راهنمای خرید منبع تغذیه کامپیوتر

منبع تغذيه در کامپيوتر، تامين کننده انرژي و برق مصرفي اجزا مختلف کامپيوتر است و از اين نظر آن را مي توان همانند قلب در بدن دانست. همانطور که قلب خون کافي براي تامين انرژي مورد نياز بافت هاي مختلف بدن را به آنها مي رساند، منبع تغديه نيز توان مورد نياز براي قسمت هاي مختلف سيستم را تامين مي کند و بدون وجود يک منبع تغذيه مناسب و خوب، بهترين قطعات کامپيوتر هم کارايي چندان مناسبي نخواهند داشت (در اين مورد مطالبي نيز درتالار گفتگوي سايت ميکرو رايانه وجود دارد) پس هميشه سعي کنيد قلبي مناسب براي سيستم خود انتخاب کنيد تا قطعات سيستم شما به طور کامل از انرژي کافي بهره مند شوند.آموزش تعميرات لپ تاپ

نکاتي که بايد در خريد پاور به آن توجه کرد :
1- توان پاور:
يکي از اولين فاکتور ها در خريد پاور توجه به توان آن است که در تامين انرژي مورد نياز سيستم، اهميت به سزايي دارد . توان خروجي پاور به دو صورت روي آن ثبت مي شود: 1- توان واقعي يا نامي(نرمال) و توان حداکثر.

توان واقعي به تواني اطلاق مي شود که منبع تغذيه کامپيوتر بدون تحمل فشار در شرايط عادي قادر به تامين آن است، در صورتي که منبع تغذيه با توان حداکثر مي تواند در حدود 1 دقيقه کار کند و بعد از آن از کار مي افتد. به طور متوسط در کل حدود 150 وات بين توان واقعي و توان حداکثر اختلاف وجود دارد. مثلا منبع تغذيه باتوان 580 وات داراي توان حداکثر 730 وات است و توانايي تحمل بيش از اين ندارد. پس هميشه در خريد پاور به ميزان توان واقعي آن توجه کنيد که ملاک توان اصلي و واقعي پاور کامپيوتر شناخته مي شود.
در صورتي که روي يک پاور، ميزان توان واقعي ثبت نشده باشد بايد به ميزان توان خروجي هر شاخه توجه کرد. به اين صورت که بايد ديد پاور مورد نظر روي خروجي 12 و يا 5 ولت توانايي پشتيباني از چند آمپر را دارد که اين عامل نشان دهنده توان واقعي هر ولتاژ خروجي است.
هميشه در خريد منبع تغذيه به اين نکته توجه کنيد که حداکثر توان واقعي پاور شما در حدود 20 درصد بيشتر از توان مصرفي سيستم شما باشد زيرا اين عامل باعث افزايش کارايي و همچنين ماندگاري سيستم و پاور در شرايط سخت کاري مي شود. اما در صورتي که توان مصرفي سيستم شما بيشتر از توان واقعي باشد در شرايطي که سيستم به برق بيشتري براي پردازش هاي پيچيده نياز داشته باشد، منبع تغذيه براي تامين برق مصرفي تحت فشار قرار گرفته و در اين صورت با افت ولتاژ، سيستم با ولتاژ هاي نامناسبي تغذيه شده که خود باعث بروز مشکلات زياد در سيستم خواهد شد.
2- ورژن پاور:

شايد اين سوال پيش بياد که مگر پاور هم ورژن بندي دارد؟ بله پاور هم همانند بسياري از قطعات داراي ورژن است و بر اساس اين ورژن قابليت هاي آن تغيير مي کند. پاورهاي امروزي که در بازار کشورمان وجود دارد داراي نسخه هاي 2/1 و 2/2 هستند اين پاور ها داراي مشخصاتي مانند کانکتور برق 24 پين براي تامين برق مادربورد، وجود کانکتور PCI-E و تعدادي فاکتور هاي امنيتي جديد در ساختار خود هستند که باعث محافظت از سيستم مي شود اما در نسخه هاي جديد پاور علاوه بر 24 پين يک کانکتور برق 8 پين نيز وجود دارد که به جاي کانکتور 4 پين کنار پردازنده قرار داده شده است و وظيفه آن تامين انرژي مورد نياز پردازنده است پس بايد به اين نکته توجه کرد، پاوري که خريداري مي کنيد با قابليت هاي مادربورد شما هماهنگي داشته باشد به همين دليل قبل از خريد پاور، نوع و مدل مادربرد خود را مشخص و بر اساس آن اقدام به خريد پاور مناسب کنيد.
منبع تغذيه هاي جديد داراي کانکتور 8 پين براي اتصال با مادربرد است، در واقع اين کانکتور 8 پين، براي مادربورد هاي جديدي ساخته شده که از چيپ ست هاي 975 و 955 بهره مي برند. (در اين مورد مطالبي در تالار گفتگوي سايت ميکرو رايانه وجود دارد) زيرا توان مصرفي در پردازنده هاي جديد اينتل به قدري بالاست که ديگر يک کانکتور 4 پين توانايي پشتيباني از اين مقدار انرژي را ندارد.

3- نکات امنيتي در پاور:
پاور هاي امروزي هر روز قوي تر مي شوند و اين قوي تر شدن نياز به توجه بيشتري براي امنيت سيستم دارد زيرا کوچکترين خطا در تنظيم ولتاژ و عدم قطع در شرايط نادرست مي تواند باعث بروز مشکلات اساسي در قطعات سخت افزاري شود به همين علت شرکت هاي سازنده ي پاور هر روزه تکنولوژي هاي جديدي را در ساختار منابع تغذيه خود قرار مي دهند تا باعث افزايش امنيت آنها شوند.

يکي از اين نکات که بدون نياز به هيچ تخصص خاصي قابل درک است توجه به تفکيک سازي کابل هاي برق پاور است به طوري که با کمي توجه به پاور هاي قدرتمند خواهيد ديد که روي کابل هاي خروجي آنها يک لايه جدا کننده کشيده شده است. اين عامل باعث افزايش امنيت منبع تغذيه مي شود زيرا توان خروجي روي هر خروجي در منبع تغذيه هاي امروزي بالاست و در صورت عدم وجود اين امکانات، امکان بروز مشکلات در پاور وجود دارد همچنين توجه به طراحي مناسب کانکتور هاي پاور هم در امنيت آن نقش دارد. زيرا نصب اشتباهي اين کانکتورها روي قطعات، مي تواند باعث بروز ايراداتي در قطعات و حتي مشکل تامين انرژي مورد نياز سيستم شود.
PFC :امروزه ديگر روي اکثر پاور هاي موجود در بازار گزينه ي PFC نوشته شده است. در واقع PFC يا Power Factor Correction بخشي در پاور است که با تصحيح و هماهنگي ولتاژ ورودي، باعث استفاده بهينه از توان ورودي و کاهش توان مصرفي توسط پاور مي شود. اين عامل امروزه در تمام پاور هاي حرفه اي به عنوان يکي از فاکتور هاي استاندارد براي پاور شناخته مي شود و با وجود اين فاکتور مصرف برق توسط پاور هاي کامپيوتر به مقدار چشمگيري کاهش مي يابد.

4- طراحي پاور:
طراحي پاور يکي از عوامل مهم در افزايش کارايي پاور است. مثلا نحوه خنک شدن، زيرا در صورتي که يک پاور از طراحي مناسب برخوردار نباشد در هنگام فعاليت قادر نخواهد بود گرماي توليدي خود را به طور مناسب خارج کند که در اين حالت بروز مشکلاتي مانند تغيير ولتاژ هاي خروجي به علت افزايش دماي داخلي پاور و يا افزايش دماي قطعات داخلي کيس به علت انتقال گرما به فضاي داخلي کيس و حتي کاهش عمر قطعات و کارايي سيستم تا حد چشمگيري خواهد شد.

پس با توجه به اين مسائل هميشه بايد پاوري خريداري کرد که بهترين تهويه و طراحي را داشته باشد تا در شرايط سخت بتواند بدون کمترين مشکلي فعاليت کند. امروزه اکثر پاور هاي جديد مجهز به يک فن 12در 12 سانتي متر هستند که به راحتي مي تواند جريان هواي لازم براي خنک کردن قطعات پاور را به وجود آورد.
منبع: ميکرو رايانه