چه چیزی تبلت ها را نازک کرده است

اگر شما يک دستگاه تبلت را باز کنيد تا درون آن را نگاه کنيد، متوجه سه نكته مي شويد؛ اول اين که شما ضمانت نامه دستگاه را باطل کرده ايد، دوم کارخانه سازنده تمام اجزاي تبلت را کنار هم قرار داده تا دستگاهي مناسب و کارآمد بسازد و سوم بيشتر اجزايي که در تبلت مي بينيد مشابه اجزايي است که در يک رايانه معمولي پيدا مي شود.
مغز متفکر يک تبلت، ريزپردازنده آن است. به طور معمول، تبلت ها از پردازنده اي کوچک تر از پردازنده هاي يک رايانه تمام عيار استفاده مي کنند.
اين ويژگي باعث مي شود فضاي کمتري اشغال شود و ميزان گرما توليدي کاهش يابد. گرما براي رايانه ها مضر است و به لحاظ مکانيکي به دستگاه آسيب مي رساند.
رايانه هاي لوحه اي به طور معمول انرژي خود را از باتري هاي قابل شارژ دريافت مي کنند. با توجه به مدل تبلت مدت شارژ باتري متفاوت است و زماني بين 8 تا 10 ساعت خواهد بود.
برخي از تبلت ها باتري هاي قابل تعويض دارند، اما برخي ديگر مانند آيپد و آيپد2، اين امکان را در اختيار کاربر قرار نمي دهند.
براي تعويض باتري اين تبلت ها يا بايد آنها را به فروشگاه هاي مجاز بدهيد تا اين کار را برايتان انجام بدهند يا از خير گارانتي تبلت تان بگذريد و خودتان اين کار را انجام دهيد.
با توجه به کارخانه سازنده، يک تبلت ممکن است براي کار خاصي ساخته شده باشد. CPU رايانه ها دستورات را در چرخه هاي زماني اجرا مي کند که بيشتر اين چرخه ها در هر ثانيه اجرا مي شود و بنابراين CPU دستورالعمل هاي بيشتري را مي تواند پردازش کند.
برخي تبلت ها پردازشگر تحت ساعت (underclocked) دارند، به اين معنا که تعداد فراميني که CPU در هر ثانيه اجرا مي کند کمتر از ميزان توانايي واقعي آن است. دليل اين که CPU را به اين صورت مي سازند، مصرف انرژي کم و کاهش توليد گرماست.
بيشتر تبلت ها نيازي به قدرت پردازش اضافي ندارند. برنامه هايي که براي تبلت ها وجود دارد نسبت به برنامه هاي رايانه اي از پيچيدگي کمتري برخوردارند. اصطلاح رايج براي اين برنامه ها اپليکيشن(application) يا اپ (app) است.
علاوه بر باتري وCPU ، اجزاي ديگر در يک تبلت معمولي عبارت است از:
شتاب سنج
ژيروسکوپ
پردازنده هاي گرافيک
حافظه مبتني بر فلش
WiFiيا تراشه هاي تلفن همراه و آنتن
پورتUSB و منبع تغذيه
بلندگو
تراشه کنترل کننده صفحه نمايش لمسي

حسگر دوربين، لنز و تراشه ها
شتاب سنج و ژيروسکوپ به تبلت در تعيين جهتش کمک مي کند تا نمايشگر گرافيک آن تصاوير را به صورت افقي يا عمودي نشان بدهد.
پردازشگر گرافيک يا GPU براي توليد تصاوير مستقل عمل مي کند. WiFi يا تراشه هاي تلفن همراه به شما امکان اتصال به شبکه هاي رايانه اي را مي دهد.
تبلت ها ممکن است داراي گيرنده بلوتوث هم باشند. تنها چيزي که شما نمي توانيد در تبلت ها پيدا کنيد فن است که دليل آن کمبود فضاست. براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات تبلت مي‌توانيد به اين لينک مراجعه نماييد.