فایل های حذف شده کجا می روند

بسیاری از کاربران فکر می کنند وقتی یک عکس ، یک فایل موسیقی یا سایر فایل ها حذف شوند ، به طور کامل از بین می روند ، اما این درست نیست . حذف یک فایل اساساً فقط bookmark ی را که ویندوز از آن برای بازیابی فایل استفاده می نماید پاک می کند . چیزی که حذف یک فایل به ویندوز می گوید این است که شما دیگر نمی خواهید فضای دیسک سخت را به ذخیره آن فایل اختصاص دهید . بدین ترتیب ، فایل بر روی درایو شما باقی می ماند تا زمانی که ویندوز داده های جدیدی را بر روی آن بنویسید . تا آن زمان ، شانس بازیابی داده هایی که به ور اتفاقی یا ناخواسته حذف شده اند وجود دارد .

بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید ، این است که هیچ کاری نکنید ، زیرا داده های جدیدی که بر روی دیسک سخت خود ذخیره می کنید می توانند بر روی فایلی که قصد بازیابی آن را دارید نوشته شوند . از سوی دیگر ، اجرای Disk Defragmenter می تواند فایل حذف شده شما را از بین ببرد . اگر شما یوتیلیتی Disk Defragmenter را به گونه ای زمان بندی کرده باشید که بطور اتوماتیک اجرا شود ، تا زمانی که داده های از دست رفته را بازیابی نکرده اید آن را غیرفعال کنید (بر روی Tools , Scheduled Tasks Start , Programs , Accessories , System کلیک کنید) . در نهایت ، بازگرداندن فایل از دست رفته ممکن است به معنای استفاده از یک برنامه Undelete باشد . در بدترین حالت ، یک سرویس بازیابی داده ها می تواند داده ها را حتی از یک دیسک سخت مرده بازیابی کند اما نوعاً انجام این کار هزینه نسبتاً بالایی در بردارد .

فایل های خود را جستجو کنید

اغلب اوقات ، جستجو برای یافتن یک فایل می تواند به شما بگوید که آیا آن فایل واقعاً حذف شده یا به طور اتفاقی در مکان دیگری ذخیره شده است . ابتدا ، در سمت چپ منوی Start ویندوز ، لیست فایل ها و برنامه هایی را که اخیراً از آن ها استفاده شده و ویندوز آن ها را در این مکان حفظ می کند را چک کنید . برنامه های ویندوز نظیر Excel , Word ، همچنین لیستی از فایل هایی را که اخیراً باز شده اند را درمنوی File این برنامه ها نگهداری می کنند . به عنوان مثال ، کلیک بر روی منوی File در برنامه Word ، اسنادی را که اخیراً در این برنامه باز شده اند به همراه مکان ذخیره شدن آن ها نشان میدهد .

یک گزینه دیگر ، استفاده از ابزار Search ویندوز است . (بر روی Star , Search کلیک کنید) . در جعبه محاوره ای Search Results تحت Search Campanion pane ، گزینه هایی برای جستجوی تصاویر (Pictures) ، موسیقی (Music) ، یا Documents , Video (شامل Word Processing , Spreadsheet و غیره) Computers And People , Folders All Files And وجود دارد . بر روی And Folders All Files کلیک کنید و متن مناسب را در File Name All Or Part Of The (تمام یا بخشی از نام فایل ) ، The File A Word Or Phrase In (یک کلمه یا عبارت در فایل ) وارد کنید . سپس ، ازمنوی پائین افتادنی Look – in بر روی My Computer کلیک کنید و سپس بر روی Search کلیک کنید . اگر جستجو ، چیزی را که به دنبال آن هستید پیدا نکرد ، سعی کنید از یک کاراکتر جانشین (*) و پسوند سند مورد نظر ، مثل *.doc یا *.xls استفاده کنید . گزینه Search همچنین دارای امکانات پیشرفته ای مثل Search Hiden Files And Folders (جستجوی پوشه ها و فایل های پنهان) و جستجو براساس سایز فایل ، تاریخ آخرین تغییر و سایر زمینه ها می باشد

Recycle Bin را چک کنید

اگر جستجوی شما نتیجه ای در برنداشت ، ببینید که آیا ویندوز ، فایل مورد نظر را در Recycle Bin نگه داشته یا خیر . ( بر روی آیکون دسک تاپ Recycle Bin کلیک کنید) . اغلب فایل هایی که شما به طور دستی حذف می کنید در Recycle Bin باقی می مانند و تا زمانی که آن را خالی نکنید بخشی از فضای دیسک سخت شما را اشغال می کنند . (بر روی Empty Recycle Bin , file کلیک کنید) . به طور پیش فرض ، Recycle Bin ، 10 درصد از ظرفیت دیسک سخت شما را به خود اختصاص می دهد (با کلیک راست بر روی Recycle Bin و کلیک بر روی properties و تنظیم اسلایدر Recycle Bin Maximum Size Of میتوانید این مقدار را تغییر دهید ) . وقتی ظرفیت Recycle Bin تکمیل باشد . ویندوز فایل های قدیمی را حذف می کند تا فضا برای فایل های جدید باز شود . اگر شما یک دیسک سخت با ظرفیت بالا در اختیار دارید ، فایل های شما می توانند برای مدتی طولانی در آن جا باقی بمانند . اگر فایل شما در Recycle Bin بود ، آنرا هایت لایت کنید ، بر روی File و سپس Restore کلی کنید تا فایل حذف شده بازیابی شود.

از System Restore استفاده کنید

System Restore یکی از یوتیلیتی های ویندوز است که می تواند تنظیمات سیسم را به قبل یا restore Point برگرداند .

System Restore ، تغییری در فایل هایی که شما اخیراً ایجاد کرده اید ، مثل ایمیل ها و اسناد Word نمی دهد . استفاده از یک Restore Point ، هر نوع update یا ارتقای مربوط به برنامه ها را که شما بعد از تاریخ Point Restore انجام داده اید حذف می کند . شما باید بعد از بازیابی ، تمام آن ها را مجدداً نصب کنید . برای استفاده از این یوتیلیتی بر روی Restore Start , Programs , Accessories , System Tools , System کلیک و قدم هایی را که بر روی صفحه نمایش مشاهده می کنید دنبال نمائید .