پيش از خريد تلويزيون حتماً اين چند نكته را بخوانيد

تلويزيون هوشمند
امروز بسياري از تلويزيون‌هاي موجود در بازار هوشمند هستند، تقريبا تمام توليدکنندگان مطرح نيز تلويزيون‌هاي هوشمند توليد کرده‌اند. با اين نوع از تلويزيون‌ها قادر خواهيد بود تا به اينترنت متصل شده، ويديو تماشا کنيد يا بر روي آنها نرم‌افزار و بازي نصب نماييد. در واقع تلويزيون‌هاي هوشمند همان تلويزيون‌هاي معمولي هستند که به روي آنها يک سيستم‌عامل براي اجراي برخي نرم‌افزارها نصب شده است. برخي از تلويزيون‌هاي هوشمند از طريق کابل به شبکه متصل مي‌شوند و برخي ديگر از طريق شبکه‌ بي سيم واي‌فاي، پس اگر قصد خريد اين نوع از تلويزيون‌ها را داريد براساس نياز خود به نوع اتصال به شبکه آنها نيز دقت کنيد. همچنين بايد بدانيد که هر کدام از توليدکنندگان تلويزيون‌هاي هوشمند از سيستم‌عامل خاص خود بهره مي‌برند که قادر به اجراي نرم‌افزارهاي ديگري نيستند، تعداد عناوين نرم‌افزارهاي آنها نيز بسيار محدود است. از طرفي دسترسي به بسياري از اين نرم‌افزارهاي براي کاربران ايراني مسدود است که از مهمترين آنها مي‌توان به يوتيوب و نت فيليکس اشاره کرد. اما خوشبختانه برخي از توليدکنندگان مطرح تلويزيون همچون ال‌جي قرار است در محصولات جديد خود گوگل تي وي را جاي دهند که به اين ترتيب کاربر به طيف وسيعي از نرم‌افزارها دسترسي خواهد داشت. البته اين نکته را نيز بايد بدانيد که امروزه گجت‌هاي کوچک و ارزاني در قالب دانگل توليد و عرضه شده‌اند که به پورت HDMI هر نمايشگري متصل شده و سيستم‌عامل اندرويد را به آن اضافه مي‌کنند، اين بدين معناست که تلويزيون فعالي شما يا تلويزيوني غير هوشمندي که در آينده تهيه خواهيد کرد به راحتي و با ابزاري که حدود 50 دلار قيمت دارد به تلويزيون هوشمند تبديل مي‌شود. پس اگر تلويزيون هوشمند مورد نظر شما با هم رده غير هوشمندش تفاوت قيمت قابل ملاحظه‌اي دارد، دور آن را خط بکشيد!
2. به طراحي فکر کنيد اما خيلي به آن بها ندهيد

طي سال‌هاي اخير توليدکنندگان تلويزيون به سه عنصر مهم در طراحي توجه ويژه داشته‌اند، پنل باريک‌تر، حاشيه نمايشگر کوچک‌تر و صفحه نمايش بزرگ‎‌تر. تلويزيون‌ها روز به روز باريک‌تر شده و شکل پايه‌هاي آنها نيز متفاوت شده است. اما وقتي تلويزيون بيش از حد باريک شود، آن وقت فضاي کافي براي ديگر قطعات باقي نمي‌ماند به عنوان مثال تقريبا تمام تلويزيون‌هاي بسيار باريک دنيا فاقد اسپيکر با صداي خروجي مناسب هستند و کاربر مي‌بايست يک سينماي خانگي جداگانه نيز به همراه تلويزيون خود خريداري کند تا صداي مناسبي را تجربه کند. در نهايت شکل ظاهر و زيبايي تلويزيون اهميت دارد اما آنچه از همه چيز مهم‌تر است، کيفيت تصوير تلويزيون است. پس اولويت اول خود را به کيفيت تصوير اختصاص دهيد.
3. تقريبا تمام مشخصات فني را فراموش کنيد

همه توليدکنندگان تلويزيون در کاتالوگ‌هاي تبليغاتي، مشخصات فني بسياري را ذکر مي‌کنند که بيشتر به کتاب‌هاي علمي تخيلي شبيه هستند. اما بصورت خلاصه بايد بدانيد که کنتراست تصوير، رفرش ريت و زمان پاسخ گويي همگي دروغ هستند و توليدکنندگان از طرق مختلف اين اعداد را به شکل غيرواقعي اعلام مي‌کنند.

قبل از انتخاب و خريد هر تلويزيون، از نزديک کيفيت تصوير آن را در شرايط مختلف مشاهده نموده و آن را با ديگر تلويزيون‌ها مقايسه کنيد. به عنوان مثال اگر با زاويه به تلويزيون نگاه کنيد به راحتي مي‌توانيد متوجه محدوديت يا عدم محدوديت زاويه ديد تلويزيون شويد. توجه داشته باشيد که اکثر تلويزيون‌ها زاويه ديد افقي مناسبي دارند، پس سعي کنيد زاويد ديد عمودي را نياز از پايين و بالاي تلويزيون بررسي کنيد.
مورد ديگري که در انتخاب تلويزيون اهميت دارد سايز آن است، هرچه تلويزيون بزرگتر باشد بهتر است، اما نبايد بدنبال يک تلويزيون خيلي بزرگ باشيد. شما مي‌توانيد براساس مکان قرار گيري تلويزيون در منزل خود و فاصله‌اي که قرار است نسبت به آن نشسته و به تماشاي بنشينيد، تلويزيون خود را انتخاب کنيد.

4. درگاه‌هاي ورودي و خروجي: تنها HDMI اهميت دارد
امروزه تلويزيون‌ها به درگاه‌هاي مختلف و متنوعي تجهيز شده و روانه بازار مي‌شوند، اما تنها درگاه‌‌اي که شما به آن نياز خواهيد داشت، HDMI است. تمام ابزارهاي خارجي مانند پخش کننده‌ها، ست‌آپ باکس‌ها و غيره همگي از HDMI پشتيباني مي‌کنند. اگر قصد داريد چندين ابزار را به تلويزيون متصل کنيد، به عنوان مثال تمايل داريد تا ايکس باکس، پخش کننده HD، گوگل تي وي و غيره را به يک تلويزيون متصل کنيد سعي کنيد، به دنبال تلويزيوني باشيد که داراي چندين ورودي HDMI باشد. اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات تلويزيون ارائه مي دهد