راهنمای خرید دی وی آر

در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد سيستم هاي ضبط تصوير ديجيتال DVR موجود در بازار فروش سيستم هاي نظارتي را بررسي نماييم . اين مطلب نکاتي در مورد آموزش تعميرات دي وي آر ارائه مي‌دهد و مي‌تواند کمک به آموزش تعميرات آن بکند.

معرفي مشخصات :
سيستم عامل : دي وي آر ها به دو گروه مستقل Stand alone و مبتني بر کامپيوتر based PC تقسيم مي شوند . در دي وي آر هاي مبتني بر کامپيوتر سيستم عامل DVR يکي از انواع لينوکس يا ويندوز مي باشد که سيستم عامل بر روي هارد ديسک داخل کامپيوتر نصب مي گردد اما در دي وي آر هاي مستقل سيستم عامل توسط کارخانه به صورت خصوصي طراحي شده است .
کانال تصوير ورودي :
معرف تعداد دوربين هاي مدار بسته اي است که مي تواند به دي وي آر وصل شود و تصاوير آن بر روي هارد ديسک داخل دي وي آر ذخيره مي گردد .

کانال صوتي ورودي :
به شما اجازه مي دهد تا صداي اطراف دوربين مدار بسته را ذخيره نماييد .

پشتيباني شبکه :
امکانات زير را در اختيار مي گذارد .
1- تنظيم دستگاه از هر کامپيوتر متصل به شبکه
2- مشاهده تصاوير از هر کامپيوتر متصل به شبکه بدون نياز به به مانيتور آنالوگ
3- ضبط تصاوير بر روي هر کامپيوتر متصل به شبکه

پشتيباني خط تلفن معمولي :
دي وي آر هاي خيلي کمي اين امکان را دارند تا تصاوير را از طريق خط تلفن PSTN ارسال نمايند به هر حال اين تاکنون ساده ترين روش ممکن ارسال تصوير در ايران بوده است .

خروجي آنالوگ :
دستگاه هايي که خروجي آنالوگ دارند مي توانند تصاوير را بر روي مانيتور صنعتي يا هر تلويزيوني که ورودي A/V دارد پخش نمايند . در انواعي که دو خروجي آنالوگ وجود دارد شما مي توانيد ترتيب نمايش تصاوير بر روي هر خروجي را به صورت مجزا برنامه ريزي کنيد . به خاطر داشته باشيد در اکثر دي وي آر ها خروجي دوم لوپ همان خروجي اول است که مورد نظر ما نبوده است .

خروجي VGA :
در دي وي آر هايي که اين خروجي وجود دارد شما مي توانيد يک مانيتور کامپيتور را مستقيما به دستگاه وصل نماييد و تصاوير را بر روي آن مشاهده نماييد . همه دي وي آر هاي مبتني بر کامپيوتر اين خروجي را دارند .

کنترل PTZ :
دستگاه هايي که پورت RS485 را دارند مي توانند فرامين لازم براي کنترل دوربين هاي متحرک را ارسال نمايند .

سرعت نمايش :
به سرعت مشاهده تصاوير زنده بر روي خروجي آنالوگ يا VGA گفته مي شود . در اکثر دي وي آر ها سرعت نمايش زنده يعني برابر 25 فريم در ثانيه به ازاي هر دوربين مدار بسته مي باشد .

سرعت ضبط :
به حداکثر تعداد فريمي که در هر ثانيه براي هر دوربين مي تواند ضبط شود اطلاق مي شود . اکثر دي وي آر ها قادر به ضبط تصاوير به صورت زنده نيستند .

سايز تصوير هنگام نمايش :
به ابعاد تصوير هنگام نمايش به صورت زنده بر روي خروجي آنالوگ بر حسب پيکسل گفته مي شود .

سايز تصوير هنگام ضبط :
به ابعاد تصوير ضبط شده هنگام نمايش بر روي خروجي آنالوگ بر حسب پيکسل گفته مي شود . دي وي آر ها براي نمايش تصوير با ابعاد بزرگتر با يکديگر رقابت مي کنند .

ظرفيت داخلي :
به حجم هارد ديسک هايي که در داخل خود دستگاه مي توان نصب نمود اطلاق مي شود . هر قدر اين عدد بزرگتر باشد تصاوير مدت بيشتري بر روي هارد ديسک مي توانند ضبط شوند .

ظرفيت خارجي :
به حجم حافظه اي که از خارج دستگاه مي تواند به دستگاه وصل شود تا مدت ضبط تصاوير را افزايش دهد گفته مي شود . دستگاه هايي که پرت اسکازي SCSI دارند مي توانند تا چند ترابايت حافظه را به دستگاه اضافه کنند .

کپي پشتيبان :
امکان مي دهد تصاوير ضبط شده به خارج دي وي آر منتقل شود . اين کار از طريق سي دي آر رايتر ، کارت حافظه فلش ، پورت يو اس بي امکان پذير است . از طريق پورت شبکه نيز مي توان تصاوير را به خارج دستگاه منتقل نمود که در اينجا منظور نبوده است .

فرمت فشرده سازي ضبط :
الگوريتم فشرده سازي تصوير در دي وي آر را نشان مي دهد . تکنولوژي هاي مختلفي تاکنون براي فشرده سازي و ضبط تصوير ابداع گرديد است که کيفيت هاي متفاوتي را ارائه مي کنند .

فرمت فشرده سازي انتقال :
در دستگاه هاي حرفه اي اين امکان وجود دارد که تصاوير با کيفيت بالا ضبط شود اما با کيفيت پايين تري انتقال يابد تا ترافيک شبکه کاهش يابد .

امکان کنترل با موس :
در دي وي آر هايي که امکان کنترل با موس را دارند حرکت در منوها بسيار ساده تر امکان پذير مي باشد . از طرف ديگر هنگام مشاهده تصاوير ضبط شده از طريق يک ميله گرافيکي مي تواند به عقب و جلو رفت در حالي که در دي وي آر هاي فاقد اين امکان فقط مي توان سرعت پخش را کم و زياد کرد . از طرف ديگر در دي وي آر هايي که امکان ارتباط با موس را دارند مي توانند دور از دسترس داخل رک نصب شوند زيرا نيازي به استفاده از دکمه هاي روي آن نيست .