انتخاب سیستم عامل

اين قسمت مهم ماجراست. به ترتيب سيستم عاملهاي پيشنهادي نوشته شده است که مي تواند کمک به آموزش تعميرات تبلت بکند.

اندرويد
سيستم عامل متن باز گوگل. همين يک مزيت مهم است چون به شما اجازه مي‌دهد به راحتي با ابزارهاي گوگل هماهنگش کنيد. اما نقطه قوتش به نظرم اين است که دست شما در استفاده از فايلها باز است. به راحتي هر چيزي را مي‌‌توانيد روي آن نصب کنيد.
سيستم اپليکيشن ( ابزارهاي نصب شده روي تبلت ) خيلي ساده است و به راحتي مي‌توانيد از جديدترين اپليکيشن‌ها استفاده کنيد و يا حتي اپليکيشن خودتان را بنويسيد.

گذشته از همه اينها دست‌تان به شدت در انتخاب بازتر از مثلا iOS است. همين براي من خيلي مفيد است چون من واقعا يک تبلت يک ميليون توماني برايم گران است اما يک تبلت ??? هزار توماني خيلي عالي است!

iOS
اين سيستم عامل فقط روي iPad اپل نصب است. محصولات اپل هم توي ايران خود به خود قيمتشان بالاست معمولا. اين زياد به کيفيت ربطي ندارد و بيشتر تابع مد و تبليغات است! اين البته اصلا به اين معنا نيست که کيفيت ندارد! در حقيقت اگر بتوانيد حدود يک ميليون تومان براي خريد يک تبلت هزينه کنيد شايد بهترين انتخاب شما همين iPad باشد.

اپل به جهت اينکه تمام سخت‌افزارهاي iPad را خودش تهيه مي‌کند سيستم عاملي کاملا منطبق با قدرت همان سخت‌افزارها مي‌نويسيد و اين جوري است که معمولا آي پد سريعتر و بهتر و با ماندگاري شارژ بالاتري نسبت به رقباش به نظر مي‌رسد.

علاوه بر آن امکاناتي مثل iCloud براي ذخيره سازي و پشتيبان گيري قدرتمند از آي‌پد مسلما شما را خوشحال خواهد کرد. اما ويژگي برتر آي پد به نسبت رقبا مسلما اپليکيشن‌هاي بسيار قوي و مفيد آن است و گسترده به نسبت رقبايش است.

در هر حال اگر مي‌خواهيد برويد آي پد بخريد بايد حواستان به سخت‌گيري‌هاي اپل براي استفاده از فايلها و اپليکيشنها هم باشد! حتي گاهي دست شما را براي ساده‌ترين تنظيمات تبلت‌تان بسته خواهد بود!

پيشنهاد من يکي از دو سيستم عامل بالاست اما بگذاريد نگاهي داشته باشيم به سيستم عاملهاي ديگر :

Windows
ويندوز ? يک سيستم عامل عالي براي PC است. اين نظرسنجي از شما ( شرکت کنيد لطفا ) هم نشان مي‌دهد که ?? درصد از خوانندگان اينجا ويندوز ? دارند ( فعلا در رده اول است! )

اگر شما يک سيستم عامل ويندوزي روي کامپيوتر شخصي و لپتاپ داريد تبلتهايي با سيستم عامل ويندوزي يک گزينه عالي براي شما خواهند بود چون به راحتي به شما اجازه مي‌دهد اطلاعات را ميان اين ابزارها همسان‌سازي کنيد. ( مشکل تبادل اطلاعات نخواهيد داشت )

در ثاني بعضي نرم‌افزارها هستند که روي تبلتهاي ويندوزي خيلي عالي اجرا مي‌شوند مثل فتوشاپ!

BlackBerry Tablet OS
اگر توي ايران نبوديم به نظرم بلک بري تبلت او اس جاي بهتري قرار مي‌گرفت اما توي ايران واقعا بلک بري يک برند ناشناخته است و همين به نظرم باعث مي‌شود که خريدش خيلي جالب نباشد.

اولين مشکلي که اين قضيه پيش مي‌آورد خريد مشکل است ( من توي فروشگاهي محصولات اين شرکت را نديدم ) و مشکل بعدي پشتيباني خيلي بد است. شرکت که به ايران کاري ندارد. توي دوست و آشنا هم بعيد است کسي را پيدا کنيد که بتواند به شما کمکي کند.

اما اگر مثلا آمريکا هستيد آن وقت خيلي جدي به بلک بري فکر کنيد! بلک بري هم مثل اپل محصولات سخت‌افزاري و نرم‌افزاريش را خودش با هم ست ميکند و اين باعث مي‌شود که محصولات بلک بري در بعضي موارد سريعتر از تمام رقبايشان قرار گيرند. خرابي آنها بسيار پايين است. و پشتيباني شرکت خيلي خيلي قوي است.

محصولات بلک بري دوربينهاي خيلي سريع و قدرتمندي دارند. کيفيت پخش ويديو و صداي آنها خيلي خوب است. و براي کساني که ارتباطات آنلاين زيادي دارند ( مثلا دست به ايميل زدنشان خوب است) معرکه است!

ويژگي‌هاي موردنظرتان را کشف کرديد؟ حالا وقتش است که در ميان فروشگاه‌ها بگرديد و به راحتي تبلت مناسب را پيدا کنيد. چون مي‌خواستم اين نوشته مستقل از زمان باشد مدلي را معرفي نميکنم ( چون به سرعت مدل‌ها به روز مي‌شوند ) ولي اگر مشترک اينجا هستيد نگران نباشيد. به زودي يک بررسي روي مدلهاي موجود در بازار خواهيم داشت.