منبع تغذیه مانیتور

مسلما اساس کار مونيتورهاي رنگي بر عملکرد منبع تغذيه استوار است در اين طبقه ولتاژ AC متداول برق شهر به ولتاژهاي DC پاينتري تبديل مي شود منبع تغذيه معمولا ولتاژهاي 3/6 +12 20+80+ و 135+ ولت را ارائه مي کند. اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات مانيتور ارائه مي دهد.

آداپتورهاي ويدئويي
بافر فريم قديمترين و پايه اي ترين آداپتور ويدئوئي مي باشد داده هاي تصويري در هر لحظه به صورت يک فريم در حافظه ويدئويي بارگذاري شده و يا از آن خوانده مي شود. قسمت اصلي بافر فريم را آي سي کنترل گر نمايشگر تشکيل مي دهد که مدار مجتمع نسبتا پيچيده اي به شمار مي آيد که آن را کنترلگر لامپ اشعه کاتدي يا CRTc مي نامند. CRTc محتويات RAM ويدوئي را خوانده و آن را براي مراحل بعدي پردازش انتقال مي دهد.

متن و گرافيک
آداپتورهاي ويدوئي در دو حالت مختلف کار مي کنند. حالت متن: کاراکتر که بر روي صفحه نمايش نقش مي بندد با کمک ROM مخصوص کاراکتر مولد کاراکتر و ثبات انتقالي ايجاد مي شود اهکي موجود را در خود جاي داده است که حروف اعداد اعراب و نقطه گذاري را شامل مي شود. مدار ايجاد کننده کاراکتر دادهاي موجود در ROM را به صورت رديفهايي از بيتها تبديل مي کند. سپس مدار مزبور بيتهاي ايجاد شده را به نوعي ثبات انتقال منتقل مي کند و اين ثبات انتقالي جرياني از بيتها را برقرار مي کند. مولد سيگنال مسئول تبديل سلسله بيتهاي دريافتي از ثبات انتقالي به سيگنالهاي ويدئو مي باشد اين سيگنالها هستند که مونيتور را راه اندازي مي کنند.

حالت گرافيك
در اين حالت RAM ويدئويي به جاي نگهداري اطلاعات به جاي نگهداري اطلاعات مربوط به كاراكترهاي اسكي داده هاي مربوط به سايه خاكستري هر پيكسل را نگهداري مي كند. در نتيجه ROM مخصوص كاراكتر و مدار مولد كاراكتر و مدار مولد كاراكتر كه در حالت متن مورد استفاده قرار مي گرفت از مسير خارج مي شود. داده هاي مربوط به پيكسلها توسط CRTC از RAM ويدئويي گرفته شده و بدون تغيير از مدار مولد كاراكتر عبور مي كنند. سپس مستقيماَ به ثببات انتقالي و مدار مولد سيگنال ارسال مي شوند.

BIOS ويدئويي يا ROMBIOS))
هنگام تغيير از حالت متن به حالت گرافيكي بايد يك سري دستورهاي اساسي در كنترل گر نمايش گر تغيير كند. از آنجا كه دستورهاي مورد نياز براي پيكربندي CRTC به طراحي آن بستكي دارد. براي اين دستورهاي نرم افزاري نمي توان به نرم افزار موجود در BIOS كامپيوتر متكي بود. BIOS موجود در برد اصلي همگام با BIOS ويدئويي كار مي كند.

سخت افزارهاي نمايشگر ويدئويي
در اولين روزهايي كه كامپيوترهاي شخصي ارائه شدند كاربران تنها مي توانند حالت گرافيكي تك رنگي و رنگي را انتخاب كنند، زيرا تمام آداپتورهاي ويدئويي حالت متن را پشتيباني مي كنند اما در سالهاي بعد رشد توليد آداپتورهاي ويدئويي به ميزان زيادي رشد كرد و افزايش يافت.
آداپتور نمايش تك رنگ MDA قديمي ترين آداپتور قابل دسترسي در كامپيوترهاي شخصي است كه در سال 1918 توليد شد و فقط براي حالت متن طراحي شده بو.د و نمي توانست تصاوير گرافيكي را نمايش دهد. اما به علت قيمت نسبتاَ پاييني كه داشت و نيز قابليت نمايش متن با كيفيت خوب و نيز مجهز بودن به در گاه چاپگر محبوبيت زيادي پيدا كرد.

CGA
آداپتور گرافيك رنگي CGA اولين كارتي بود كه حالت متن و رنگي را براي كامپيوترهاي شخصي ارائه كرد. توليد آن نيز در سال 1981 بود. تفكيك پذيري آن بسيار پائين و در حدود 200×160 پيكسل بود و تعداد رنگهاي قابل ارائه به 16 رنگ محدود مي شد. رابطه تفكيك پذيري و تعداد رنگهاي قابل نمايش از اهميت زيادي برخوردار است.
نمونه بعدي EGA در سال 1984 بود. يكي از جذابيتهاي اين نمونه سازگاري با نسلهاي پيشين خود بود. برد ويدئويي EGA مي توانست حالتهاي CGA و MDA را براي مونيتورهاي مربوطه شبه سازي كند. آداپتور گرافيكي پيشرفته (EGA) به علت حالتهاي ويدئويي 16×200×320 و 16×200×640 و 16×350×640 معروف شد. براي اين برد حافظه 128كيلوبايت احتياج بود.

PGA
آداپتور گرافيكي حرفه اي 1984 معرفي شد. افزايش قابليتهاي تصوير تا حد 256×480×640 توسط اين سيستم ارائه شد چرخش سه بعدي و عملكرد برش گرافيكي به صورت تابعي سخت افزاري به آن اضافه شده بود.

MCGA
علاوه بر پشتيباني تمام حالتهاي ويدئويي CGA حالت ويدئويي ديگري با قابليت 256×200×320 را ارائه مي كند كه براي بازيهاي كامپيوتري ايده آل به شمار مي آيد. MCGA اولين آداپتوري بود كه از سيگنال آنالوگ استفاده كرد.

UGA
در سال 1987 توليد و همزمان با MCGA معرفي شد. UGA مي توانست تمام حالتهاي ويدئويي MCGA را كنترل كند. استفاده از سيگنال آنالوگ به UGA امكان داد كه هر لحظه 16رنگ از 262144 رنگ ممكن را نمايش دهد.

SVGA
با اين كه UGA به عنوان استاندارد بالفعل كارتهاي گرافيكي در كامپيوترهاي شخصي درآمده است اما كاربران نياز شديدي به خارج شدن از محدوديت 16×480×640 دارند. در سال 1990 نسل جديدي از كارتهاي SGA يا SVGA به بازار آمد اما متاسفانه در ساخت SVGA استانداردي وجود نداشت. امروزه بسياري از بردهاي SVGA عملكرد ويدئويي بسيار عالي را ارائه مي كنند.
در واقع نمونه هايي 32بيتي آداپتورهاي ويدئويي با عملكرد بسيار عالي مي باشند كه توسط آي بي ام و براي پشتيباني كامپيوترهاي شخصي مبيني برمعماري ميكروكانال ارائه شده اند. اين نوع معماري اجازه مي دهد كه سيستم راهمگان باانتقال سريع داده ها كنترل كند.