فونت ایران نستعلیق از رپیدشیر

آموزش تعمیر کامپیوتر- با هدف تقویت حضور خط فارسی در عرصه‌های بین‌المللی و نگارش رایانه‌ای، دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی به پاسداشت فرهنگ غنی ایران اسلامی در خط تحریری و نوشتار نستعلیق، طرح تولید قلم نستعلیق رایانه ای را در قالب طرح تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران) به شرکت‌های رایانه‌ای پیشنهاد داد و شرکت داده ورزان هامون مجری پیاده سازی و تولید فونت نستعلیق در محیط های عمومی تولید متن شد.
خط نستعلیق با توجه به تنوع ارتفاع قرارگیری حروف از خط مبنا یا خط کرسی نوشتاری، برای پیاده سازی در محیطهای تولید متن مشکلات بسیاری در بر دارد و ترکیب های ممکن، تنوع را بی شمار می کند.
دکتر بهروز مینایی معاون فنی شورای عالی اطلاع رسانی با اشاره به بکارگیری ابزار مناسب برای ساخت فونت و بهره گیری از مشاوره اساتید مجرب و تکنیک های ابداعی در این پروژه گفت: کارهای زیادی برای افزایش زیبایی نمایش خط نستعلیق روی صفحه نمایش انجام شده است. در این راه رایانه به عنوان یک ابزار، بخشی از بار تولید را بر دوش داشته است و بخش اعظم کار ساخت ترکیبات هنری خط نستعلیق را کارشناسان خط نستعلیق به عهده داشته اند.
دکتر مینایی تاکید کرد: دبیرخانه با عرضه آزاد، گام نخست را در عرضه فونت نستعلیق یونیکد بر داشته است، امید است ارائه نظرها و جمع آوری انتقاد و پیشنهادها و اعمال دیدگاه ها مراتب ارتقاء و پیشرفت و فراگیر شدن عرضه خط فارسی به زبان نستعلیق میان دوستداران ترویج خط و زبان فارسی در محیط رایانه فراهم شود.

این فونت به صورت یک فونت استاندارد است که از قالب TTF استفاده می‌کند و در سیستم‌عامل‌های مختلف اعم از ویندوز، توزیع‌های لینوکس و بی‌اس‌دی و همچنین مکینتاش به خوبی کار می‌کند. برای استفاده از این فونت، کافیست که آنرا مانند یک فونت معمولی در سیستم‌عاملتان نصب کنید و سپس با هر برنامه‌ای که از سیستم کد‌نویسی یونیکد پشتیبانی می‌کند، از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید از ایران نستعلیق در برنامه‌های معروف رایانه مثل مایکروسافت آفیس ورد، ادوبی فتوشاپ ام‌ای (نسخهٔ خاورمیانه که زبان فارسی و نوشتن راست به چپ را پشتیبانی می‌کند)، اپن‌آفیس رایتر و ... استفاده کنید و نیازی به برنامه‌هایی مانند چلیپا برای نوشتن نستعلیق ندارید.
منبع: میکرو رایانه