چگونه یک اسکنر خوب بخریم؟

براي خريد يک اسکنر بايد به چه چيز هايي توجه کرد و چه موضوعاتي را مد نظر قرار داد؟آموزش تعمير ماشينهاي اداري
انواع اسکنرها معمولا به چهار دسته اسکنرهاي Flatbed يا روميزي، اسکنرهاي Sheet fed که در آن، لنز اسکنر ثابت است و کاغذ با سرعت استاندارد از جلوي لنز عبور کرده و اسکن مي شود.
اسکنرهاي Handheld که به جاي حرکت لنز اصلي توسط موتور، کاربر بايد با دست عمليات اسکن را انجام دهد.
اسکنرهاي Drum که معمولا توسط شرکت هاي چاپ و نشر مورد استفاده قرار مي گيرند و تصاوير فوق العاده دقيقي باز سازي مي کنند.
بخش هاي کلي يک اسکنر معمولي عبارتند از CCD آينه، هد، اسکن، صفحه شيشه اي، لامپ، عدسي، کاور يا درپوش، موتور، ميله هاي تثبيت کننده، کمربند، منبع تغذيه، پورت و مدار کنترلي.
اصلي ترين بخش يک اسکنر، CCD است که چشم اسکنر براي ثبت و ضبط تصاوير است و CCD در حال حاضر رايج ترين فناوري در اسکنرهاست. CCD مجموعه اي کوچک از ديودهاي حساس به نور است که قابليت تبديل نور به بار الکتريکي را دارند. اين ديودها در صفحه اي به نام Photosites قرار گرفته اند که به نور حساس است. برخورد پرتوهاي نوري به اين صفحه، منجر به شارژ ديودها و آزادسازي بارهاي الکتريکي مي شود. ذخيره و ثبت اين اطلاعات امکان ضبط تصاوير با استفاده از اين تکنولوژي را فراهم مي کند.
در اسکنر نيز پرتوهاي نور پس از گذشتن از عدسي و برخورد به آينه ها، به CCD رسيده و ثبت تصوير را ممکن مي کنند. البته ممکن است جزييات کار در برخي مدل ها و برندها متفاوت از ساير مدل ها باشد اما به طور کلي در حال حاضر کارکرد اغلب اسکنرها به همين صورت است. براي پروسه اسکن مراحل مختلفي لازم دارد تا يک سند به طور موفقيت آميز اسکن شود. در اينجا مراحل کار در اسکنر روميزي (Flatbed) توضيح داده شده است.
کاغذ مربوطه را روي بخش شيشه اي اسکنر قرار داده و درپوش را مي گذاريم. در اغلب اسکنرها، بخش داخلي درپوش با رنگ سفيد پوشيده شده است. البته ممکن است در برخي مدل ها اين قسمت مشکي رنگ باشد. رنگ يکدست بخش داخلي درپوش اسکنر، به نرم افزار اين امکان را مي دهد که قبل از شروع عمليات اسکن، بخش هاي ضروري را براي اسکن سند مربوطه تشخيص دهد.


در بسياري از اسکنرها، امکان برداشتن کامل درپوش اسکنر به منظور اسکن صفحه اي از يک کتاب قطور نيز وجود دارد. يک لامپ براي روشن کردن سطح کاغذ در زير شيشه اسکنر قرار دارد. اين لامپ در اسکنرهاي جديد از نوع فلورسنت کاتدي يا لامپ زنون است در حالي که در اسکنرهاي قديمي تر از لامپ فلورسنت معمولي بدين منظور استفاده مي شد.
سيستم مکانيکي که شامل آينه ها، عدسي ها، فيلتر و CCD مي شود، بخش هد اسکن را در اسکنر تشکيل مي دهند. اين بخش به آرامي توسط يک تسمه که به موتور متصل است، سطح کاغذ را پويش مي کند. علاوه بر اين تسمه، هد اسکن به يک ميله اطمينان نيز متصل است تا هيچ گونه انحرافي در حرکت آن ايجاد نشود. يک بار حرکت هد از بالا تا پايين سند، به معني به اتمام رسيدن عمليات اسکن است.
تصوير سند به وسيله يک آينه زاويه دار به آينه اي ديگر منعکس مي شود. در برخي مدل ها حتي از سه آينه استفاده مي شود. آخرين آينه تصوير را روي عدسي منعکس کرده و عدسي تصوير را براي دريافت توسط CCD فوکوس مي کند.
وضعيت فيلترها و عدسي ها در اسکنرهاي مختلف متفاوت است. در برخي مدل ها تصوير به سه فيلتر رنگي (سبز، قرمز و آبي) تقسيم شده و توسط CCD دريافت و ثبت مي شود، سپس فيلترها توسط نرم افزار مربوطه دوباره جمع آوري مي شوند و تصويري تمام رنگي تحويل مي دهد. 

منبع: افتابير