تکنولوژی SILENT _PIPE کارت گرافیکی چیست ؟

 

آموزش تعمیرات کامپیوتر-این تکنولوژی ساخت و طرح شرکت سازنده تراشه های گرافیکی ATI می باشد.در این تکنولوژی بدون بدون افزایش هزینه و پیچیدگی ٫ علاوه بر دفع حرارت کارت های گرافیکی ٫ نیاز به استفاده از فن را در آنها از میان برده است و این یعنی مصرف کمتر وبهینه انرژی.
کارت های ارائه شده با این تکنولوژی با استفاده از لوله هایی حاوی یک مایع رسانای حرارت که در یک چرخه بسته قرار می گیرد ٫می تواند حرارت را در سطح وسیع تری منتشر و در حقیقت دفع نماید . در واقع با استفاده از این لوله ها میتوان ٫دو حرارت گیر را در هر دو سمت کارت گرافیک قرار داد و با انتقال حرارت به پشت کارت گرافیک ٫ امکان استفاده از جریان هوای ایجاد شده توسط فن CPU و فن سیستم را برای خنک کردن کارت گرافیک بدست آورد.این تکنولوژی به طور موثری باعث خنک شدن کارت گرافیک شده و بدون نیاز به فن به صورت کاملا بی صدا کارت گرافیک را خنک میکند.
همچنین لازم به ذکر است در کارت های گرافیک قدرتمند که معمولا از حرارت گیر های حجیم استفاده میکنند ٫ حرارت گیر به سمت شکاف های PCI قرار گرفته است و معمولا یک یا دو شکاف PCI را می پوشاند و آنها را غیر قابل استفاده میکند. به علاوه حرارت به جای دفع شدن به دیگر کارت ها سرایت کرده و اثرات نا مطلوبی را نیز برکاربرد آنها باقی خواهد گذاشت . در عین حال سبب ایجاد نویز های مزاحمی میشود که می تواند بر روی دیگر دستگاهها اثر نامطلوبی بگذارد. اما با استفاده از این تکنولوژی و انتقال حرارت به پشت کارت گرافیکی ٫میتوان حرارت گیر یا فن را در پشت کارت و در قسمتی که باعث بلااستفاده شدن دیگر شکاف ها نمی شود ٫نصب کرد و بدون اشغال هیچگونه فضای اضافی ٫خنک سازی را به بهترین نحو انجام داد.
در ضمن به دلیل اینکه قسمت حرارت گیر به سمت بالا قرار گرفته است ٫ بخش زیادی از حرارت به پشت کارت منتقل شده و دیگر اثر نامطلوبی بر روی کارت های مجاور نخواهد داشت . نسل جدید تکنولوژی SILENT_PIPE که با نام SILENT_PIPEΙΙ شناخته می شود ٫ شامل پیشرفت های جدیدی برای دفع حرارت بدون نیاز به فن می باشد. این تکنولوژی هوای خارج کیس را به سمت داخل هدایت میکند و میتواند کارت گرافیکی را به نحو مطلوب تری خنک بنماید.در این تکنولوژی از حرارت گیر های مسی استفاده شده است زیرا توانایی انتقال حرارت آنها بسیار بالاتر از آلومینیوم است و میتواند در هنگام اجرای برنامه های سنگین سه بعدی حرارت رابه خوبی منتقل کند.بنابراین اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که به دلایل مختلف قصد تهیه کارت های گرافیک قدرقدرت و نیرومند را دارید ٫ قطعا توصیه میشود که به سراغ کارت های گرافیکی مجهز به این فناوری بروید.درست است که یک کارت گرافیکی با قدرت ٫ سرعت و حافظه بالاو به قیمت گران خریداری کنید ٫اما در صورتی که عملیات خنک سازی آن به خوبی صورت نگیرد٫هرگز نخواهید توانست از حداکثر قدرت و راندمان کاری آن بهره گیری نمایید ٫چرا که اگر یک کارت گرافیک به خوبی خنک نشود٫ همواره پس از مدت زمان نیم ساعت تا یک ساعت ٫ دچار یک افت کاری در حد 40 تا 50 درصدی خواهد شد!!!!! و این یعنی هدر رفتن وقت و پول شما.

 

منبع: میکرو رایانه