اعداد و حروف نوشته‌شده بر روی هارددیسک‌ها

اعداد و حروف نوشته‌شده بر روي هاردديسک‌ها به چه معنايي است؟
اگربه برچسبِ هارد ديسک‌ها دقت کرده باشيد ممکن است به کلماتي از قبيل IDE، SATA و PATA برخورد کرده‌باشيد و يا عباراتي مانند 5400RPM يا 7200RPM را مشاهده کرده باشيد، يا اندازه هاي مختلفي چون ?.? اينچ، ?.? اينچ و ?.? اينچ را در موردشان شنيده باشيد. حسابي گيج کننده است؟ همه اين اطلاعات چه معني مي توانند داشته باشند؟

عبارت RPM در هارد ديسک ها دقيقا مترادف با معني آن در اتومبيل است؛ تعداد دور در دقيقه. اين عدد در هارد ديسک‌ها بسيار مهم است، زيرا سرعتِ چرخش بالاتر به معني سرعتِ خواندن و نوشتن بيشتر است. 7200RPM سرعت استاندارد هارد ديسک کامپيوترهاي روميزي است، اما مدل‌هاي ويژه اي با سرعت هاي 10000RPM و 15000RPM هم براي کاربردهاي حرفه‌اي توليد مي‌شوند. هارد لپ‌تاپ‌ها به علت اندازه? مصرف کمتر برق و فضاي اشغال‌کرده? کمتر، عموماً 5400RPM سرعت دارند. اما مي‌توانيد مدل‌هاي 7200RPM را هم بيابيد، ولي بايد مقداري از شارژ لپ‌تاپ‌تان را فداي سرعت بيشتر هاردتان کنيد.

تعداد دور در دقيقه‌ (RPM) را شايد بتوان مهمترين عامل کارايي هارد ديسک دانست. وقتي هارد با سرعت بيشتري بچرخد، اطلاعات بيشتري در واحد زمان را مي‌تواند بخواند يا بنويسد، اين امر همچنين امکان دسترسي سريعتر به اطلاعات را فراهم مي‌کند. در سرعت‌هاي بالا، هِد براي رسيدن به اطلاعات درست دچار وقفه نمي‌گردد و سريعا خود را به محل مناسب مي‌رساند. زمان جستجوي هارد هم عبارت است از مدت زمان مورد نياز که هارد، هد را به محلِ مناسب براي خواندن و نوشتن اطلاعات برساند. هاردهاي باکيفيت و گران‌قيمت زمان جستجويي در حد ? ميلي‌ثانيه دارند ولي براي هاردهاي معمولي موجود در بازار، اين زمان به ? ميلي‌ثانيه مي‌رسد. بافر هارد نشان دهنده? ميزان اطلاعاتي است که قبل از استفاده، cache مي شوند و هر چه ميزان آن بيشتر باشد هارد با سرعت بالاتري به درخواست‌هاي سيستم پاسخ مي‌دهد. هاردهاي معمولِ موجود در بازار با بافرهاي ?، ?? و ?? مگابايتي ارائه مي‌گردند، اما برخي هاردهايي با بافرهاي بسيار بالا (حتي تا يک گيگابايت) را نيز مي‌توان يافت. اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات هارد ارائه مي دهد.