آموزش نحوه رفع مشکلات مربوط به درایو های USB

آموزش تعميرات پرينتر - درايوهاي Flash يا هارد درايوهاي خارجي (external) بسيار جالب هستند. فقط کافي است آنها را به سيستم خود متصل کرده و از آنها استفاده کنيد. البته گاهي اوقات ممکن است مشکلاتي نيز براي آنها به وجود آيد. در اين مقاله به 3 مشکل متداولي که درايوهاي USB غالبا با آنها مواجه مي شوند مي پردازيم. با اين مقاله آموزشي در سايت سرزمين دانلود با ما همراه باشيد.

چگونه مي توان يک درايو USB را از سيستم جدا کرد؟ در حالي که ويندوز اعلام مي کند انجام اين کار ايمن نيست؟
اگر ويندوز به جاي آنکه اعلام کند USB نمي تواند با ايمني کامل از سيستم جدا شود، علت آن را بيان مي کرد، بسيار بهتر بود. حال در چنين شرايطي چه کاري مي توان انجام داد؟ ويندوز از طريق يک کادر محاوره اي به شما اعلام مي کند که اندکي صبر کرده و سپس مجددا اقدام به انجام اين کار کنيد. اين کار غالبا خوب است. اما زماني که در حال انتظار هستيد، نوار وظيفه و System Tray را بررسي کنيد تا ببينيد فايل هاي کدام برنامه ها در درايو USB مشغول کار هستند. اين برنامه ها را ببنديد.

راه حل ديگري نيز براي اين کار وجود دارد. برنامه هايي را که فايل هايشان در درايو USB در حال اجرا هستند را ببنديد (حتي اگر آن فايل ها را قبلا بسته ايد)

اگر اين کار هم فايده اي نداشت، به Task Manager برويد. بدين منظور مراحل زير را انجام دهيد:

? دکمه هاي Ctrl+Alt+Delete را به طور همزمان فشار دهيد. پس از انجام اين کار روي Start Task Manager کليک کنيد.

? روي زبانه Processes کليک کنيد.
با استفاده از Windows Task Manager مي توانيد برنامه هايي را بيابيد که درايو USB شما را مشغول نگه داشته اند.
? ليست مربوط به فرآيندهاي در حال اجرا را بررسي کنيد. تمامي مواردي را که مي توانند به درايو USB مربوط باشند را بيابيد (مثلا فرآيند مربوط به يکي از فايل هاي موجود در آن درايو)
? اگر چنين فرآيندي را يافتيد، آن را انتخاب کرده و روي دکمه End Process کليک کنيد. سپس عمل خود را تائيد کنيد.
? سعي کنيد مجددا درايو را با ايمني کامل از سيستم جدا کنيد.

اگر ويندوز باز هم به شما اجازه نداد که درايو را خارج سازيد، بايد اقدام ديگري انجام دهيد:
در اين حالت مي توانيد کامپيوتر خود را خاموش کرده و درايو را از سيستم جدا سازيد. سپس مجددا سيستم را راه اندازي کنيد.
اگر هميشه با اين مشکل مواجه هستيد، خاموش کردن سيستم و جدا کردن USB از آن به طور مرتب، بسيار آزار دهنده خواهد بود. در اين صورت مي توانيد روش ديگري را امتحان کنيد.

نرم افزار USB Safely Remove (دانلود USB Safely Remove)
اين نرم افزار آيکون خود را در System Tray (کنار ساعت ويندوز) قرار خواهد داد. هنگامي که درايو USB شما نمي تواند به صورت ايمن از سيستم جدا شود، اين برنامه به شما نشان مي دهد که کدام فرآيندها موجب بروز اين مشکل شده اند و به شما امکان بستن آنها را خواهد داد.
براي جداسازي آسان تر درايو USB از سيستم خود، اين نرم افزار را از لينک بالا دانلود کرده و نصب کنيد.

برنامه USB Safely Remove داراي ويژگي هاي جالبي است. با استفاده از اين برنامه مي توانيد نام دستگاه USB خود را تغيير داده، يک کليد ميانبر براي متوقف ساختن آن ايجاد کنيد و يا ويژگي اجراي خودکار آن را تنظيم کنيد.
اگر نمي خواهيد که برخي برنامه ها به صورت خودکار بارگذاري شوند، مي توانيد گزينه Run on windows startup را غيرفعال کنيد و فقط زماني برنامه USB Safely Remove را راه اندازي کنيد که به آن نياز داريد؛ يعني زماني که ويندوز به شما اجازه دهد که به صورت ايمن يک درايو را از سيستم جدا سازيد.

? آيا مي توان با فرمت کردن درايو Flash به حالت NTFS، سرعت آن را افزايش داد؟
ممکن است شنيده باشيد که فرمت NTFS عملکرد درايو USB Flash را بهبود مي بخشد.
در بسياري بررسي هاي انجام شده (به ويژه کپي کردن فايل هاي کوچک در درايو USB) اين موضوع ثابت شده است. و در اغلب موارد فرمت NTFS بر FAT پيروز بوده است، اما اشکالي در اين خصوص وجود دارد و آن عدم سازگاري است. ممکن است اگر فلش مموري خود را به صورت NTFS فرمت کنيد، در ضبط ماشين يا دستگاه هاي پخش خانگي قابل شناسايي نباشد. در اين موارد پيشنهاد ميشود از سيستم FAT32 براي فرمت استفاده کنيد. (نوع فرمت در هنگامي که ميخواهيد فلش مموري را فرمت کنيد در يک پنجره کوچک قابل انتخاب است)
اگر درايو USB با قالب NTFS فرمت شده باشد، اگر پيش از نمايش پيغام Safe to Remove آن را از دستگاه جدا سازيد، احتمال بروز مشکل بيشتر خواهد بود.
اگر از فلش مموري خود فقط در کامپيوتر و لپتاپ استفاده ميکنيد و سرعت آن براي شما مهم است، پيشنهاد ميکنيم آن را به شيوه NTFS فرمت کنيد.

روش کار:
1) اگر اطلاعات مهمي روي درايو فلش مموري خود داريد، از آنها يک کپي تهيه کنيد.
2) از طريق My Computer روي درايو فلش مموري کليک راست کرده و گزينه Format را انتخاب کنيد.
3) در منوي کشويي File System، گزينه NTFS را انتخاب کرده و روي Start کليک کنيد.
منبع: سرزمين دانلود