سیستم عامل تبلت ها

نکات زير مي تواند کمک به آموزش تعميرات تبلت بکند.

- iOS
از زمان معرفي نخستين آيفون، iOS مهمان ابزارک‌هاي اپل بوده است. رابط کاربري ساده اما کاربردي، صدها هزار اپليکيشن گوناگون و سرگرم کننده و اکوسيستمي ايمن و سريع، آن را به يکي از بهترين پلتفرم‌هاي موجود تبديل کرده است. اندرويد و iOS از نظر تنوع و ميزان اپليکيشن تقريبا در يک حد هستند اما برتري iOS در آيپد مربوط به تعداد عناوين سازگار با صفحه بزرگ اين تبلت است. در حال حاضر از نظر تنوع و تعداد اپليکيشن‌هاي سازگار با تبلت، iOS در سطح بالاتري نسبت به اندرويد قرار دارد. کار کردن با iOS نيز براي بسياري از مردم مخصوصا افرادي که تجربه کافي کار با گجت‌هاي مختلف را ندارند به مراتب ساده‌تر از اندرويد است اما از طرفي iOS محدوديت‌هاي آزاردهنده‌اي دارد که خود کار را مخصوصا براي کاربران ايراني مشکل مي‌کند. مثلا اگر ابزار شما جيلبرک نشده باشد، براي نصب نرم‌افزارها تنها مي‌بايست به فروشگاه نرم‌افزار اپل مراجعه کنيد و اين در حالي است که در اندرويد به راحتي ‌مي‌توانيد از منابع مختلف نرم‌افزارهاي مورد نظر خود را دريافت و بر روي تلفن يا تلفن خود نصب کنيد. در iOS براي انتقال فايل‌ها نيز محدود به استفاده از iTunes هستيد و براي پخش موسيقي و ويديو نيز محدود به فرمت‌هاي استاندارد اپل مي‌باشيد. از جمله محدوديت‌هاي ديگر iOS و تبلت آيپد عدم امکان استفاده از بلوتوث يا NFC و يا Direct Wifi براي انتقال اطلاعات با ابزارهاي غير اپلي هستيد، امکاناتي که در اندرويد و سيستم عامل ويندوز به راحتي قابل انجام است. در کل مديريت فايل‌ها در آيپد مشکل‌تر از اندرويد و ويندوز است. براي کسب اطلاعات بيشتر در اين باره پيشنهاد مي‌کنيم مقاله «راهنماي خريد تبلت مناسب براي کارمندان، مديران و بازرگانان» را مطالعه کنيد.

- اندرويد
با وجود آنکه هنوز به رکورد سيستم عامل اپل در زمينه تعداد اپليکيشن‌هاي کاربردي نرسيده، بيش ترين تعداد کاربران را به خود اختصاص داده است. اگر نسخه‌هاي اوليه اندرويد را به ياد داشته باشيد، پيشرفت چشمگير آن برايتان کاملا محسوس خواهد بود. متن باز بودن، قابليت‌هاي شخصي سازي گسترده و بازار برنامه‌هاي کاربردي دوست داشتني که روز به روز در حال انباشته شدن از عناوين برتر است، آن را به يک پلتفرم مناسب تبديل کرده است. البته براي بهره مندي از آخرين نسخه آن يعني آبنبات پاستيلي ?.?، انتخابي جز Nexus 10 نخواهيد داشت.
- ويندوز 8 و ويندوز RT
رابط کاربري جديد ويندوز که با تبلت‌ها نيز سازگاري ويژه‌اي دارد، هر آن چه برايتان مهم است را در دسترستان قرار مي‌دهد. در فروشگاه اختصاصي آن هزاران کتاب، برنامه تلويزيوني، آهنگ، فيلم و برنامه کاربردي در انتظار شما هستند. ويندوز RT براي پردازنده‌هاي مبتني بر معماري ARM در نظر گرفته شده است، همان پردازنده‌هايي که در تبلت‌هاي اندرويدي و آيپد نيز بکار گرفته مي‌شوند. ويندوز RT از نظر شکل و شمايل ظاهري و امکانات داخلي تفاوت محسوسي با ويندوز 8 نمي‌کند. اما بزرگترين تفاوت اين دو در عدم اجراي نرم‌افزارهاي قديمي ويندوز در نسخه RT است. يعني اگر يک تبلت ويندوز RT تهيه کنيد قادر به اجراي اکثر نرم‌افزارهاي فعلي تحت ويندوز 7 خود در آن نخواهيد بود. اما خوشبختانه اينتل طي يک سال اخير تلاش‌هاي تحسين برانگيزي داشته و توانسته پردازنده‌هاي اتم خود را از نظر قدرت و بازده و مصرف باتري به شکل شگفت‌انگيزي بهينه کند. امروزه تبلت‌هاي ويندوز 8 مبتني بر معماري x86 اينتل قيمت نزديک به تبلت‌هاي ARM دارند اما با اين تفاوت که اين تبلت‌ها قادر به اجراي کليه نرم‌افزارهاي قديمي ويندوز نيز مي‌باشند. تلاش اينتل تا جايي جلو رفته که برخي معتقدند در آينده نه چندان دور ويندوز RT حذف خواهد شد.
براي آشنايي بيشتر با ويندوز RT پيشنهاد مي‌کنيم بررسي زوميت از تبلت VivoTab RT زوميت را مطالعه کنيد.
در حال حاضر، نمونه‌اي بهتر و کارآمد تر از سرفيس پرو براي ويندوز ? يا سرفيس آرتي براي ويندوز RT نخواهيد يافت، اما آينده خوبي براي اين پلتفرم پيش‌بيني مي‌شود و به نقل از اينتل، ديري نخواهد پاييد که مدل‌هاي ??? دلاري نيز وارد بازار شوند. در حال حاضر از نظر تنوع اپليکيشن و نرم‌افزارهاي سازگار با صفحه لمسي تبلت‌ها، ويندوز فون بسيار ضعيف‌تر از دو رقيب قدرتمند اندرويد و iOS خود است. اما روند رو به رشد تعداد اپليکيشن‌هاي تحت اين سيستم‌عامل در کنار فروش قابل قبول محصولات مبتني بر اين دو سيستم‌عامل نويد آينده درخشاني را براي ويندوز مي‌دهند. البته تبلت‌هاي ويندوزي در يکي از جنبه‌هاي نرم‌افزاري به مراتب قوي‌تر از رقباي خود هستند و آن هم انجام امور اداري است. تبلت‌هاي مبتني بر ويندوز 8 يا ويندوز RT از مجموعه بي نظير و بي رقيب آفيس مايکروسافت پشتيباني مي‌کنند که هنوز همتايي در پلتفرم‌هاي ديگر ندارد. اين مجموعه به شکل بسيار خوبي بر روي تبلت‌هاي ويندوي کار مي‌کند و انجام امور اداري کاربر را آسان مي‌سازد.

- سيستم عامل آمازون
سيستم عامل انحصاري آمازون که تنها بر روي تبلت‌هاي سري کيندل فاير يافت مي‌شود و محتواي موجود بر روي دستگاهتان را بر اساس دسته‌بندي‌هاي از پيش تعيين شده مرتب مي‌کند. کاربران آمازون، مي‌توانند از امکان استريم رايگان و مستقيم فيلم و همچنين اجاره کتاب از کتاب خانه فوق‌العاده آمازون بهره مند شوند. هرچند که متأسفانه برنامه‌هاي کاربردي آن هيچگاه به پاي iOS يا اندرويد نخواهند رسيد. از طرفي اين پلتفرم براي کاربران ايراني که قادر به خريد از آمازون نيستند خيلي مناسب نيست.