هشت کلید ساده برای جستجوی بهتر در گوگل

آموزش تعميرات کامپيوتر - در اين پست هشت ترفند ساده را بيان کرده ايم که شايد برخي از آن ها برايتان کاربردي تر باشد و برخي ديگر کمتر مورد استفاده قرار گيرند اما در کل دانستن اين ترفندها ميتواند در مواردي خاص، گره گشا باشد.
ممکن است برخي از اين ترفندها با زبان فارسي سازگاري کامل نداشته باشند و با برخي کليد واژه هاي فارسي به درستي کار نکنند اما اين مسئله نسبي بوده و ديده ايم که روز به روز سازگاري گوگل با زبان پارسيان بيشتر شده است، در ادامه مطلب با ما باشيد.


استفاده از + به جاي عبارات طولاني :
بعضي وقتها عبارتي که براي جستجو در نظر داريم تنها يک کلمه است اما گاهي ممکن است جستجوي ما شامل کلمات بيشتر و يا جملات طولاني تر باشد. مثلا وقتي ميخواهيم عبارت “دانلود مقاله رايگان روانشناسي به زبان انگليسي” را جستجو کنيم براي رسيدن به نتيجه بهتر ميتوانيم اين گونه تايپ نماييم: “دانلود مقاله رايگان + رشته روانشناسي + انگليسي” بدين ترتيب به گوگل دستور داده ايم مقاله ما بايد در رشته روانشناسي و بايد به زبان انگليسي باشد و در نتيجه خواهيد ديد که گوگل سايت هاي مرتبط تري به جستجوي شما را، ليست خواهد کرد.

استفاده از علامت نقل قول براي جستجوي دقيق :
اگر ميخواهيد در مورد واژه اي جستجو کنيد که مترادف هاي زيادي دارد بهتر است آن را در ميان ،، قرار دهيد، به عنوان مثال تايپ کنيد ،،مسعود حسيني نويسنده،، تا به جاي بنده به مقالاتي در مورد “مسعود حسيني، عکاس و خبرنگار افغان” بر نخوريد.

جستجو بر اساس نوع فايل :
اگر مورد جستجوي شما نوع خاصي از فايل است ميتوانيد با مشخص کردن پسوند مورد نظرتان جستجوي دقيق تري را انجام دهيد. مثلا اگر به دنبال يک فايل پي دي اف ميگرديد ميتوانيد در کادر جستجو اين گونه تايپ کنيد: “مقاله روانشناسي filetype:pdf” ، بدين ترتيب خواهيد ديد با کليک کردن روي هر يک از نتايج جستجو يک فايل پي دي اف پيش رويتان خواهد بود.
جستجوي بهتر در گوگل

حذف کلمات خاص از نتايج جستجو :
وقتي دنبال مطلبي ميگرديد اما نميخواهيد موضوع خاصي را در بر گيرد ميتوانيد از علامت “-” استفاده کنيد. به عنوان مثال ميخواهيد دستور تهيه سالاد را جستجو کنيد اما نميخواهيد سالادتان گوجه فرنگي داشته باشد، در اين صورت ميتوانيد تايپ کنيد: “طرز تهيه سالاد – گوجه فرنگي” ، به اين ترتيب گوگل برايتان صفحاتي را ليست خواهد کرد که کلمه گوجه فرنگي در آن ها نباشد.

استفاده از * به جاي کلمات مجهول :
گاها در جستجوي عبارتي هستيم که بخشي از آن را نميدانيم يا فراموش کرده ايم، در اين مواقع با تايپ کاراکتر ستاره به جاي کلمه فراموش شده ميتوانيم به هدفمان نزديک شويم، به عنوان مثال ” کتاب مديريت زمان * ريسي” به شما کتاب برايان تريسي را خواهد داد.

جستجو در ميان محتويات يک سايت خاص :
ممکن است در سايتي مطلبي را خوانده باشيد يا بدانيد فلان سايت مطلبي را که شما ميخواهيد دارد، در اين زمان ميتوانيد جستجوي خود را محدود به آن سايت نماييد، براي اين منظور به اين شکل تايپ نماييد: “آموزش site:suntraining.ir” با اين مثال گوگل فقط مطالب مربوط به “آموزش” در محتواي سايت “آموزش کامپيوتر” را نشان خواهد داد.
جستجو در محتواي يک سايت خاص

محدود کردن جستجو به بازه زماني خاص :
اگر به دنبال موضوعي خاص در اينترنت مي‌گرديد که نياز به محدود کردن زمان آن داريد؛ مثلا ميخواهيد مطالب مربوط به جستجوي شما که در هفته اخير نوشته شده اند نمايش داده شوند، کافيست از ابزار دروني گوگل استفاده کنيد. براي اين کار پس از جستجوي واژه مورد نظر‌‌ روي Search Tools کليک کرده و سپس بر ‌فيلد تعيين زمان، محدوديت زماني خود را براي جستجو تعيين کنيد.

پيدا کردن مترادف ها :
با استفاده از اين علامت (~) ميتونيد به موتور جستجو بگيد لازم نيست دقيقا عين همين کليدواژه رو براي شما پيدا کنه ، بلکه ميتونه کليدواژه هاي مترادف و مرتبط رو هم در جستجو نمايش بده. خوب بياييد مثال اول رو جور ديگري سرچ کنيم: مقاله +اهرام ~ستاره ، با اينکار انتظار داريم واژه هاي ستاره ، ستارگان و … هم در نتايج حضور داشته باشند.
منبع:اموزش کامپيوتر