند از ساير بخش هاي گوشي براي انجام امور خود استفاده نموده يا نسبت به هماهنگ کردن انجام امور ساير بخش هاي گوشي يا تعيين وظايف آنها اقدام نمايد .به هر حال توجه به اين نکته ضرورييست که کليه اعمال در يک گوشي تحت فرمان CPU به انجام مي رسد . ولي CPU براي انجام دادن اين کارها نياز به يک سري حافظه دارد که در آنها سيستم عامل گوشي , اطلاعات ثابت , اطلاعات موقت و… ذخيره مي شود.
حافظه هاي RAM و ROM :
در پردازش اطلاعات به وسيله CPU داده بايد در RAM و ROM ذخيره شود . وظيفه ROM در گوشي ذخيره اطلاعات ثابت و دائمي است . اين اطلاعات عبارتند از :
برنامه هايي براي کاراکترهاي مورد نمايش روي LCD و برنامه هاي مربوط به RF و کليه برنامه هايي که در کارکرد گوشي دخيل هستند . همچنين RAM وظيفه ذخيره موقت اطلاعات را بر عهده دارد . در ضمن اجراي برنامه به دلايل مختلف نياز به ذخيره سازي اطلاعات به صورت داده و يا برنامه در حافظه مي باشد . به همين جهت در گوشي علاوه بر ROM از RAM نيز براي ذخيره سازي اطلاعات به صورت موقت استفاده مي گردد.
ICتغذيه (power supply)
وظيفه رساندن ولتاژ به تمام قسمت هاي مدار را بر عهده دارد . اين IC زماني که ولتاژ را از باتري دريافت مي کند , آن را اندازه گيري کرده و سپس تبديل به کد هاي ديجيتال کرده و به CPU مي دهد , CPU مقدار شارژ باتري را روي صفحه نمايش نشان مي دهد . اين IC يک مبدل ديجيتال / آنالوگ نيز در داخل خود دارد که ارتباط دادن CPU و سيم کارت به خود را مربوط مي سازد .
IC صوت :
اين IC در واقع يک مبدل آنالوگ به ديجيتال و ديجيتال به آنالوگ است . امواج بعد از دمدلاسيون وارد IC صوت مي شوند . ماهيت اين سيگنالها ديجيتال است . اين سيگنالهاي ديجيتال از طريق خطوط ارتباطي ميان IC صوت و قسمت ديجيتال به کمک CPU روي RAM ذخيره شده و دوباره IC صوت اطلاعات را از روي RAM ميخواند و تبديل به سيگنالهاي آنالوگ ميکند که از Speaker پخش مي شوند.
صفحه نمايش (Liquid Crystal Display)LCD
کريستال مايع را يک گياه شناس اتريشي در سال 1888 براي اولين بار در حين ذوب جامدي از مشتقات آلي کشف کرد . اما اولين LCD را يک کارخانه آمريکايي در سال 1986 ساخت . براي ساخت LCD دو شيشه پولارويدرا با 90 درجه اختلاف زاويه نسبت به هم قرار مي دهند و يک کريستال مايع بين آنها مي گذرد . کليه اطلاعات مربوط به عملکرد دستگاه و پروسه در حال انجام بر روي صفحه نمايش نمايش داده مي شود. مطالب بالا راهنمايي درباره آموزش تعميرات موبايل را ارائه مي دهد.