جدیدترین روش چاپ بدون جوهر

آموزش تعميرات پرينتر- اين‌گونه به نظر مي‌رسد که پيشينه چاپ به زمان اختراع جوهر تقريبا در 4000 سال پيش برمي‌گردد. اگرچه فرآيند چاپ، يعني استفاده از جوهر روي کاغذ در مقياس انبوه، يکي از مهم ترين پيشرفت‌هاي بشر است، اما حذف جوهر از اين معادله مي‌تواند فناوري مدرن چاپ را ساده کند.

براي مثال ماشين فکس حرارتي. اين ابزار مفيد تنها به استفاده از حرارت براي نوع خاصي از کاغذ حرارتي نياز دارد تا متن يا تصوير را چاپ کند بدون مکانيسمي که به جوهر نياز داشته باشد. اين پرينتر ساده‌تر و با دوام‌تر است و هزينه کمتري براي نگهداري دارد و همچنين فضاي کمتري نسبت به پرينترهاي جوهري اشغال مي‌کند. نوع ديگري از ماشين فکس حرارتي از نوار فلزي به جاي جوهر استفاده مي‌کند و نوار فلزي را روي کاغذ ذوب مي کند تا متن چاپ شود.

همچنين دستگاه‌هاي فتوکپي متعارف در واقع از نظر فني از جوهر براي چاپ استفاده نمي‌کنند. اگر شما تاکنون از يک دستگاه فتوکپي نگهداري کرده باشيد، مي‌دانيد اين دستگاه‌ها از ماده رنگي پودري به نام تونر استفاده مي کنند. تونر با بار منفي شارژ شده ‌است و دستگاه کپي از الکتريسته ساکن براي چاپ استفاده مي‌کند. دستگاه کپي از نور براي اندازه‌گيري و تشخيص چاپ در نسخه اصلي استفاده مي‌کند و پودر تونر را روي مناطقي با بار مثبت مي‌ريزد تا تصوير يا متن اصلي روي کاغذي جديد کپي شود.

دستگاه‌هاي فکس حرارتي و فتوکپي از فناوري هاي قديمي محسوب مي شوند و به جايگزيني جوهر نزديک نخواهند شد. با وجود در دسترس بودن اين دستگاه‌ها، مردم هنوز چاپ خوب و کيفيت ماندگار پرينترهاي جوهري را ترجيح مي‌دهند. با وجود اين، دانشمندان در حال توسعه برخي ديگر از فرآيندهاي جذاب چاپ هستند که جوهر را حذف مي‌کند.

يکي از شرکت‌ها، Zink - (که مخفف دو کلمه جوهرink و صفر (zero) است- سال 2007 اعلام کرد فناوري‌اي را تکميل کرده است که براي چاپ به جوهر نيازي ندارد و از کريستال هاي رنگ جاسازي شده در کاغذ استفاده مي‌کند. اين فرآيند تنها به پرينتر نياز دارد تا مقدار مناسبي از حرارت را براي حساس کردن اين کريستال‌ها به کار گيرد و چاپي با کيفيت توليد کند. از آنجا که هيچ نيازي به جوهر نيست، اين کاغذ مخصوص به پرينترها اجازه مي‌دهد تا به صورت فوق‌العاده‌اي کوچک باشند. براي آغاز کار خود، شرکت زينک با شرکت پلارويد (Polaroid)، شرکتي که در توليد فيلم‌هاي فوري پيشگام است، شريک شد تا پرينتر فوري عکس موبايل را که بدون جوهر است توليد کنند. اين پرينتر بزرگ‌تر از يک بسته کارت نيست.

همچنين شرکت زيراکس (Xerox) ـ شرکتي که نامش مترادف با فتوکپي است ـ در حال توسعه روش‌هاي چاپ بدون جوهر است. هرچند اين فرآيند تفاوت بنيادي با روش هاي قبلي ندارد. چاپ هاي بدون جوهر به عنوان چاپ هاي بادوام براي مدت طولاني شناخته نمي‌شوند، اما زيراکس اين مانع را به يک سرمايه تبديل کرده است. در واقع، آنها قصد دارند پرينتري بسازند که نيازي به جوهر نداشته و همچنين داراي قابليت پاک شدن باشد.

در ادارات، بسياري از افراد برگه‌ها را فقط براي يک بار مصرف يا کمتر از آن چاپ مي‌کنند. براي اين که اين عمل مقرون به صرفه تر و سازگار با محيط زيست باشد، زيراکس کاغذي را توسعه مي‌دهد که نيازي به جوهر ندارد و کاملا قابل استفاده مجدد است. اين فناوري به اين صورت کار مي‌کند: زيراکس ابتدا کاغذ را از مواد شيميايي عکاسي رنگي مي‌پوشاند. اين مواد شيميايي وقتي کاغذ در معرض نور فرابنفش (UV) قرار مي‌گيرد، تيره مي‌شود. کارايي اين مواد شبيه فرآيندي است که در عينک‌هاي آفتابي به کار رفته و باعث مي‌شود اين عينک‌ها وقتي در مقابل نور خورشيد قرار مي‌گيرند، تيره شوند و بتدريج در نور کم از اين تيرگي کاسته مي‌شود.

سپس چاپگر تنها با استفاده از نور فرابنفش که به نقاط مناسب تابيده مي‌شود، عمل چاپ را انجام مي‌دهد. از اين چاپ مي‌توان استفاده کرد و بعد از به کارگيري، آن را با استفاده از يک نور با طول موج ديگر فورا پاک کرد. در نمونه‌هاي اوليه اين فناوري، متن چاپ شده به صورت خودکار 16 تا 24 ساعت بعد از چاپ پاک مي‌شود. زيراکس اکنون در حال کار روي افزايش اين مدت زمان است. در حالت ايده‌آل، متن هنگامي از بين مي‌رود که کاربر بخواهد آن را به طور دستي پاک کند.