نگاهی بر ساختار باتری های لپ تاپ

در زير مطالبي درباره باتري لپ تاپ ارائه ميدهد که کمک به آموزش تعميرات لپ تاپ مي کند. وقتي شما يک لپ تاپ را خريداري مي کنيد بايد سعي کنيد فاکتور باتري آن را در اولويت مهم خود قرار دهيد ، به عبارتي مهمترين حسن استفاده از لپ تاپ قابليت جابجايي و باتري آن است ، اگر لپ تاپ هاي High End و Desktop Replacement مي خريد زياد اين مقوله براي شما اهميتي ندارد ولي زماني که نياز داريد از لپ تاپ در حين جابجايي و مسافرت استفاده داشته باشيد باتري آن ارزش زيادي براي شما پيدا مي کند .
حال نيز به بررسي ساختار داخلي يک باتري مي پردازيم ، معمولا داخل پکيج باتري لپ تاپ تعدادي سلول هاي باتري ( شبيه به باتري هاي قلمي سايز AA اما کمي بزرگتر و با ظرفيت و ولتاژ بالاتر ) و يک مدار کنترل شارژ/دشارژ داخلي و يک فيوز حرارتي وجود دارد .
باتري اکثر لپ تاپ هاي امروزي هم از نوع ليتيومي است و شامل 4-12 ( بسته به ساختمان و نوع لپ تاپ ) سلول داخلي مي باشند .
سازندگان و مهندسان ، از به هم بستن سري و موازي اين سلولهاي باتري ، به ميزان ولتاژ و جريان مورد نظر خود مي رسند .
فرض کنيد يک باتري 6 سلولي با ولتاژ 11.1 ولت و جريان 4400 ميلي آمپر داشته باشيم ( استاندارد عمومي باتري هاي 6 سلولي ) ، حال چگونه با اين 6 سلول باتري به اين اعداد دست يافته اند ؟ جواب ساده است .
هر سلول باتري داراي ولتاژ خروجي 3.7 ولت و جريان 2200 ميلي آمپر است ، داخل باتري 2 رديف بسته شده به هم داريم که بصورت موازي با هم در ارتباط هستند و هر رديف هم بصورت سري بسته شده است :
3.7 * 3 = 11.1 ولت
2200+2200 = 4400 ميلي آمپر
از سري بستن باتري ها ، ولتاژ ها جمع مي شوند و از به هم بستن موازي ، جريان ها جمع مي گردند .
هرچه ظرفيت باتري (منظور ماکزيمم جريان است بر حسب ميلي آمپر) بيشتر باشد مدت زمان بيشتري لپ تاپ شما روشن خواهد ماند و اين انرژي توليد شده را مي توان از فرمول زير محاسبه کرد :
ولتاژ باتري ( V ) * جريان باتري ( mAh ) = انرژي توليد شده ( Watt/h )
حال انرژي توليد شده با ولتاژ و جريان پيش فرض را به مصرف خود لپ تاپ بر حسب وات تقسيم مي کنيم :
مدت زمان کارکرد = انرژي مصرفي / انرژي توليد شده
ممکن است اين مدت بصورت تقريبي باشد و الزاماً به معناي کارکرد دقيق باتري شما نباشد اما معمولاً يکي از بهترين روشهاي معمول جهت بدست آوردن ميانگين مصرف لپ تاپ و عمر باتري است .
سلولهاي داخلي باتري معمولاً ولتاژي بين 3.6 الي 4 ولت دارند و تقريباً سازنده اکثر آنها شرکت سوني يا پاناسونيک است .

البته در چند سال پيش طبق فراخوان عمده شرکت هايي که از سوني باتري خريداري کردند ، مشکل گرماي بيش از حد و انفجار باتري هاي سوني گزارش شده است اما باز هم درصد بالايي از سلول هاي باتري ها را محصولات شرکت سوني تشکيل مي دهد