راهنمای اسکنر

آموزش تعمير ماشينهاي اداري-اسکنر يکي از تجهيزات جانبي مهم در کامپيوتر محسوب مي گردد . کاربراني که با تصاوير سروکار داشته و تمايل به نشر حرفه اي آنان را دارند، مي توانند با استفاده از اسکنر تصاوير مورد نظر خود را اسکن و در ادامه پس از ايجاد محتوي ديجتال ، با بکارگيري نرم افزارهاي ويرايش تصاوير،عمليات دلخواه خود را بر روي تصاوير انجام دهند . در صورتيکه قصد ارسال يک عکس که توسط دوربين هاي معمولي ( غيرديجيتال ) گرفته شده است را براي دوستان خود از طريق يک نامه الکترونيکي داشته باشيم ، مي بايست در ابتدا عکس مورد نظر را بکمک اسکنر ، پويش و پس از تبديل به محتوي ديجيتال ، آن را بعنوان يک فايل ضميمه همراه نامه الکترونيکي ارسال نمود
در موارديکه قصد ايجاد يک نسخه ديجيتال از اطلاعات را داشته باشيم ( مثلا" جزوات درسي ، کتب و ... ) ، مي توان از اسکنر استفاده نمود. ( پس از اسکن متون و تبديل آن به محتوي ديجيتال ، امکان ويرايش آنان نيز فراهم مي گردد ). در اين مقاله قصد داريم به برخي از پرسش هاي متداول در زمينه انتخاب يک اسکنر پاسخ داده و از اين رهگذر با ضوابط و معيارهاي انتخاب مناسب يک اسکنر بيشتر آشنا شويم .

جايگاه اسکنر :

انتخاب يک اسکنر به عواملي متفاوتي نظير : کيفيت خروجي ، سرعت و قيمت بستگي دارد. خوشبختانه اکثر اسکنرهائي که داراي قيمت متعادل و مناسبي مي باشند از امکانات پيشرفته اي نظير: دقت ???? نقطه در اينچ ( dpi ) ، آداپتورهاي transparency و پورت هاي USB ?.? بهره مي گيرند . اغلب اسکنرهائي که با کاربرد خانگي و غيرحرفه اي طراحي شده اند، داراي دقت تصويري معادل ???? نقطه در اينچ بوده که کاربران را قادر مي سازد با کيفيت مناسب، تصاوير مورد نظر خود را اسکن نمايند. توليد کنندگان در مقابل ايجاد تغييرات در عناصر سخت افزاري استفاده شده در اسکنرها( عناصر کليدي ) ، سعي مي نمايند با ارائه امکانات جانبي، زمينه استفاده آسان از آنان را فراهم نمايند . مثلا" شرکت HP ، با افزودن يک تغذيه کننده عکس ? در ? اينچ ، امکان اسکن سريع تصاوير را در اختيار کاربران قرار داده است . اکثر سيستم هاي عامل جديد ، داراي امکانات مناسب نرم افزاري بمنظور حمايت و بکارگيري پتانسيل هاي ارائه شده توسط اسکنرها مي باشند .

ويژگي هاي مهم :
از مهمترين ويژگي هاي مرتبط با اسکنر ، مي توان به موارد زير اشاره نمود :

دقت لامپ تصوير :
بمنظور اسکن و استفاده از تصاوير در صفحات وب و يا چاپ تصاوير ? در ? و يا ? در ? ، دقت ??? نقطه در اينچ کافي خواهد بود. براي اسکن متن با استفاده از OCR)Optical character recognition ) ، دقت ??? نقطه در اينچ استاندارد بوده و کفايت خواهد کرد .در صورتيکه قصد ايجاد تصاوير بزرگتر ( ? در ?? اينچ ) و يا بزرگنمائي تصاوير کوچکتر وجود داشته باشد ، مي بايست اسکنري با دقت ???? يا ???? نقطه در اينچ انتخاب گردد . تصاويري که داراي دقت بيشتري مي باشند ، از انعطاف مناسبي در زمان ويرايش برخوردار بوده و فضاي بمراتب بيشتري را در زمان ذخيره شدن بر روي هارد ديسک، اشغال خواهند کرد. مثلا" يک تصوير ? در ? اينچ که داراي دقت ???? نقطه در اينچ مي باشد ، فضائي معادل ?? مگابايت را اشغال خواهد کرد . بمنظور اسکن اينگونه تصاوير، زمان زيادي نيز صرف خواهد شد .

آداپتور transparency :

در زمان اسکن اسلايد و يا فيلم به يک آداپتور transparency نياز خواهد بود ( يک منبع نور که در بين فيلم تابانده مي شود ). آداپتورهاي فوق ، مي توانند بهمراه اسکنر( جزء لاينفک در زمان ساخت ) و يا بعنوان يک ماژول جداگانه ارائه گردند .

تغذيه کننده اتوماتيک سند ( ADF ) :

بمنظوراسکن متون با حجم بالا و يا تصاويري که طول آنان زياد مي باشد( بيش از سطح اسکنر ) ، استفاده از يک تغذيه کننده اتوماتيک سند ، مفيد خواهد بود. شرکت هاي HP و ميکروتک ، در برخي از مدل هاي جديد خود از ADF)Automatic document feeder) استفاده نموده اند .

عمق رنگ :

تعداد رنگ داده که اسکنر قادر به تشخيص و ذخيره سازي آنان مي باشد را عمق رنگ گفته و بر حسب بيت در هر پيکسل ، اندازه گيري مي گردد . با توجه به اينکه ، اسکنر معمولا" قادر به اخذ داده ئي بمرابت بيش از ميزاني است که درايو آن مي تواند ذخيره نمايد ،يک شناسه ديگر به مشخصه عمق بيت اضافه مي شود . نظير : ?? بيت داخلي و يا رنگ سخت افزاري ، که مشخص کننده ميزان داده ئي است که اسکنر قادر به تشخيص آنان مي باشد و خارجي يا True Color که مشخص کننده ميزان داده ئي است که درايو اسکنر قادر به ذخيره سازي آنان مي باشد. در اکثر موارد ، استفاده از ?? بيت خارجي عمق رنگ ، کفايت خواهد کرد.

تکنولوژي سنسور :

اسکنرهاي صفحه تخت ، داراي يکي از دو نوع تکنولوژي سنسور مي باشند : تکنولوژي اول ، Charge couple device)CCD) و تکنولوژي دوم Contact Image sensor)CIS) ، ناميده مي شود . CCD يک تکنولوژي قديمي تر بوده که از آن در دوربين هاي ديجتال نيز استفاده مي گردد . تکنولوژي CIS اخيرا" در اسکنرها استفاده و يک رويکرد جديد در اين زمينه مي باشد .کيفيت تصاوير اسکن شده توسط تکنولوژي CIS ، پائين تر است بوده ولي در مقابل ، اسکنرهائي که از تکنولوژي فوق استفاده مي نمايند ، کوچکتر شده و ميزان برق مصرفي آنان بمراتب کمتر از اسکنرهائي است که از تکنولوژي CCD استفاده مي نمايند.

نوع اسکنر :

اکثر اسکنرهاي موجود ،از نوع تخت مي باشند . علت اين نامگذاري بدليل اين است که سطح اسکن بصورت تخت مي باشد . در اسکنرهاي فوق ، تصوير مورد نظر براي اسکن بر روي سطحي تخت و بين صفحه اي شيشه اي و درب اسکنر قرار مي گيرد . ( نظير دستگاه کپي ) . علاوه بر اسکنرهاي تخت ، اسکنرهاي ديگري نيز وجود دارد . اسکنرهاي Sheet fed ، اسکنرهاي دستي ، اسکنرهاي عکس و تجهيزات جانبي چندکاره شامل ترکيب چاپگر ، اسکنر و فاکس درون يک دستگاه ، نمونه هائي از ساير اسکنرهاي موجود مي باشد . اسکنرهاي Sheet fed با توجه به نياز کاربران مطرح و بسرعت متداول گرديدند. کاربرد اصلي اسکنرهاي فوق ، اسکن متون مي باشد .

نرم افزار :
تمامي اسکنرها بهمراه نرم افزارهاي لازم بمنظور خواندن يک شي ، گرفتن تصوير و انتقال آن به درون کامپيوتر عرضه مي گردند . پس از ارسال يک تصوير به درون کامپيوتر ، ممکن است با توجه به نوع نياز خود ( تغيير اندازه ، ويرايش ، افکت ، تنظيم نور و رنگ ) ، به نرم افزارهاي ديگري نياز باشد . اکثر اسکنرها بهمراه نسخه هائي از نرم افزارهاي ويرايش تصاوير ارائه شده اند. تعداد زيادي از اسکنرها نيز بهمراه يک نرم افزار OCR ارائه مي گردند . با استفاده از نرم افزار فوق ، مي توان يک متن نوشته شده را اسکن و آن را به متن مورد نظر بمنظور ويرايش در کامپيوتر تبديل نمود .
منبع: افتابير