آموزش انجام کانفیگ مودم ADSL

آموزش تعميرات کامپيوتر - براي استفاده از سرويس اينترنت پرسرعت ADSL پس از برقراري اتصالات بين مودم، خط تلفن و کامپيوتر که قبلا آموزش آن را آورديم لازم است تنظيمات مودم نيز انجام پذيرد که اين تنظيمات پيچيدگي چنداني ندارد چرا که اکثر مودم هاي بازار از تنظيمات اوليه لازم برخوردار هستند و کافيست دو يا سه مقدار و گزينه در تنظيمات تغيير کند، در اين پست سعي ميکنيم نحوه انجام تنظيمات مودم adsl رو به صورت ساده و البته کلي بيان کنيم.
اين که مودم شما چه مدل يا چه مارکي از مدل هاي موجود مودم adsl در بازار باشد دليل بر متفاوت بودن تنظيمات آن نيست و غالبا کليات کانفيگ مودم adsl به يک شکل است، البته در سرعت ارتباط شما هم تاثيري ندارد ( به استثنا مودم تک پورت usb که ممکن است کيفيت ارتباط را کاهش دهد ) و تنظيمات اتصال به اينترنت دو نوع متفاوت مودم مثلا D-LINK سري U کاملا يکسان است با اين تفاوت که مدل وايرلس گزينه هايي براي تنظيمات wifi دارد که مودم هاي کابلي قاعدتا اين تنظيمات را ندارند.

معمولا در جعبه مودم يک دفترچه و يک سي دي براي راهنمايي انجام تنظيمات قرار داده ميشود ولي با اين حال اکثر مودم هاي adsl موجود در بازار از کنسول و تنظيمات مشابه به هم برخوردار هستند و با درک درست تنظيمات يک مدل خاص مودم ميتوانيد بقيه مدل ها رو هم کانفيگ کنيد. ( البته تا حد امکان سعي ميکنيم مدل هاي مختلف رو به صورت جداگانه توضيح بديم )

در حالت کلي دو حالت براي تنظيمات اوليه مودم adsl تعريف شده به اين ترتيب که از پروتکل Bridging براي استفاده از اينترنت روي فقط يک سيستم استفاده ميشود و پروتکل pppoe براي اتصال اتوماتيک و استفاده همزمان روي چند سيستم مختلف از اينترنت تعريف شده است که در حالت اول لازم است شما يک کانکشن دستي broadband روي سيتمتان ايجاد کنيد ( آموزش ساخت کانکشن دستي در ويندوز ) و يوزرنيم پسورد را در آن وارد کنيد ولي در حالت دوم يا همان اتصال pppoe يوزر نيم پسورد روي خود مودم تعريف ميشود و هر سيستمي بعد از اتصال به مودم به صورت اتوماتيک به اينترنت وصل خواهد بود.

قسمت هايي که در تنظيمات مودم نقش اصلي را دارند را در ادامه بيان ميکنيم:
– در اولين مرحله بايد آي پي تنظيمات مودم را ( معمولا ???.???.?.? ) در قسمت آدرس مرورگر اينترنت خود و سپس يوزر نيم پسورد کنسول مودم را ( معمولا admin ) در کادري که باز ميشود تايپ کنيد تا وارد صفحه تنظيمات مودم شويد.

– VPI و VCI دو فيلد اصلي هستند که معمولا در اولين گزينه هاي تنظيمات به آن برميخوريد و مقدار آن را بايد از شرکتي که تامين کننده adsl شماست بخواهيد. ( مثلا براي adsl مخابرات VPI=0 و VCI=35 است و براي سرويس adsl شرکت عصر انتقال VPI=8 و VCI=35 تعريف شده )

– بعد از وارد کردن دو فيلد بالا نوبت ميرسد به انتخاب نوع اتصال شما که ميتواند pppoe و يا bridging باشد که تفاوت هر کدام را پيشتر بيان کرديم.

– اگر در طول انجام کانفيگ گزينه bridg را انتخاب کنيد کار تنظيم مودم تمام است و کافيست کانکشن دستي بسازيد و متصل شويد و در صورتي که بخواهيد با پروتکل pppoe و به صورت اتوماتيک وصل شويد بايد در مرحله بعدي نام کاربري و رمز عبور خود را هم وارد کنيد و صفحات بعدي را next بزنيد تا تنظيمات به پايان برسد.