آموزش عیب یابی کامپیوتر

همونطور که دوستان می دونند با گذشت زمان کامپیوتر هم جزو اولین وسایلی محسوب میشه که به پیچیدگی های اون اضافه میشه ، پس هر چی به پیچیدگی یه دستگاه اضافه بشه هم خرابی بیشتری داره و هم عیب یابیش سخت تره.

کاربران حرفه ای کامپیوتر خوب می دونند که باید همیشه از داده هایشان یه نسخه پشتیبان تهیه کنند ، تا در مواقع ضروری به سادگی و تنها با کلیک بروی چنتا دکمه همه اطلاعاتشون برگرده . پس قبل از شروع هر کاری توصیه میشه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات مهمتون مثل موزیک ، عکس ، favorite در مرورگر اینتر نتتون یه نسخه پشتیبان تهیه کنید(با ورود به منوی فایل در مرورگرتون و سپس با کلیک برویimport and export شما به سادگی می تونید از favorite مرورگرتون پشتیبان تهیه کنید.
نکته دیگر در اصول عیب یابی کامپیوتر مربوط به این میشه که عیب مربوطه از سخت افزار هست یا از نرم افزار ، مشخص شدن این موضوع خیلی مهمه و از مراحل عیب یابی قطعا کم می کنه .
موضوع به این جا رسید که مشخص شدن عیب کامپیوتر که مربوط به سخت افزاره یا نرم افزار خیلی می تونه کمک کنه و می تونه مسیر عیب یابی رو کاهش بده.
به دنبال نشانه های متداول سخت افزرای سخت افزاری باشید . مشکلات سخت افزرای مثل یه قطعه معیوب و خراب ، شل شدن کابل و ... مثلا اگه کامپیوتر شما روشن نمیشه شما قطعا یه مشکل سخت افزاری دارید نه نرم افزاری ، موقعی که سیستم شما روشن میشه ولی هیچی رو مانیتور نشون نمیده اینم میتونه یه مشکل سخت افزاری باشه . اگر شما نمی تونید به هیچ یک از نرم افزارها (حتی بایوس) دسترسی پیدا کنید با یه مشکل نرم افزاری مواجه نیستید.
البته تمام مشکلات سخت افزاری همچین نشانه هایی ندارند.بعضی از مشکلات هم ممکنه از هر دو باشه. مثله کامپیوتری که به کندی کار میکنه شاید به خاطر یک ویروس این مشکل به وجود اومده باشه(البته این یکی جزء مشکلات نرم افزاریه)یا شاید به خاطر پردازنده باشد که بیش از اندازه گرم شده.

اگر شما نتوستید مشکلتون رو در سخت افزار بیابید پس به دنبال نشانه های نرم افزاری باشید.
مشکلات نرم افزاری راحتر از مشکلات سخت افزاریه و شما راحتر می تونید از پسش بر بیاید .
اغلب نرم افزارهایی که با مشکل مواجه شدند یک پیغام خطا به شما نشون میدن.البته اینو بگم خیلی لز پیام ها برای ما قابل درک نیست جز یک برنامه نویس حرفه ای . اگر شما می تونید به اینترنت وصل شید می تونید به جستجو در باره این پیغام خطا بپردازید.

یکی دیگر از نکاتی که در عیب یابی کامپیوتر باید در نظر داشت آخرین کار یا عملیاتی هست که شما با کامپیوتر انجام دادید ، قطعا شما اگر از هر کسی بخواید که مشکل شما رو برطرف کنه ازتون می پرسه آخرین کاری که باهاش انجام دادی چی بوده؟!

بطور مثال شما کامپیوترتون را توی یک مساقت زیاد جابجا میکنید و هنگامی که می خواهید روشن کنید روشن نمیشه ، حالا باید فرایند عیب یابی رو آغاز کنید از چک کردن پریز برق تا اتصال کابل برق به کامپیوتر و منبع تغذیه و...

و باید بدونید که حمل و نقل یک pcدر یک فاصله زیاد می تونه باعث شل شدن قطعات کامپیوتر بشه ! بعضی وقت ها همین نکته های کوچک و ساده هست که می تونه به ما کمک کنه پس بهشون توجه کنید. آموزش تعمیرات کامپیوتر

--------
پس از اینکه متوجه شدید منبع مشکل از کجاست یا فکر کردید می دونید ، سخت افزاریه یا نرم افزاری ؟

می تونید به مرحله بعد برید
سخت افزار : مشکل از کدوم قطعه است؟(قطعه معیوب را باید پیدا کرد)
نرم افزار : مشکل از کدوم برنامه است ؟(کدوم نرم افزار منبع مشکل هست)
پاسخ به این سوال مهمه ، چون من قصد دارم اصول عیب یابی هر قطعه را به طور جداگانه در این تاپیک قرار بدم ، وشما راحتتر می تونید مشکلتون رو حل کنید(حوزه عیب یابیتون رو محدود کنید).