آموزش چند نکته مفید در مورد نگهداری از سخت افزار های رایانه

نگامي که شما به نگهداري از يک PC فکر مي کنيد احتمالا مواردي مانند جستجوي ويروس، حذف فايل هاي قديمي، اجراي برنامه ي Scan disk و ديگر وظايفي از اين دست از نظرتان مي گذرد. اما گذشته از اين نوع نگهداري ها، بايد توجه داشت که اجزاي فيزيکي کامپيوتر نيز به نگهداري نياز دارند. اين مطلب نکاتي در مورد آموزش تعميرات موبايل ارائه مي‌دهد و مي‌تواند کمک به آموزش تعميرات آن بکند.
اگر چه درون يک Case اجزاي اندکي هستند که مي توان آنها را جابجا کرد اما بايد دانست که اگر از اين قطعات به خوبي نگهداري نشود در آن صورت آنها دچار خرابي و فرسودگي مي شوند. براي فهميدن اين که چه اجزايي به نگهداري نياز دارند و يا اگر قطعه اي در حال خراب شدن است علت آن چيست و چگونه مي توان قبل از خرابي به اين موضوع پي برد، در اينجا به ذکر نکاتي مي پردازيم که در اصل توصيه هايي هستند که از جانب متخصصين و تعميرکاران بيان شده اند.
بخاطر داشته باشيد که با بکارگيري روش هاي بهتر نگهداري مي توانيد وقوع اين گونه خرابي ها را به حداقل برسانيد.با آموزش اين روش هاي مفيد و کاربردي در سايت سرزمين انلود با ما همراه باشيد.
علاوه بر اين از آنجايي که اجزاي مکانيکي متحرک در داخل Case بسيار کم هستند، به همين دليل اجزاي سخت افزاري اندکي به طور مرتب خراب و يا فرسوده مي شوند. در حقيقت بسياري از تعميرکاران و تکنسين هاي کامپيوتر معتقدند که بيشتر مشکلات موجود در ارتباط با کامپيوتر مربوط به نرم افزار، سيستم عامل ها و مديريت نرم افزاري شبکه است و موارد سخت افزاري در مقايسه با موارد نرم افزاري بسيار ناچيز مي باشد.

در طي 4 يا 5 سال اخير محصولات سخت افزاري قابل اعتمادتر شده و نرم افزار نيز پيچيده تر گشته است، بنابراين بيشتر وقت کاربران صرف مبارزه با فايل هاي DLL غيرمتعارف مي شود؛ تا اين که قطعات سخت افزاري کامپيوتر خود را عوض کنند.

در داخل Case سه قسمت سخت افزاري وجود دارد که بيش از ساير اجزا در معرض فرسودگي قرار دارند. اين سه بخش عبارتند از Fan منبع تغذيه، Fan ريزپردازنده و درايو ديسک سخت. به همين دليل در اينجا ابتدا به توصيه ها و نکاتي راجع به اين سه قطعه مي پردازيم و سپس به سراغ ساير اجزا مي رويم.

? Fan منبع تغذيه:
يکي از کارهايي که بيش از همه در تعميرگاههاي کامپيوتر انجام مي گيرد تعويض Fan خرابي است که بر روي منبع تغذيه کامپيوتر قرار دارد. يکي از موارد مهم و قابل توجه در ارتباط با Fan منبع تغذيه اين است که اگر Fan مذکور عمل خنک سازي را به خوبي انجام ندهد، منبع تغذيه بيش از حد گرم شده و مي سوزد، که در نتيجه ي سوختن منبع تغذيه، هزينه ي تعويض آن از هزينه ي تعويض خود Fan بيشتر مي شود.

البته گرم شدن زيادي منبع تغذيه مي تواند باعث خرابي و يا از کار افتادن ساير اجزايي شود که در داخل کامپيوتر قرار دارند و مطمئنا چون هميشه پيشگيري بهتر از درمان است، لذا توصيه مي شود که مانعِ از کار افتادن Fan منبع تغذيه شويد. براي اين منظور بايد به محض اين که مشکلي در Fan بوجود مي آيد قبل از اينکه موضوع بحراني گردد آن را بر طرف کنيد. مشکلات مربوط به Fan منبع تغذيه اشکال گوناگوني دارند.

چرا که در اين Fan اجزاي جابجا شونده اي وجود دارد که فرسودگي هر کدام به نوعي باعث توقف عملکرد Fan مي شود. بعضي از کارخانه هاي توليد کننده براي کاهش هزينه ها، حفظ بازار و عقب نماندن از رقابت؛ Fanهاي ارزاني نصب مي کنند که خيلي زود خراب مي شوند. در حقيقت اين شرکت ها بخاطر رقابت و حفظ قيمت از اصل و کيفيت کالا مي کاهند که همين امر باعث توليد محصولاتي با کيفيت پايين مي شود.

ذرات خارجي از جمله چيزهايي است که براي Fanهاي منبع تغذيه مشکل ساز مي شود. از آنجايي که اين Fanها نزديک هواکش Case قرار دارند ذرات هوا به آساني مي توانند از داخل اين هواکش وارد Case شده، به Fan بچسبند و باعث از کار افتادن و يا فرسودگي Fan شوند. معمولا قبل از اين که Fan منبع تغذيه از کار بيافتد علايم هشداردهنده اي به شما داده مي شود. براي مثال هنگامي که Fan مي خواهد از کار بيافتد صداي جيرجير و يا صداي بلند بخصوصي از آن شنيده مي شود. گاهي اين صدا به تدريج با گذشت زمان ايجاد مي شود و يا اين که ناگهان به صورت يک صداي بلند در مي آيد.

بعضي از رفتارهاي عجيب کامپيوتر نيز مي تواند باعث گرم شدن بيش از اندازه ي Fan شود. ازجمله ي اين رفتارها مي توان به برنامه هايي که بد اجرا مي شوند و يا خطاهاي مهلک ويندوز مانند خطاي Blue Screen Of Death (صفحه ي آبي مرگ) اشاره کرد. اگر يک کاربر به مشکل بخصوصي برخورد کند که قبلا اصلا اتفاق نمي افتاد و يا بندرت اتفاق افتاده است و با گذشت زمان، دفعات و شدت اين مشکل نيز بيشتر مي شود، در آن صورت مشکل مذکور مي تواند به نوعي با زياد گرم شدن Fan ارتباط داشته باشد.

اگر شما احساس مي کنيد که در عملکرد Fan منبع تغذيه اختلالي پيش آمده و درحال از کار افتادن است و يا شايد قبلا از کار افتاده باشد مي توانيد دستتان را در قسمت پشت Case جايي که هواکش ها وجود دارند قرار دهيد. در حالتي که Fan به خوبي کار مي کند شما بايد جريان ملايمي از هوا را احساس کنيد. البته يک Fan معمولي صداي خفيفي ايجاد مي کند که مي توان آن را به صداي آهسته ي انسان و يا به صداي وزش باد ملايم تشبيه کرد. هنگام کار کردن Fan، به جريان هوا و صداي آن دقت کنيد تا اگر در اين علايم تغييراتي بوجود آمد براحتي بتوانيد تغييرات را تشخيص داده و متوجه کار کرد نامناسب Fan شويد. با تميز نگه داشتن Fan و دور بودن آن از ذرات گرد و غبار هوا مي توانيد مطمئن باشيد که حداقل 3 تا 5 سال به خوبي کار خواهد کرد.

? Fanهاي ريزپردازنده:
اگر شما يک ريزپردازنده و يا CPU جديد تهيه کرده باشيد حتما متوجه سرعت بيشتر در اجراي نرم افزارها و عملکرد کامپيوتر شده ايد. متاسفانه ريزپردازنده هايي که داراي سرعت بالا هستند نسبت به نمونه هاي قديمي، گرماي بيشتري توليد مي کنند و همين امر باعث مي شود که به سيستم هاي خنک کننده ي پيچيده تري براي اين ريزپردازنده ها نياز باشد. اينگونه ريزپردازنده ها معمولا داراي يک بخش حرارت گير (که گرما را از تراشه جذب کرده و پراکنده مي سازد) و يک Fan خنک کننده مي باشند.

حرارت گير قطعه ي فلزي کوچکي است که داراي 12 دندانه بوده و بر روي ريزپردازنده قرار دارد. در حقيقت حرارت گير به گرماي پديد آمده در داخل ريزپردازنده اجازه مي دهد تا راهي براي فرار داشته باشد. در چنين ريزپردازنده هايي وقتي Fan کار مي کند، هواي توليد شده در اطراف حرارت گير حرکت کرده و به اين ترتيب به خنک شدن بهتر و کارآمدتر ريزپردازنده کمک مي کند. اگر Fan پردازشگر از کار کردن بايستد کامپيوتر نيز بعد از 15 يا 20 دقيقه قفل مي کند.

بعضي از ريزپردازنده ها خصوصا آنهايي که دست کاري شده اند تا با سرعت بيشتري نسبت به آنچه که توليدکننده براي آن تعيين کرده کار کنند، داراي سيستم هاي خنک کننده ي پيچيده تري هستند. اکثر تکنسين هاي کامپيوتر بر اين باورند که تمام عناصر خنک کننده بايد به خوبي کار کنند تا مشکل داغ شدن در مورد ريزپردازنده پديد نيايد. البته براي اکثر کاربران بازکردن Case و نگاه کردن به درون ريزپردازنده براي تصميم گيري در مورد اين که آيا تمام سيستم هاي خنک کننده به خوبي کار مي کنند يا خير، کار مشکلي است.

در هر صورت خوب چرخيدن Fan ريزپردازنده نشانه ي خوب کار کردن آن است. يکي از مشکلاتي که در مورد Fan ريزپردازنده ها (خصوصا Fan هاي ارزان) وجود دارد تغيير مکان (از جا در رفتن) Fan مي باشد. وقتي Fan از جاي خود بيرون آمده باشد شايد هنوز کاربر آن را در حال چرخيدن ببيند، ولي متوجه قرار گرفتن آن در مکان نامناسب نشود. در نتيجه چنين Fan اي نمي تواند عمل خنک کنندگي ريزپردازنده ها را انجام دهد.

علي رغم افزايش تعداد Fanهاي ارزان قيمت، به هرحال اکثر سيستم هاي خنک کننده ي ريز پردازنده حتما بايد بتوانند چند سالي را کار کنند.

در هر صورت بيشتر مشکلاتي که در ارتباط با سيستم خنک کننده ي ريز پردازنده پديد مي آيند معمولا به علت زياد داغ شدن اين سيستم است. بعضي از ريزپردازنده ها هنگامي که مشکل داغ شدن در شرف وقوع است، علايم هشداردهنده اي را بر روي صفحه ي مانيتور نشان مي دهند. در برخي موارد PC شما بدون اين که علامت هشداردهنده اي از خود نشان دهد خاموش مي شود.