نوار کاست در برابر هارد دیسک

بياييد باهم نگاهي به بزرگترين تفاوتهاي بين نوار کاست و هارد ديسک داشته باشيم :

- ماده مغناطيسي قابل ظبط در کاست بر روي يک نوار نازک پلاستيکي روکش شده است. در يک هارد ديسک ماده مغناطيسي قابل ضبط روي يک صفحه آلومينيومي يا شيشهاي با دقت بالا، لايه بندي شده است، همچنين اين صفحه به خوبي صيقل داده شده تا هر گونه ناهمواري از بين برود.

- در نوار کاست هِدِ خواندن/نوشتن (Read/Write Head) مستقيما با نوار در تماس است. در يک هارد ديسک هد خواندن/نوشتن در بالاي صفحه حرکت ميکند و در حقيقت هيچ وقت با صفحه تماس نمييابد.

- در يک نوار کاست شما براي اينکه به يک نقطه خاص دسترسي داشته باشيد بايد از دکمههاي جلوبر (Fast-Forward) و معکوس (Reverse) استفاده کنيد که اين امر در يک نوار طولاني مي تواند زمان زيادي صرف کند. در يک هارد ديسک شما بطور تقريبي ميتوانيد فورا به هر نقطه روي سطح ديسک حرکت کنيد.

- در يک نوار کاست، نوار با سرعت 2 اينچ در ثانيه (تقريبا 5/08 cm در ثانيه) از بالاي هد حرکت ميکند درحالي که در هارد ديسک يک صفحه آن ميتواند با سرعتي بالغ بر 3000 اينچ در ثانيه در زير هد چرخش کند.

- در يک هارد ديسک اطلاعات در دامنههاي مغناطيسي بي نهايت کوچکي در مقايسه با نوار کاست ضبط ميشوند. کوچک بودن اين دامنهها بعلت دقت صفحه (بشقاب) و سرعت هارد ديسک مي باشد.
بعلت اين تفاوتها يک هارد ديسک قادر است مقدار شگفت انگيزي از اطلاعات را در فضاي کوچکي ذخيره کند. يک هارد ديسک همچنين ميتواند در کسري از ثانيه به هرکدام از اطلاعات دسترسي داشته باشد.

ظرفيت و توان اجرايي
يک کامپيوتر روميزي به طور معمول يک هارد ديسک با ظرفيتي بين 20 تا 120 گيگابايت دارد که اطلاعات بصورت فايلها در آن ذخيره شده اند. در ساده ترين تعريف يک فايل به مجموعهاي از بايتها گفته ميشود. در اين بايتها ممکن است کدهاي اسکــــِي (ASCII Codes) کاراکترهاي مربوط به يک نوشته ذخيره شده باشد، يا اينکه مي توانند شامل دستورات يک برنامه نرم افزاري براي اجرا شدن توسط کامپيوتر باشند، يا اينکه مي توانند شامل پيکسل رنگهاي يک تصوير GIF باشند، هيچ فرقي نمي کند که در اين بايتها چه چيزي ذخيره شده است، به هرحال يک فايل حقيقتاً يک رشته از بايتها مي باشد. هنگامي که يک برنامه در حال اجرا شدن است و تقاضاي يک فايل را مي کند، هارد ديسک بايتهاي آن را بازيابي ميکند و آنها را به CPU ميفرستد. اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات هارد ارائه مي دهد.