آموزش نحوه صحیح تمیز کردن قطعات کامپیوتر

مطمئنا حفاظت از اجزاي داخلي و خارجي کامپيوتر امري ضروري و اجتناب ناپذير است. پاکيزگي اجزا نيز يک از همين امور حفاظتي است. عدم اطلاع از چگونگي نظافت اجزاي کامپيوتر ممکن است صدمات چشمگيري را به آنها وارد کند. هم اکنون قصد داريم تا براي شما روشهاي بهينه تميزکاري کامپيوتر را براي تک تک اجزاي آن شرح دهيم. مطمئن باشيد با دانستن و عمل کردن به اين ترفندها تا حد بسيار زيادي طول عمر اين قطعات را بالا خواهيد برد. آموزش تعميرات بردهاي الکترونيکي

زماني که نياز داريد تا کامپيوتر را تميز کنيد بستگي به محيطي دارد که کامپيوتر در آن کار ميکند. مثلا کامپيوترهايي که در اماکن عمومي کار ميکنند بايد هر ماه تميز شوند. اما کامپيوترهايي که در منزل مورد مصرف قرار ميگيرد شايد در يک فاصله زماني 6 ماهه نياز به تميزکاري داشته باشند. اگر هنگام کار با کامپيوتر سيگار ميکشيد يا محيط کار کامپيوتر، پرگرد و خاک است بايد هر دو ماه يکبار آنرا تميز کنيد. اما بطور معمول توصيه ميکنيم تا هر 6 ماه يکبار کار تميزکاري داخل کامپيوتر انجام شود. هنگام تميزکاري داخل کامپيوتر شديدا توصيه ميکنيم که از جاروبرقي براي تميز کردن قطعات داخلي کامپيوتر استفاده نکنيد. چون جاروبرقي توليد الکتريسيته ساکن ميکند که براي قطعات الکترونيکي داخل کامپيوتر فوق العاده خطرناک است و احتمال خرابي کامپيوتر را بشدت بالا ميبرد. جاروهاي باطري دار کوچکي مخصوص تميزکردن داخل کامپيوتر وجود دارد که در صورت نياز ميتوانيد از آنها استفاده کنيد. توصيه ما بهره گيري از اسپري هواي فشرده است که ميتوانيد از فروشگاههاي قطعات الکترونيکي تهيه کنيد. اما قسمت بيروني بدنه کامپيوتر ميتواند بوسيله جاروبرقي تميز شود.

براي تميز کردن کامپيوتر نياز به پارچه، آب، الکل سفيد، مايع ظرفشويي، جاروي برقي براي تميزکردن بيرون کامپيوتر، گوش پاک کن، اسفنج، قلم مو، جارو باطري دار مخصوص و البته دستبند ضد الکتريسته ساکن داريد.

در اولين قدم کامپيوتر را خاموش کرده و آنرا از برق بيرون بکشيد. ابتدا قسمت بيروني بدنه کامپيوتر را با جاروبرقي تميز کنيد و تمام درزها و منافذ عبوري هوا را تميز کنيد. سپس ميتوانيد قسمت بيروني بدنه کامپيوتر را با پارچه آغشته به آب و کمي مايع ظرفشويي تميز کنيد. مطمئن شويد که تمام درزها و راههاي عبوري هوا از مو و گرد و غبار تميز شود.

حال بدنه کامپيوتر را باز کنيد تا قسمتهاي داخلي کامپيوتر در رويت قرار گيرد. به CPU نگاه کنيد. توجه کنيد که غبار ميتواند در وراي پنکه و لابه‏لاي رادياتور CPU خود را پنهان کند. ممکن است بدنتان حاوي الکتريسيته ساکن باشد. توصيه ميکنيم تا از يک عدد دستبند ضدالکتريسيته استفاده کنيد. آنرا به مچ دستتان ببنديد و سر ديگر آنرا به جايي وصل کنيد که الکتريسيته را به زمين تخليه کند مانند لوله آب، بدنه ميز فلزي و... . اين دستبند را ميتوانيد از مغازه هاي فروش قطعات الکترونيکي تهيه کنيد. حال ميتوانيد قلم مو را برداشته و به آرامي و با دقت حواشي CPU را تميز کنيد تا خاک و گرد و غبار از لابه‏لاي رادياتور و پنکه خارج شود.

به روي مادر برد نگاه کنيد و هرجا گرد و غبار ديديد آنرا با قلم مو بزداييد. حين اين کار بسيار مراقب باشيد تا قطعات کوچک مخصوصا جامپرها را جابجا نکنيد. بعد از آن ميتوانيد از اسپري هوا استفاده کنيد تا گردوغبار تميز شود. هنگام استفاده از اسپري مراقب باشيد که آنرا سرپا نگهداريد و هنگام مصرف کج نکنيد که ممکن است مايع از آن خارج شود و روي قطعات بپاشد. بدين ترتيب خطر خرابي قطعات افزايش مييباد. جهت اسپري کردن را طوري تنظيم کنيد که هوا بتواند گردوغبار را بسمت بيرون بدنه کامپيوتر فوت کند. نهايتا جاروي کوچک باطري دار مخصوص تميزکاري کامپيوتر را مصرف کنيد تا گردهاي باقيمانده را بمکد. مجددا توصيه اکيد ميکنيم که هرگز از جاروي برقي معمولي براي تميز کردن داخل بدنه کامپيوتر استفاده نکنيد زيرا اين نوع جاروبرقي ها توليد الکتريسيته ساکن ميکند که خطر خرابي قطعات داخل کامپيوتر را بشدت افزايش ميدهد.

حال زمان مناسبي است تا پنکه ها و فن هاي داخل بدنه را نيز تميز کنيد. هنگام جارو کردن داخل بدنه کامپيوتر هم بسيار مراقب باشيد که قطعات کوچک روي ماردبرد مانند جامپرها جابجا نشوند. توجه به Power يا همان منبع تغذيه نيز اهميت بسياري دارد. پنکه آنرا با صبر و حوصله تميز کنيد و سعي کنيد خاک را از پره هاي پنکه آن تميز نماييد.

براي تميز کردن داخل CD-Drive توصيه ميکنيم از ابزار مخصوص اين کار استفاده کنيد که در مغازه هاي کامپيوتري بفروش ميرسد. کيتهاي مخصوص تميزکردن CD-Drive را تهيه و مصرف کنيد. اگر تجربه بيشتري با کامپيوتر و امور فني آن داريد ميتوانيد اين درايو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل سفيد داخل آنرا تميز کنيد اما براي افراد کم تجربه اين عمل به هيچ عنوان توصيه نميشود.

براي تميز کردن CD ميتوانيد از پارچه نرم آغشته به آب استفاده کنيد و سطح زير آنرا بصورت دوراني از مرکز بسمت خارج تميز کنيد. اگر آلودگي بخصوصي در سي دي ديده ميشود که با آب تميز نميشود ميتوانيد براي آن قسمت از کمي الکل سفيد استفاده کند.

براي تميز کردن درايو فلاپي نيز ميتوانيد از کيتهاي آماده اينکار استفاده کنيد که در مغازه هاي فروش وسايل کامپيوتري عرضه ميشود. در اين مرحله نيز اگر تجربه کار فني با کامپيوتر داريد ميتوانيد درايو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل هدهاي خواندن/نوشتن و بازوهاي درايو را به دقت و آرام تميز کنيد. هنگام تميز کردن هدها يادتان باشد که آنها را از جاي خود بيرون نبريد که اگر قفل کند ديگر کار نخواهد کرد. براي افراد کم تجربه در کارهاي فني کامپيوتر بازکردن درايو را به هيچ عنوان توصيه نميکنيم.

هاردديسک عملا تميزکردن فيزيکي ندارد زيرا تکنولوژي آن بسيار بالاست و نبايد آنرا باز کرد. تميز کردن آن در واقع عمل Defrag است که از طريق نرم افزاري انجام ميشود.

براي تميز کردن شيشه مانيتور ميتوانيد از تميزکننده شيشه معمولي که در خانه استفاده ميکنيد کمک بگيريد. فقط بايد مطمئن شويد که مانيتور حتما خاموش باشد و آنرا از برق بکشيد. اين مايع تميزکننده را ابتدا به يک پارچه بدون پرز اسپري کنيد و پارچه را بروي شيشه بکشيد. با جاروبرقي تمام راههاي عبوري هوا را بخوبي تميز کنيد. توصيه اکيد ميکنيم از قرار دادن هر نوع کاغذ و کتاب برروي مانيتور مخصوصا بخشهاي تهويه مانيتور هنگام کار بشدت اجتناب کنيد که نه تنها ميتواند باعث خرابي مانيتور شود، بلکه احتمال آتش گرفتن آن را افزايش ميدهد. بدنه مانيتور را ميتوانيد با پارچه آغشته به آب و مايع ظرفشويي به خوبي تميز کنيد.
اما اگر مانيتورتان LCD است روش کار اندکي فرق ميکند. اين مانيتورها از شيشه ساخته نشده اند لذا هيچوقت هيچ مايعي را مستقيما بروي آن اسپري نکنيد و از دستمال کاغذي از هر نوع براي تميز کردن آن استفاده نکنيد که باعث خش افتادن بروي صفحه آن ميشود. اگر ميخواهيد صفحه مانيتور LCD را تميز کنيد پيشنهاد ميکنيم از يک پارچه کتان نرم خشک استفاده کنيد. اگر صفحه مانيتور بخوبي تميز نشد ميتوانيد کمي الکل به پارچه بزنيد و صفحه مانيتور را با آن تميز کنيد.