هارد دیسک رایانه (HDD)

هارد ديسک درايو «Hard Disk Drive» که (HDD) يا همان ديسک سخت نيز از آن ياد مي شود، وسيله اي است که در طول سال ها با افزايش مقدار ظرفيت آن ها، قيمت و اندازه شان نيز به طور چشم گيري کاهش يافت. از دهه 1960 ديسک هاي سخت، غالبا به عنوان مطرح ترين وسيله براي ذخيره سازي ثانويه ي اطلاعات در رايانه هاي عمومي مورد استفاده بوده اند. اين رتبه به دليل همزمان بودن پيشرفت هاي موجود در تراکم ذخيره سازي و نيازهاي ذخيره سازي ثانويه، براي ديسک هاي سخت حفظ شد. در طول زمان ضرايب شکل نيز از جعبه هاي عظيم مجرا به سيستم هاي ميز کاري تکامل يافته اند، اين سيستم ها در حالت اصلي و استاندارد داراي درايوي با ضريب شکل 3.5 اينچي است و در سيستم هاي قابل حمل نيز معمولا از درايوهاي 2.5 اينچي استفاده مي شود.
براي اينکه يک فايل را در رايانه خود ذخيره کنيد و بعداً از آن استفاده کنيد، کامپيوتر شما نياز به يک قطعه به نام حافظه دارد که داده هاي مخصوص شما در آن جاي گذاري شود، نام آن وسيله هارد درايو ديسک است. با بروز شدن فناوري کامپيوتر ها، کيفيت تصاوير، فيلم ها، آهنگ ها و حتي بازي ها بيشتر شده و در نتيجه حجم آن ها بالاتر رفته است، پس با داشتن يک ديسک سخت متناسب با کار مورد نظر ما مي توان اطلاعات را به راحتي در آن جمع آوري کرد.
از نکات بسيار مهمي که در رابطه با هارد ديسک بايد گفت اين است که بعضي از کاربران، کامپيوتر و چاپگر خود را روي يک ميز قرار مي دهند و چه بسا که اين ميز از پايه هاي محکمي برخوردار نبوده و چاپگر مورد استفاده هم از نوع سوزني باشد. خوب واضح است که موقع عمل چاپ، ميز تکان خورده و اين در حالي است که ممکن است در همان لحظه اطلاعات از روي هارد خوانده شود و اين عمل باعث کشيده شدن سوزن هد روي هارد ديسک شده و آن ناحيه (نواحي) از هارد ديسک را خراب نمايد. لذا شايسته است که کاربران هنگام کار توام با کامپيوتر و چاپگر به اين نکته توجه نمايند.

هارد ديسک يکي ديگر از سخت افزار کامپيوتر به حساب مي آيد که لازم است درباره آن مطالبي را در اختيار شما قرار دهيم تا شما عزيزان بتوانيد با اين قطعه کامپيوتري بيشتر آشنا شويد. عناوين مهمي که در اين مقاله به کار رفته اند بر اين اساس مي باشند : اول از همه تعريفي از هارد ديسک داده شده است و بعد از آن تکنولوژي ديسک هاي سخت بيان شده است. سپس تاريخچه اي از توليد هارد کامپيوتر نوشته شده است و در ادامه شما را با خصوصيات هارد ديسک آشنا مي کند. همينطور نحوه دسترسي و ارتباط با يک HDD مورد بحث قرار گرفته شده که مي تواند موضوع جالبي به نظر آيد. اگر دوست داريد تا توليد کنندگان هارد درايو را بشناسيد، در اين مقاله نام مهمترين آن ها ذکر شده است. شايد بخواهيد بدانيد يک Hard Disk چگونه کار مي کند؟ ما اين موضوع را نيز در مقاله مورد نظر آورده ايم. شايد لازم باشد تا نظر يک متخصص را براي تهيه و خريدن اين قطعه سخت افزاري بدانيد، خب ما موارد لازم را در اين رابطه گفته ايم. و چندين موضوع ديگر که در اين مقاله گذاشته شده است.  اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات هارد ارائه مي دهد.