تفاوت بین هارد دیسک های Internal و External در چیست

همانطور که دوستان ITPRO اي من مي دانند من اعتياد شديدي به دانلود ويديوهاي آموزشي زبان اصلي دارم و تقريبا هيچ چيزي به غير از نرم افزار و آموزش از اينترنت دانلود نمي کنم ، مدتي قبل به شدت احساس کمبود فضا بر روي کامپيوتر کردم و چند هارد ديسک اکسترنال يا خارجي خريداري کردم ، هميشه قبل از اينکه خريدي بکنم جستجو مي کنم و بعد خريد مي کنم در خصوص انتخاب بين اينکه هارد ديسک اکسترنال يا خارجي تهيه کنم يا هارد ديسک اينترنال يا داخلي بخرم بعضا دچار مشکل مي شدم ، امروز مي خواهيم در انجمن تخصصي فناوري اطلاعات ايران در خصوص تفاوت بين هارد ديسک هاي Internal يا داخلي و هارد ديسک هاي External يا خارجي صحبت کنيم. تفاوت اصلي بين هارد ديسک هاي Internal و هارد ديسک هاي External که البته بهتر است از واژه هارد درايو استفاده کنيم ، هدف يا مورد استفاده اي است که براي آن هارد درايو در نظر است.

معرفي انواع هارد اکسترنال
هارد درايو هاي داخلي يا Internal همانطور که از نامشان هم پيداست در داخل جعبه يا Case کامپيوتر شما بصورت ثابت قرار مي گيرند و استفاده مي شوند ، اين هارد درايوها با هدف جابجايي مکرر طراحي نشده اند اما شما مي توانيد اين هارد درايوهاي Internal را نيز بين کامپيوترهاي مختلف جابجا کنيد اما اين فرآيند هم زمان بيشتر و هم دردسرهاي خاص خود را دارد. از طرف ديگر هارد درايوهاي خارجي يا External ذاتا با ديد پرتابل يا قابل حمل بودن توسط افراد طراحي و ايجاد شده اند. اينگونه هارد درايو هاي External معمولا با استفاده از رابط هايي مثل USB يا Firewire به سيستم شما متصل مي شوند و بلافاصله بعد از اتصال قابل استفاده مي باشند.

مقايسه پورت USB و firewire و eSATA
هارد درايو هاي Internal و External از نظر فيزيکي و ساختار داخلي هارد ديسک کاملا شبيه هم هستند و تفاوت ظاهري اين دو فقط در اين هست که هارد درايوهاي External داخل يک جعبه محافظ قرار گرفته اند که در اصطلاح به آن Enclosure گفته مي شود ، اين جعبه ضمن حفاظت فيزيکي از اين هارد درايو ، داراي رابط هاي سخت افزاري USB يا Firewire اي مي باشد که بر روي انها تعبيه شده اند. هارد درايوهاي External با توجه به اينکه داراي يک Enclosure مي باشند و به نوعي فانتزي تر به نظر مي رسند داراي قيمت نسبتا بيشتري در مقابل هارد درايو هاي Internal با همان ظرفيت و شايد برند باشند.
علاوه بر اينها تصوير اشتباهي که مي شود اين هست که هارد درايوهاي External چون قيمت بيشتري دارند بنابراين سرعت بيشتري نيز دارند ، اين تصور کاملا اشتباه است ، همانطور که گفتيم ساختار فيزيکي ديسک ها و محتويات داخلي هارد درايوهاي External و Internal هر دو يکسان است اما قطعا سرعت هارد ديسک هاي External از هارد ديسک هاي Internal کمتر است و دليل آن کابل رابط و پورت رابطي مي باشد که هارد درايور را به کامپيوتر متصل مي کند. در هارد درايوهاي Internal از رابط هايي مثل SATA براي اتصال دستگاه به کامپيوتر استفاده مي شود و در هارد درايوهاي External از رابط USB و Firewire استفاده مي شود ، سرعت رابطهاي SATA قطعا بيشتر از سرعت کابلها و رابط هاي USB و Firewire مي باشد. هميشه يک قانون در سرعت وجود دارد : سرعت شما هميشه برابر پايينترين لينک شما است و اگر شما براي مثال داراي يک رابط SATA باشيد که به USB متصل شده باشد در اينجا سرعت نهايي شما برابر پورت کندتر که USB است خواهد بود. البته يک رابط جديد به نام eSATA به هارد درايو هاي External اضافه شده است که اين امکان را به آنها مي دهد که بتوانند با سرعت SATA با سيستم تبادل اطلاعات کنند اما استفاده از eSATA يعني داشتن يک کابل برق جدا براي هارد درايو و اين براي بسياري از توليد کنندگان هارد درايو در دنيا قابل قبول نيست .
به يک نکته دقت کنيد که ما هارد درايو هاي External را هم به دو دسته تقسيم مي کنيم ، برخي داراي Form Factor هاي 2.5 اي هستند که کوچک هستند و در اصطلاح بازاري به آنها هارد درايو هاي External از نوع پاسپورتي گفته مي شود و بيشتر براي استفاده در لپ تاپ ها و کيف هاي مسافرتي و ... استفاده مي شود و قابليت حمل شوندگي بسيار خوبي دارد و از طرفي برخي از اين هارد درايوهاي External داراي Form Factor هاي 3.5 هستند که يعني بزرگتر هستند و داراي آداپتور و کابل برق جدا و بزرگتر هستند و داراي Enclosure هاي بزرگتري هم هستند ، معمولا به اين نوع هارد درايو هاي External به اصطلاح فني Desktop Hard Drive گفته مي شود و قابليت حمل کمتري دارند. اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات هارد ارائه مي دهد.