آشنایی با سخت افزار های گوشی های تلفن همراه

در اين مقاله، قصد داريم به ساختار فيزيکي گوشي هاي موبايل و معرفي قطعات آنها بپردازيم. در موبايل نيز مانند کامپيوتر، قطعات بر روي يک برد اصلي نصب مي شوند. برد هاي موبايل به دليل ساختار فشرده و پيچيده اي که دارند داري طراحي متفاوت نسبت به ساير بردهاي الکتريکي مي باشند.اين بردها داراي 7 لايه بوده که از داخل هر کدام از اين لايه ها مدارهاي مختلف عبور داده شده اند و اين مدار ها در قسمت هايي از برد به هم متصل مي شوند که به اين قسمت ها متاليزه گفته مي شود. آموزش تعمير موبايل
قبل از هر چيز به توضيح مفاهيم اوليه در زمينه قطعات تلفن همراه مي پردازم.

مقاومت:
اين قطعه به عنوان يک کاهش دهنده ولتاژ محصوب مي شود.
به عنوان مثال براي قطعاتي که نياز به ولتاژي کمتر از ولتاژ باتري دارند در مدار آنها از يک مقاومت براي کاهش ميزان ولتاژ استفاده مي شود.

خازن:
اين قطعه بسته به اين که در چه مداري از آن استفاده مي شود داراي کاربرد هاي مختلفي
مي باشد.ولي در حالت کلي به عنوان يک ذخيره کننده ولتاژ مورد استفاده قرار مي گيرد.
براي مثال فلش دوربين رو تصور کنيد که به ولتاژ بالايي نياز دارد.اين ولتاژ بالا را خازن تامين مي کند.

سلف: ( سيم پيچ)
سلف يا سيم پيچ قطعه اي است که بيشتر از آن در مدارات فرکانسي استفاده مي شود. اين
قطعه کاربرد هاي گوناگوني دارد که ميتوان به عنوان فيلتر ويا تطبيق امپدانس دو مدار با يکديگر و
همچنين به عنوان يک ذخيره کننده ولتاژ نيز استفاده شود.

ديود:
قطعه اي دوپايه که نقش محافظتي و تثبيت کنندگي ولتاژ دارد. و عبور جريان در آنها يک طرفه مي باشد.و داراي انواع مختلف مي باشد.

ترانزيستور:
قطعه اي 3 پايه که بسته به اينکه در چه نوع مداري استفاده شود کارکرد متفاوتي دارد.
از ترانزيستور ها بيشتر به عنوان تقويت کنندگي و سويچينگ استفاده مي شود.

IC :
قطعه اي مي باشد که از مدارات مجتمع تشکيل شده است و در درون هر يک قطعات بسيار زيادي با چينش مناسب قرار گرفته اند.آي سي ها بسته به کارشان عمل کرد هاي متفاوتي دارند.
برد هاي موبايل را به سه قسمت يا بلوک اصلي تقسيم بندي ميکنند که عبارتند از :

1- بلوک Radio Frequency
2- بلوک Analog Frequency
3- بلوک Base Band
بلوک RF

اين بلوک و قطعات متعلق به آن در قسمت بالاي برد گوشي قرار مي گيرند.اين بلوک در حقيقت وظيفه دريافت فرکانس هاي GSM از دکل هاي BTS مخابرات رو بر عهده دارد.
و پس از دريافت اين فرکانس ها اطلاعات موجود در داخل انها را جداسازي کرده و به قسمت هاي مورد نظر در گوشي ارسال مي کند.

اين بلوک شامل چنين قطعاتي است :
آنتن, سوئيچ آنتن , فيلتر هاي SAW , آي سي RF , کريستال26مگاهرتز , VCO, آي سي PF يا PA.

- آنتن:
که در حقيقت وظيفه دريافت فرکانس ها از دکل هاي BTS را بر عهده دارد.

- سوئيچ آنتن:
اين قطعه شما رو در حالت فرستنده و گيرنده قرار مي دهد و بين اين دو حالت سويچ مي شود.

- فيلتر هاي SAW :
همونطور که از نامشون پيداست وظيفه فيلترينگ و نويز گيري را بر عهده دارند و به فرکانس هايي غير از فرکانس هاي GSM اجازه ورود به گوشي شما رو نميدهند.

- آي سي RF :
اين آي سي وظيفه مدولاسيون و دمدولاسيون رو بر عهده دارد.

از آنجايي که اصوات قابليت انتشار محدودي دارند براي رفع اين مشکل در مخابرات از فرکانس ها يا امواج با طول موج هاي بلند استفاده مي کنند که قابليت انتشار تا مصافت هاي بسيار دورتر را دارا مي باشند.يعني اصوات يا اطلاعات سوار بر اين امواج شده و سپس ارسال مي شود.

در مقصد اطلاعات سوار شده بر روي اين امواج بايد به وسيله قطعه اي خاص جداسازي شود که اين کار در موبايل بر عهده آي سي RF مي باشد.
به عمل سوار کردن اطلاعات بر روي امواج مدولاسيون و به عمل جداسازي اطلاعات از امواج را دمدولاسيون گويند.

پس از اينکه اي سي RF اطلاعات رو از فرکانس ها جداسازي کرد انها را به بلوک AF ارسال مي کند.
(سرنوشت اطلاعات در بلوک AF رو در قسمت خودش توضيح خواهم داد.)
پس از اعمالي که بر سر اطلاعات در بلوک AF آورده ميشود يکسري اطلاعات به بلوک RF و اي سي RF ارسال ميشود.حال اين اي سي بايد اطلاعات رسيده را بر روي امواج سوار کند (مدولاسيون) تا براي ارسال آماده شوند.

در اين مرحله نياز هست تا امواج يا فرکانس هاي مذکور توسط قطعه اي ايجاد شود.
اين فرکانس ها توسط قطعه اي بنام کريستال 26 مگاهرتز ايجاد شده و در اختيار آي سي RF براي مدولاسيون قرار مي گيرد.پس از عمل مدولاسيون فرکانس ها به سمت آي سي PF ارسال ميشوند.

- آي سي PF :
اين آي سي وظيفه تقويت فرکانس هاي ارسالي را بر عهده دارد و فرکانس يا امواج را به سمت سوئيچ آنتن ارسال ميکند تا سوئيچ انتن نيز به کمک آنتن گوشي اين فرکانس ها رو در فضا منتشر کند.

VCO :
اين قطعه در حقيقت وظيفه تبديل يک فرکانس به فرکانسي ديگر را بر عهده دارد.براي درک بهتر کار VCO زماني را فرض کنيد که شما در حال مکالمه با گوشي هستيد.در اين حالت شما از نزديک ترين دکل BTS فرکانس ها را دريافت مي کنيد حال اگر شما درحال حرکت باشيد و از دکل BTSکه اطلاعات را دريافت مي کنيد دور شويد و به دکل ديگر نزديک شويد بايد ارتباط شما با دکل قبلي قطع و فرکانس ها را از دکل جديد و نزديکتر دريافت کنيد. اما از انجايي که دکل هاي BTS داراي فرکانس هاي متفاوتي هستند در حالت عادي شما قادر به دريافت فرکانس ها از دکل جديد نمي باشيد و ارتباط شما قطع خواهد شد. براي رفع اين مشکل در برد گوشي ها قطعه اي به نام VCO طراحي و ساخته شده است.VCO فرکانس هاي قبلي را با فرکانس هاي جديد مطابقت ميدهد و شما بدون هيچ مشکلي ميتوانيد فرکانس ها را دريافت کنيد.