آشنایی با پورتهای دستگاه دی وی آر

حال نگاه کلي به دستگاه DVR خواهيم داشت. توجه داشته باشيد که انواع مختلف دي وي آر تفاوت هايي را با هم دارند اما در صورت يادگيري يک بدل مي توانيد با کمي صرف زمان بقيه دي وي آرها را هم نصب کنيد. ورودي خروجي هاي پشت دستگاه:
کانالهاي ورودي تصوير: اين کانال ها عموما به وسيله فيش مادگي BNC مجهز شده اند. تعداد ورودي هاي تصوير موجود پشت DVR مشخص کننده تعداد کانال DVR است. يعني يک DVR چهار کانال 4 عدد ورودي تصوير در قسمت پشتي خواهد داشت. اين ورودي ها از طريق کابل به خروجي تصوير دوربين وصل مي شوند.
کانالهاي ورودي صدا: توجه داشته باشيد که تمامي DVRها به ورودي صدا مجهز نيستند و در برخي موارد تعداد ورودي هاي صدا از ورودي هاي تصوير کمتر است. اين ورودي ها ممکن است به فيش AV يا فيش BNC مجز باشند. اين ورودي ها از طريق کابل به خروجي صداي ميکروفن يا دوربين وصل مي شوند.
کانال خروجي تصوير آنالوگ: DVRهاي امروزي معمولا بين دو تا سه خروجي تصوير دارند. کانال خروجي تصوير تنها خروجي انالوگ دستگاه است. اين خروجي معمولا به سري مادگي BNC مجهز شده است. در صورتي که از تلويزيون براي ديدن تصاوير استفاده مي کنيد مي توانيد از طريق کابل تصوير اين کانال را به ورودي انتن تلويزيون وصل کرده و تصاوير دوربين ها را ببينيد.
کانال خروجي Spot out: اين کانال يک کانال خاص خروجي تصوير است. در تصوير خروجي اين کانال شما نمي توانيد منوهاي دستگاه را ببنيد و تنها تصاوير دوربين ها با توجه به تنظيم دستگاه به نمايش در مي آيد.
کانال خروجي صدا: اين کانال معمولا به فرم فيش AV در نظر گرفته مي شود و از طريق کابل به بلندگو يا هدفون وصل مي شود. از اين طريق مي توانيد صداي ضبط شده يا در حال ضبط دستگاه را بشنويد.
پورت USP: دستگاه هاي DVR معمولا بين دو تا سه پورت USB دارند. اين پورت دو کاربرد اصلي دارد. اول براي اتصال موس دستگاه. و دوم براي اتصال حافظه حارجي فلش جهت بک آپ گيري از فيلم هاي موجود در دستگاه.
خروجي تصوير و صداي HDMI: اين خروجي نسل جديدتر از خروجي دستگاه DVR است که ميتواند روزولشن بالاتري را به نمايشگر منتقل کند. همچنين امکان انتقال صدا از طريق يک کابل را نيز براي شما فراهم خواهد کرد.
پورت ورودي/خروجي LAN: رابط دستگاه DVR و شبکه کامپيوتري است. اين پورت امکان اتصال دستگاه را به هر شبکه کامپيوتري براي شما محيا مي کند. انتقال تصوير اينترنتي و اتصال دوربين به شبکه همگي از طريق اين پورت صورت مي گيرد. (براي اموزش انتقال تصوير به اين مطلب مراجعه کنيد)
پورت خروجي تصوير VGA: دومين خروجي تصوير دستگاه DVR است. از ان براي اتصال دستگاه به مانيتور استفاده مي شود. اين خروجي رايجترين خروجي تصويري دستگاه است. معمولا در جعبه DVR يک کابل رابط VGA سه متري تعبيه شده که مي توانيد از آن براي اتصال دستگاه به مانيتور استفاده کنيد.
پورت ورودي/خروجي الارم: اين پورت در دستگاه هاي مختلف شکلهاي متفاوتي دارد. مي تواند به فرم فيش يا پورت کام باشد. از طريق اين پورت شما مي توانيد يک الارم خارجي را به دستگاه DVR اطلاع داده و يا در صورت بروز اتفاق از دستگاه DVR يک خروجي الارم دريافت کنيد.
ورودي برق: تغذيه دستگاه DVR است. معمولا تغذيه دستگاه دو حالت دارد. يا به صورت برق شهر در نظر گرفته مي شود که در اين صورت از فيش پاوري براي آن استفاده مي شود يا به صورت برق 12 يا 24 ولتي در نظر گرفته مي شود که در اين صورت براي ان فيش اداپتوري در نظر گرفته مي شود. توجه داشته باشيد که براي تغذيه DVR حتما از اداپتور خود دستگاه استفاده کنيد.
خروجي ESATA: اين خروجي امکان اتصال دستگاه به تجهيزات ضبط خارجي را به شما مي دهد. در صورتي که تعداد هاردهاي قابل نصب بر روي دستگاه کمتر از نياز شما بود مي توانيد يک بانک ذخيره سازي را از طريق اين پورت به دستگاه وصل کرده و زمان ضبط خود را شدت افزايش دهيد.
خروجي RS485 يا RS232: در DVRهاي جديد عموما از خروجي RS485 استفاده مي شود. اين خروجي نوعي از خروجي کام است که براي کنترل دوربين هاي گردان يا زوم از ان استفاده ميشود. اين خروجي از دو قطب مثبت و منفي تشکيل شده که از طريق کابل به دوربين متصل شده و امکان حرکت دادن آن را به وجود مي آورد.
اين مطلب نکاتي در مورد آموزش تعميرات دي وي آر ارائه مي‌دهد و مي‌تواند کمک به آموزش تعميرات آن بکند.