آرزوهای بزرگ برای تبلت

يک لوح درست و حسابي
اما هنوز هم چند قاعده اندک وجود دارد که بر اين مقوله رو به رشد، حاکم است ،بنابراين شما بايد انتظار برخورد با طرح هاي بسيار گوناگون، از لوح هاي باريکي که به سختي از تلفن ها قابل تشخيص هستند تا ابزاري که از نظر سايز و پاور رقيب نت بوک ها محسوب مي شوند را داشته باشيد. محبوب ترين و رايج ترين تبلت، iPad کمپاني Apple است که حالا در نسخه دوم خود عرضه شده (و نشان دهنده نقش پيشتاز Apple در اين بازار است).
ابعاد iPad‏ ‏?/???‏ در ??? ميليمتر و ضخامت ?/? ميليمتر است و از يک صفحه نمايش ?/? اينچي استفاده مي کند. به دليل اين که iPad2 حدوداً به اندازه يک دفترچه يادداشت تاشو است، ظاهر و حسي که منتقل مي کند به شکل ناخودآگاه براي بسياري از کاربران آشنا است.
اما تعدادي از ابزار هاي جديد، شامل Samsung Galaxy Tab و BlackBerry PlayBook هم وجود دارد که توجه کاربران را در اين زمينه به خود جلب کرده که يک تبلت ??اينچي بزرگ نيز براي استفاده موبايل مناسب است. نمايش گرهاي ? اينچي که اين سيستم ها استفاده مي کنند آن ها را در مقايسه با iPad، بيش از اندازه پرتابل مي کند و کريرهاي عمده بي سيم نيز سرويس هاي ?G خود را با دريافت هزينه هاي ماهيانه براي اين ابزار ارائه مي کنند.
علاوه بر سايز، شما بايد سيستم عاملي را که بر روي اين ابزار اجرا مي کنيد نيز در نظر بگيريد. iPad2 آخرين نسخه سيستم عامل iOS کمپاني Apple را که iPad ،iPhon و iPod touch نيز از آن استفاده مي کردند، اجرا مي کند. بسياري از سيستم هاي ديگر (شامل آن هايي که توسط سامسونگ و موتورولا ساخته مي شوند) نسخه هاي متفاوتي از سيستم عامل Android را اجرا مي کنند، ابزار ? اينچي نوعاً Android 2.0 (که با نام Froyo نيز شناخته مي شود) را اجرا مي کنند در حالي که ابزار ??اينچي جديدتر، Android 3.0 پيشرفته تر را اجرا مي نمايند. استثنايي که بر اين قاعده وجود دارد HP TouchPad که سيستم عامل HP يعني WebOS را اجرا مي کند و BlackBerry PlayBook کمپاني Research in Motion که سيستم عامل اختصاصي BlackBerry Tablet OS اين کمپاني را اجرا مي نمايد.
قبل از اين که اپل، Ipad را عرضه کند، اکثر tablet PC ها، سيستم عامل هاي ويندوز را (که از قابليت لمسي برخوردار بودند) اجرا مي کردند. ابزاري مثل Asus Eee PC Touch و Dell Inspiron Duo يک تجربه صفحه لمسي را با Windows 7 تلفيق مي کنند، هر چند که اين ها بيش تر شبيه لپ تاپ هاي عادي هستند و تجربه کار با آن ها مثل استفاده از يک PC معمولي است تا تبلتي که يک سيستم عامل اختصاصي را اجرا مي کند. در همين حال، الان در بازار، eBook reader هايي مثل Amazon Kindle عرضه مي شود که ممکن است وسوسه شويد آن ها را tablet-lites بدانيد. اين ها ابزارهاي کاملاً متفاوتي نسبت به تبلت ها هستند و از نمايش گرهايي استفاده مي کنند که فقط وقتي دکمه اي را فشار دهيد Update مي شوند؛ اين ها تماماً براي نمايش متن و تصاوير استاتيک طراحي شده اند.
هنوز براي اين که بگوئيم کاربران و صنعت نهايتاً کدام سايز و فرمت تبلت را ترجيح خواهند داد، زود است و بخش اعظم اين انتخاب به علائق و انتخاب هاي شخصي خود شما بستگي دارد. در حالي که نمايش گرهاي ?? اينچي يک تجربه بهتر ارائه مي کنند، خصوصاً وقتي از صفحه کليدهاي on-screen استفاده کنيد، صفحه هاي نمايش ? اينچي بسيار بهتر در داخل کيف و جيب هاي بزرگ جاي مي گيرند. و تمام سيستم عامل ها نيز مشخصات مخصوص به خودشان را دارند.
آرزوهاي بزرگ
گذشته از تمام دردسرها و گرفتاري ها و سردرگمي هايي که مطمئناً دور اول عرضه تبلت ها به وجود مي آورد، ابزارهاي جديد داراي امکانات جالب توجهي هم هستند. تلفيق قابليت سيار بودن و قابليت اتصال يک گوشي هوشمند با عناصر موجود در يک لپ تاپ ؛ خصوصاً صفحه هاي نمايش بزرگ، پردازنده هاي قوي تر و فضاي لازم براي دوربين هاي بهتر و بهتر، درگاه ها و تجهيزات جانبي، تبلت ها کاربران موبايل را به کشف کارهاي جديد متعددي که مي توانند با آن ها انجام دهند دعوت مي کنند.
درست مثل iPhone و ساير گوشي هاي هوشمندي که انفجاري از تعامل هاي مبتني بر رسانه اجتماعي غني و مکان محوريکه تعداد کمي آن را پيش بيني مي کردند، ظهور مقوله اي از ماشين هايي که حتي قدرتمندتر و پيچيده تر هستند بدون شک سيکل شتاب انگيز ديگري از خلاقيت را در فعاليت هاي مبتني بر وب به راه خواهد انداخت. اغلب اين تبلت هاي جديد به همراه دوربيني براي عکاسي و فيلم برداري snapshot و همچنين يک دوربين جلويي براي ويدئو کنفرانس بدون محدوديت عرضه مي شوند.
گذشته از دوربين هاي بهتر، فرمت بزرگ تر اين تبلت ها فضاي لازم براي اجزاي پيشرفته GPS با آنتن هاي قوي تر که بايد از قابليت هاي جديد سرويس هاي مکان محور نظير Facebook-Places ,Foursquare و Layar پشتيباني کند را فراهم مي آورد. در همين حال، قابليت استفاده از سرويس هاي عکس و ويدئوي جامعه محور به کاربراني که در حال بازديد از مکاني هستند، اجازه مي دهد از تبلت خود براي capture عکس ها و ويدئوهاي خود استفاده کنند و سپس اين محتوا را به شکل ديناميک با ديگران به اشتراک بگذارند.
ضمناً، Mobile Gaming نيز در تبلت ها جاي داده خواهد شد. هم App Store شرکت اپل و هم Android Market گوگل بازي هاي سه بعدي با کيفيت بالا نظير Madden ll کمپاني EA و Real Racing کمپاني Firemints را ارائه مي کنند. بازي هاي چند کاربره مثل Air Hockey و Scrabble نيز از طريق تبلت ها در حال نزديک کردن کاربران به يکديگر هستند و فراگير شدن عنوان هاي چند بازيکن آن لاين مثل WorldofWarcraft بر روي تبلت ها نيز فقط به اندکي زمان نياز دارد. در اين مقطع زماني اوليه، فضاي لازم براي توسعه برنامه هاي کاربردي موبايل وجود ندارد و به اين زودي ها نمي توانيم شاهد چنين پيشرفت هايي در اين حوزه باشيم.
موج جديد تبلت ها، روياي ابزار هميشه متصل را نهايتاً به واقعيت تبديل خواهد کرد. بسياري از اين تبلت ها هر دو نوع اتصال Wi-Fi و ?G را ارائه مي کنند و به شکل قراردادهاي ديتاي داراي سوبسيد در شبکه هاي موبايل در دسترس هستند. در حال حاضر هيچ کمپاني موبايلي يک طرح تلفيقي براي تبلت و موبايل شما ارائه نمي دهد در عوض شما بايد يک سيم کارت جداگانه براي هر وسيله تهيه کنيد (که اين کار به شکل قابل توجهي هزينه هاي پرداختي براي استفاده از داده هاي بي سيم را افزايش مي دهد). هر چند، در حال حاضر شما مي توانيد براي ايجاد hotspotهاي بي سيم و به اشتراک گذاري مستقيم اتصال ديتا از تلفن موبايل خود به تبلت، از تلفن هاي متعدد موجود در بازار استفاده کنيد.
مطالب بالا شايد بتواند نکاتي در مورد آموزش تعميرات تبلت ارائه دهد.