رابط ویدویی DVI چیست ؟

آموزش تعمیرات کامپیوتر-DVI یا (Digital Video Interface) یک رابط است که از سیگنالهای دیجیتال برای انتقال اطلاعات ویدئویی استفاده میکند. بر خلاف کارتهای گرافیکی معمول که همیشه از سیگنال آنالوگ برای خروجی خود استفاده می کنند ، DVI از سیگنالهای دیجیتال استفاده میکند.
فن آوری DVI تصاویر ویدئویی بسیار پایدار و با کیفیت را به همراه می آورد و به مونیتورهای LCD امکان نمایش تصاویر بسیار خوب را می دهد. به همین دلیل کانکتور DVI در کارتهای گرافیکی بسیار رده بالا نیز استفاده میشود به مانند کارتهای Geforce4 MX440 ، سرس Geforce4 Ti و یا ATI Radeon 7500,8500 .
دو مدل مادربوردهای Iwill mP4GL و Xsonic XP845GL دارای یک درگاه DVI میباشند ، در صورتی که این دو مادربورد از Chipset های جدید اینتل i845GL استفاده می کنند که خود اینها دارای کارت گرافیک Intel Extreme میباشند که از خروجی آنالوگ مونیتور استفاده می کنند.
درگاه DVI آنها کارایی دیگری هم دارد که به کاربر امکان این را میدهد که از طریق این درگاه از کارتهایی برای بهبود عملیات کارت گرافیک بر روی Chipset استفاده کند ، که یکی از این کارتها ، کارتی است که بر روی این درگاه نشسته و امکان ایجاد خروجی دیجیتال را از کارت DVI به مادربوردهای خود میدهد.
در ضمن بر روی مادربوردهای ذیل امکان استفاده از کارتهای DVI وجود دارد :
Iwill : mP4G , mP4GL
Xsonic : XP845G , XP845GL
مشخصات فنی DVI :
۱ـ سازگاری با استانداردهای P & D and DFP Compatible
۲ـ پروتکل انتقال اطلاعات TMDS
۳ـ حداکثر تفکیک / کیفیت HDTV 1920x1080
۴ـ کانکتور دیجیتال DVI-V 24Pin و DVI-I 24+4 Pin برای خروجی آنالوگ و دیجیتال بصورت همزمان
۵ـ حداکثر عمق رنگ 24Bit Per Pixel 

منبع: میکرو رایانه