چگونه فايل‌هاي بزرگ را Splitیا کوچک کنیم؟

منظور از Split يا Split Archive چيست؟
اصطلاح Split Archive در علوم كامپيوتر به معني تقسيم كردن يك فايل بزرگ، به دو یا چند قسمت كوچكتر گفته می شود. اين عمل مي تواند برروي يك يا مجموعه اي از فايل‌ها هم صورت گيرد.آموزش تعمیر کامپیوتر

چه برنامه هايي چنين عملي را انجام مي دهند؟
تقريبا، اكثر برنامه هاي Compressor اين توانايي را به كاربران مي دهد. مانند: WinRAR و WinZIP و ...

اين عمل چه فايده اي دارد؟
زماني كه مي خواهيد فايلي يا مجموعه فايلهایي با حجم زياد را از طريق اينترنت به يك سايت Upload نماييد، Upload كردن يك فايل حجيم بسيار زمان بر بوده و مشكل مي باشد (با توجه به سرعت اينترنت) و یا اصلا ممكن است محدوديتي در حداكثر بزرگي فايل داشته باشيد. مانند emailها و بعضي Webhosting سايتها و ...

چگونه با برنامه WinRAR فايلهاي Split درست كنيم؟
1) بعداز نصب برنامه فوق، برروي فايل یا پوشه (فولدر) مورد نظر رايت كليك نماييد و از منوي ظاهر شده گزينه Add to Archive... را انتخاب نماييد.
2) Dialog Boxي با نام "Archive name and parameters" ظاهر مي شود در قسمت "Split to volumes, byte" ظرفيت مورد نظر خود را به byte وارد نماييد و OK را كليك نماييد. مثلا اگر يك فايل 12 مگا بايتي را مي خواهيد به قسمتهاي 3MB تبديل نماييد از فرمول زير ابتدا واحد MB را به byte تبديل نماييد:
n MB *1024*1024 = y byte
3MB *1024 *1024 = 3145728 byte
دقت نماييد كه اولين فايل Split با عبارت Part1 مشخص مي شود.

چگونه با برنامه WinZIP فايلهاي Split درست كنيم؟
مراحل Split با برنامه WinZIP دقيقا همانند WinRAR مي باشد:
1) برروي فايل يا پوشه مورد نظر رايت كليك نماييد و از منوي ظاهر شده گزينه "Add to Archive..." را انتخاب نماييد.
2) Dialog Boxي با نام "Add" ظاهر مي شود در قسمت "Split Zip file" ظرفيت مورد نظر خود را وارد نماييد و OK را كليك نماييد. خوبي برنامه Winzip در اين است كه ميتوانيد به هر واحدي كه خواستيد عددي را وارد نماييد. 

منبع: میکرو رایانه