چرا بعضی از برنامه ها از Register خارج می شوند؟

چرا بعضی نرم افزار ها بدون اینکه از طریق اینترنت به سایت خود متصل شوند از حالت Register خارج می شوند؟

نرم افزارها برای حفظ خود که در مقابل Cracker ها هنوز هم ناتوانند ترفندهایی را استفاده می کنند بلکه کمی زودتر از کار بیفتند و کاربر نتواند از آن استفاده کند و مجبور به خرید برنامه شود. بعضی از طریق اتصال به اینترنت با Upload شدن و برخی دیگر بدون نیاز به اینترنت نیز اعتبار خود را از دست می دهند.آموزش تعمیرات کامپیوتر

عوامل بسیار زیادی می تواند این کار را صورت دهد که مهم ترین آن Registry ویندوز است. حتماً فایل Regedit در شاخه ویندوز را دیده و می شناسید. هنگام نصب برنامه ممکن است در آنجا ثبت شود که مثلاً این برنامه با ساعت کامپیوتر کار کند و به محض گذر از تاریخ مشخصی از کار بیفتد که شما با به عقب کشاندن ساعت کامپیوتر مشکل را حل می کنید که این ترفند کمی قدیمی شده است و زمانی که تازه Windows XP به بازار ارائه شده بود از این ترفند زیاد استفاده می شد.

روش دیگری که کمی نوین تر است این است که هنگام نصب برنامه بدون اینکه مسیر کپی شدن فایل های برنامه به کاربر نمایش داده شود (Silent Installation) یک فایل مهم در جایی که اصلاً ذهن کاربر هم به آن خطور نمی کند و معمولا جزء پوشه های پنهان (Hidden Folders) است کپی می شود. کسی که برنامه را Crack کرده است و شماره سریال و Crack برنامه را ساخته است بی اطلاع از آن فایل ، برنامه را شکسته است و شما نیز با خیال راحت استفاده می کنید بی آنکه بدانید فایل مهمی مانند یک بمب ساعتی هر لحظه به زمان انفجار خود نزدیک می شود. سپس در موعد خود منفجر شده و وارد عمل می شود و برنامه را از کار می اندازد.

این امر بیشتر در مورد Register شدن به وسیله Serial Number یا همان شماره سریال رخ می دهد. شکسته شدن یک برنامه توسط شماره سریال بسیار ضعیف تر از شکسته شدن به وسیله Crack و Patch است.

Crack ها با دستکاری بر روی فایل EXE که فایل اجرایی آن نرم افزار است ساخته می شوند و گاهاً همراه آن ها یکی دو فایل از جنس DLL نیز وجود دارد که فرمان دهنده به EXE هستند. به عبارت دیگر موتور EXE هستند. EXE مخفف Execute به معنی اجرا کردن می باشد.

Patch ها نیز که از دسته قفل شکن های قوی محسوب می شوند علاوه بر شکستن EXE به فایل های دیگری نیز حمله می کنند و یا فایلی را حذف و فایلی را اضافه می کنند. از این رو در قوانین جدید CopyRight سعی شده است با این فایل ها به دیده یک تروریست نگریسته شود و آنتی ویروس ها آن ها را ویروس تلقی کنند با اینکه اصلاً ویروس نیستند و به سیستم آسیبی وارد نمی کنند بلکه به جیب سازندگان نرم افزارها آسیب وارد می کنند.
منبع: میکرو رایانه