کاربردهای چاپگر سه بعدی

در سال 1980، در پرينترهاي سه بعدي در مصارفي چون ساخت برخي محصولات يا قطعات جانبي کوچک، شهودي‌سازي داده‌ها و ساخت سريع نمونه‌هاي آزمايشي صنعتي استفاده مي‌شد. امروزه اما کاربرد اين فناوري تا ده‌ها کيلومتر فراتر از سطح زمين هم پيش رفته، و علاوه بر آن، نقش چاپگرهاي سه بعدي در معماري، ساخت‌و‌ساز خانه، طراحي صنعتي، ساخت خودرو، اسباب بازي، وسايل نقليه، صنايع هوا و فضا، کاربردهاي نظامي، مهندسي، پزشکي و ساخت دارو، بيوتکنولوژي، فشن و مُد، توليد کفش، جواهرات زينتي، عينک و صنايع غذايي پررنگ و قابل لمس است.
در همين هفته‌هاي اخير بود که خبر رسيد محققان با استفاده از چاپ سه بعدي، موفق به ساخت موادي شده‌اند که در عين چگالي بسيار بسيار کم، مي‌توانند تا 1600 برابر وزن خود حمل کنند.
توليد ايمپلنت و اعضاي مصنوعي بدن انسان، از جمله پيشرفت‌هايي در علم پزشکي است که به کمک پرنترهاي سه بعدي بدست آمده است. تا به مروز، نمونه‌هاي موفقي مانند ساخت استخوان لگن خاسره تيتانيومي براي يک بيمار بريتانيايي، فک پاييني (باز هم از جنس تيتانيوم) براي يک فرد هلندي، يک ناي پلاستيکي براي بيمار آمريکايي، جمجمه مصنوعي براي زني 22 ساله، پرينت سه‌بعدي تومورها براي مقابله با سرطان، ساخت فيلتر براي پاک‌سازي خون از سموم و توليد رگ‌هاي خوني وجود داشته‌اند. براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات پرينتر مي‌توانيد به اين لينک مراجعه نماييد.