بررسی تبلت آلکاتل One Touch Pop 8

آلکاتل يک شرکت قديمي و بزرگ فرانسوي است که در زمينه تجهيزات و سيستم‌هاي مخابراتي فعال بوده و تاکنون در بيش از 130 کشور جهان سرويس‌هاي خود را ارائه کرده است. با مشارکتي که در سال 2004 بين اين شرکت و شرکت چيني TCL Communication شکل گرفت، مجموعه‌اي تاسيس شد که بخشي از فعاليت آن توليد گوشي‌هاي موبايل با برند Alcatel Mobile Phones بود. سپس شرکت آلکاتل در سال 2006 با شرکت چندمليتي و آمريکايي لوسنت (Lucent) ترکيب شد و نام خود را به آلکاتل-لوسنت تغيير داد. مدتي پس از آن سهم خود را به شريک چيني فروخت و اکنون صرفاً نام آلکاتل روي محصولات به‌جاي مانده است. پس از گوشي‌هاي مختلف آلکاتل، حالا شاهد حضور تبلتهاي مختلف اين کمپاني در بازار هستيم که شامل دو مدل Pop 7 و Pop 8 مي‌شوند که به‌تازگي به بازار ايران نيز عرضه‌شده‌اند. با ما همراه باشيد تا در ادامه مقاله ببينيم اين تبلت جديد چه حرف‌هايي براي گفتن دارد و در شرايط مختلف چگونه عمل مي‌کند.

طراحي
تبلت هشت اينچي Pop 8 را به‌راحتي مي‌توان در يک دست نگه داشت. قاب دور نمايشگر به‌قدر کافي باريک ساخته‌شده تا در کنار وزن 325 گرمي تبلت، آرامش نگهداري يک دستي را مخدوش نکند. Pop 8 با 7,9 ميلي‌متر ضخامت، يکي از نازک‌ترين و سبک‌ترين تبلت‌هايي است که مي‌توانيم در اين ابعاد بيابيم. کيفيت مواد به‌کاررفته در ساخت آن خوب است اما حس استحکام و دوام يک تبلت رده‌بالا را منتقل نمي‌کند. روي دستگاه و دور نمايشگر خبري از لوگو و دکمه سخت‌افزاري نيست و يکنواختي دلپذيري داشته و تنها يک دايره در بالاي تبلت، وجود دوربين جلو را يادآوري مي‌کند. شيشه محافظ تبلت فاقد لايه ضد‌چربي يا Oleophobic است و به همين خاطر اثر‌انگشت و جرم به‌سرعت به سطح آن مي‌چسبد (تبلت‌هاي ارزان‌قيمت معمولاً فاقد چنين قابليتي هستند). با حرکت انگشت روي شيشه به حاشيه‌اي برجسته مي‌رسيم که حضور آن احتمال آسيب شيشه در زمان افتادن دستگاه را کاهش مي‌دهد.تبلت گوشه‌هاي گردي داشته و بخش کناري آن با يک انحناي ملايم به پشت مي‌رسد. در کناره راست و نزديک به گوشه بالايي، دکمه‌هاي پاور و تنظيم حجم صدا با فاصله‌اي مناسب از يکديگر جاي گرفته‌اند و در مکاني متناظر در کناره چپ، ورودي ميني سيم‌کارت و کارت حافظه microSD با يک کاور پوشانده شده‌اند..

در لبه پاييني پورت microUSB و در فاصله کمي از آن ميکروفون قرارگرفته است. در پشت تبلت دوربين نزديک لبه بالايي جاخوش کرده و سمت چپ آن روي لبه بالايي، خروجي هدفون قرار دارد .
در پايين و نزديک گوشه راست بلندگو حضور دارد که دو برآمدگي در دو سمت آن مانع از پوشانده شدن سوراخ‌ها در تماس تبلت با سطوح مختلف مي‌شوند .

تبلت آلکاتل One Touch Pop 8
کاور پلاستيکي و براق پشت به‌خوبي جاذب اثرانگشت است و با ساختاري يکپارچه امکان دسترسي به باتري را منتفي مي‌کند. Pop 8 را چندين قاب نازک پلاستيکي بارنگ‌هاي شاد و زنده همراهي مي‌کنند (يکي از اين قاب‌ها به همراه يک کاور کلاسوري با تبلت بسته‌بندي‌شده‌اند) و پوشاندن تبلت با اين قاب‌ها حال و هواي ظاهري آن را عوض مي‌کند .
همين‌طور کاور کلاسوري ‌مانند جلد کتاب سطح‌رويي تبلت را پوشانده و با خاصيت مغناطيسي خود به آن مي‌چسبد. تبلت قادر به تشخيص حضور اين کاور بوده و با گذاشتن و برداشتن آن، نمايشگر خاموش و روشن مي‌شود. در سمت چپ کاور يک آهنرباي باريک و کشيده وجود دارد که به حاشيه پشتي چسبيده و درعين‌حال نقش لولا را بازي مي‌کند .

صدا و تصوير
نمايشگر هشت اينچ IPS مانند تمامي هم‌قطاران خود زاويه ديد خوبي داشته و از کيفيت رنگ و کنتراست مطلوبي برخوردار است. وضوح تصوير WXGA يا 800×1280 پيکسل منتهي به تراکم 189 پيکسل در اينچ مي‌شود که براي فاصله‌اي که اين تبلت را نگه مي‌داريم مقداري قابل‌قبول به‌شمار مي‌آيد. حداکثر شدت نور صفحه‌نمايش مقداري متوسط داشته که باعث مي‌شود ديدن و خواندن مطالب در زير نور مستقيم آفتاب اندکي مشکل شود. بلندگوي اصلي که در پشت و بخش پاييني بدنه جاي گرفته، خروجي صداي مناسب و نسبتا بلندي داشته و دو برجستگي دو سوي آن تا حدي به بهتر شنيده شدن صدا در هنگام قرار گرفتن تبلت به پشت کمک مي‌کنند. خروجي 3,5 ميلي‌متري هدفون با ولتاژ خروجي تقريبي 0,2 ولت قدرت بالايي نداشته و حتي در بيشترين حجم صدا هم نمي‌توانيم انتظار شنيدن يک موسيقي پرقدرت را در هدفون خود داشته باشيم. اپليکيشن پيش‌فرض موسيقي ساختاري استاندارد داشته و در بخش اکوآلايزر آن و در کنار پروفايل‌هاي شناخته‌شده، پروفايل FX Booster را مي‌بينيم که بدون وجود آن موسيقي رمق چنداني ندارد! در بخش ويدئو، اپليکيشن نمايش ويدئو تمامي فرمت‌ها را پوشش نمي‌دهد و بايد برنامه‌اي همچون MX Player را در کنار آن نصب کنيم. فايل‌هاي ويدئويي با دقت HD و Full HD به سادگي نمايش داده مي‌شوند و جابه‌جايي در بخش‌ها مختلف ويدئو هم نسبتا به نرمي صورت مي‌گيرد.

رابط کاربري
Pop 8 رابط کاربري خوش‌آب‌و‌رنگي دارد و از آيکون‌هاي تخت و مربع شکل آن با رنگ‌هاي روشن و زنده گرفته تا پس زمينه‌هاي شاد و زيبا، همگي حال و هواي خوبي را در کاربر ايجاد مي‌کنند. فضاي کاربري حس و حال رابط خالص اندرويد را انتقال داده و تغيير و تحول زيادي درون آن داده نشده است. محيط Home از پنج بخش شکل‌گرفته و فضاي کافي براي مديريت آيکون اپليکيشن‌ها و ويجت‌ها را در اختيار کاربر قرار مي‌دهد. منوي برنامه‌ها هم به‌مانند رابط خالص اندرويد و در فضاي جداگانه خود در دسترس است. در بالاي صفحه‌نمايش، نوار وضعيت از دو منوي کرکره‌اي مجزا تشکيل‌شده که هرکدام با کشيدن انگشت روي نيمه چپ يا راست نوار وضعيت ظاهر مي‌شوند . براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات تبلت مي‌توانيد به اين لينک مراجعه نماييد.