حفاظت از کامپیوتر در مقابل نوسانات برق و جلوگیری از سوختن آن

آموزش تعمیر کامپیوتر- هنگامی که قصد دارید یک سیستم کامپیوتری را نصب و راه اندازی کنید به احتمال فراوان محافظ الکترونیکی از اجزایی است که خواهید خرید . کاربرد ثانویه محافظ الکتریکی برای انشعاب است، یعنی می توان چندین دستگاه را از طریق یک پریز به برق متصل کرد بدون آنکه با کمبود جریان مواجه شویم و خطری دستگاه ها را تهدید کند(با فرض اینکه سیم کشی های داخلی ساختمان استاندارد بوده و جریان کافی را تحمل می کند)، ولی کاربرد دیگر محافظ الکترونیکی که اهمیت فراوانی نیز دارد محافظت از اجزاء و قطعات الکترونیکی درون کامپیوتر شماست.
این محافظت در مقابل نوسان های الکتریکی انجام می گیرد بنابراین ابتدا تعریف کامل تری از نوسان را ارائه می کنیم . البته خیلی وقت بود که می خواستم این پست رو بذارم ولی فرصت آماده کردن اون رو نداشتم. الان خوشبختانه قطع برق نداریم ولی این مقاله کلا مفید و بدرد بخوره. در سایت میکرو رایانه در مورد مطالب تخصصی مقاله زیاد است ولی در مورد مطالب عمومی مقاله کم گذاشته شده. به هرحال:
نوسان ولتاژ یا ولتاژ ناپایدار و به عبارتی powersurge به افزایش و یا کاهش ولتاژ خارج از محدوده استاندارد و قراردادی اطلاق می شود . در سیم کشی های خانگی و اداری در ایران ولتاژ استاندارد 220 ولت است.
اگر سطح ولتاژ از 220 ولت تجاوز کند و یامقدار زیادی کمتر از آن باشد آنگاه محافظ الکتریکی یا surge protector از نابود شدن کامپیوترتان جلوگیری می کند .
برای فهم بهتر مسأله مفید است تا ولتاژ را بهتر بشناسید . ولتاژ انرژی پتانسیل الکتریکی محسوب می شود . جریان الکتریسیته از نقطه ای به نقطه ای دیگر جریان می یابد زیرا انرژی پتانسیل دو نقطه تفاوت دارند . می توانید این مسأله را مشابه جریان آب در نظر بگیرید که از جایی با فشار و سطح بیشتر به محلی با فشار و سطح کمتر حرکت می کند . در واقع می توان ولتاژ را فشار الکترونیکی نیز نامید . افزایش ولتاژ را می توان به دو گروه تقسیم کرد:
1 surge: هنگامی که افزایش ولتاژ حداقل 3 ثانیه طول بکشد.
2 spike: هنگامی که تنها یک یا دو نانو ثانیه طول بکشد.
در هر دو حالت اگر افزایش ولتاژ قابل توجه باشد می تواند باعث بروز خسارات زیادی در دستگاه الکترونیکی شود . همانطور که اگر فشار آب پشت سد خارج از محدوده افزایش یابد سد می شکند . برای سیم حامل جریان برق هم چنین اتفاقی می افتد و سیم از بین می رود . حتی اگر افزایش ولتاژ بلافاصله قطعه را نابود نکند در طول زمان آن را از بین خواهد برد.

یک محافظ الکتریکی استاندارد جریان الکتریکی ورودی از پریز را به خروجی ها از طریق اجزاء مختلفی هدایت می کند و در صورت وجود جریان اضافی آن را از طریق سیم زمین خارج می کند . در متداول ترین نوع این محافظ قطعه ای به نام varistor ولتاژ اضافی را خنثی می کند.
منبع: میکرو رایانه