نکات مهم برای کاربران تازه کار کامپیوتر

آموزش تعميرات لپ تاپ - معمولا اغلب خريداران کامپيوتر در همان هفته اول خريد، مجبور مي شوند براي تعمير و يا رفع عيب آن مجددا به فروشنده مراجعه کنند. مطالعه نکات زير احتمال خرابي کامپيوترتان را به حداقل خواهد رساند:
1) حتي الامکان سعي کنيد از دکمه ري استارت (يا Reset) و يا کليد پاور روي کيسِ کامپيوتر براي خاموش کردن و يا راه اندازي مجدد سيستم استفاده نکنيد. ضمن آنکه يادتان نرود پس از خاموش کردن کيس، مانيتور را هم خاموش کنيد.

2) وقتي کامپيوترتان روشن است، هرگز برق آن را قطع نکنيد، چرا که ممکن است موجب آسيب ديدن قطعات سيستم و يا ايجاد خرابي در سيستم عامل (ويندوز) گردد.

3) همواره از نصب بودن برنامه ضدويروس مطمئن باشيد و سعي کنيد حداقل هر هفته آنتي ويروس خود را بروز (Update) کنيد. (در اين مورد مقالاتي درتالار گفتگوي سايت ميکرو رايانه وجود دارد) در هنگام اتصال و استفاده از اينترنت حتما به هشدارهاي برنامه ضدويروس تان توجه کنيد.

4) از قرار دادن بلندگوهاي کامپيوتر در کنار مانيتور خودداري کنيد چرا که خاصيت مغناطيسي بلندگوها ممکن است در عملکرد مانيتور اخلال ايجاد کند. (مانيتورهاي LCD اشکالي اندارد)

5) از پاک کردن فايل هايي که نمي دانيد براي چه برنامه اي هستند و يا چه کاربردي دارند خودداري کنيد. توجه کنيد که درايوهاي C و D در اغلب کامپيوترها حاوي برنامه هاي اصلي سيستم مي باشند و پاک کردن پوشه يا فايلهاي ناشناس از آنها، ممکن است موجب خرابي ويندوز گردد.

6) برنامه هايي را که کاربردشان را نمي دانيد نصب نکنيد چرا که نصب بي مورد برنامه ها موجب کند شدن سيستم و حتي ممکن است موجب خرابي ويندوز گردد.

7) در صورتي که نرم افزار ضد ويروس از نصب برنامه اي جلوگيري کرد، سعي نکنيد با بستن ضد ويروس برنامه را نصب کنيد، بديهي است که در اين گونه موارد ممکن است برنامه مورد نظر ويروسي باشد.

8) هرگز درايوي (پارتيشن هارد ديسک) را به طور کامل پر نکنيد. در بسياري از مواقع اگر درايوي (خصوصا درايو C) پر شود موجب از کار افتادن ويندوز مي گردد.

اگر با پيغام Low Space مواجه شديد احتمالا يکي از درايوهاي کامپيوترتان پر شده، پس هرچه سريع تر بخشي از اطلاعات غيرمهم آن را حذف و يا به درايو ديگري منتقل کنيد. موقع کپي از DVD يا CD، فايل تصوير (Image) در درايوي که ويندوز نصب است، ايجاد مي شود، بنابراين فضاي زيادي براي اين کار لازم است (بيش از 4.7GB).

9) در صورتي که ولتاژ برق منزل شما ضعيف است و يا نوسان دارد حتما از يک محافظ کامپيوتر مناسب استفاده کنيد. نوسانات ولتاژ برق بيشترين صدمه را به سيستم هاي الکترونيکي وارد مي سازند.

10) سعي کنيد درجه حرارت محيطي را که کامپيوتر در آن قرار دارد، خنک نگه داريد.

11) هر چند وقت يکبار بازي ها و يا برنامه هايي که ديگر با آنها کار نمي کنيد، حذف کنيد.

12) براي حذف يک برنامه و يا بازي حتما از طريق مسير Control Panel و سپس Add/Remove Program اقدام کنيد و سپس برنامه ايي را که مي خواهيد حذف کنيد از ليست انتخاب کرده و دکمه Add/Remove را بزنيد و روند حذف را ادامه دهيد تا برنامه حذف گردد. هرگز فايلهاي برنامه را به طور دستي پاک نکنيد. (در اين مورد مقالاتي درتالار گفتگوي سايت ميکرو رايانه وجود دارد).

13) سعي کنيد به خواندن پيام هاي ويندوز عادت کنيد و ترجمه آنها را ياد بگيريد.

14) حتي الامکان سي دي هاي خش دار را در داخل دستگاه قرار ندهيد چون موجب ضعيف شدن اُپتيک سي دي رام و يا رايتر شما خواهد شد.

15) اگر چاپگر شما جوهر افشان است سعي کنيد هر هفته چند برگ با آن چاپ کنيد تا هِد و جوهر آن خشک نشود.

16) در صورتي که مي خواهيد از اينترنت استفاده کنيد (در اين مورد مقالاتي درتالار گفتگوي سايت ميکرورايانه وجود دارد) بهتر است تلفن هاي منزل را از پريز کشيده تا نويز (پارازيت) گوشي ها روي سرعت اينترنت شما تاثير منفي نگذارند. اتصالات نامناسب باعث کاهش سرعت اينترنت مي گردند. همواره از محکم و مطمئن بودن اتصالات تلفن و کابل کشي منزل خود، از تابلوي ورودي ساختمان تا محل اتصال به کامپيوتر، اطمينان حاصل کنيد.

17) ولوم بلندگوهايتان را در بالاترين حد قرار ندهيد چون ممکن است موجب سوختن و يا نيم سوز شدن بلندگوها گردد.

18) هرگز سيستم را بي مورد باز نکنيد و يا قطعات حساسي مانند هارد و يا سي پي يو و رَم را از سيستم جدا نکنيد. چون علاوه بر ابطال گارانتي سيستم، ممکن است قطعه مورد نظر آسيب ببيند.

19) کپي کردن فايل هاي حجيمي مانند فيلم ها و فايل هاي صوتي موجب کند شدن هارد و همچنين خرابي تدريجي هارد خواهد شد. بنابراين سعي کنيد فايلهاي صوتي و تصويري حجيم را در سي دي و يا دي وي دي ها ذخيره کنيد.

20) سيستم شما هر چقدر هم سريع باشد نبايد انتظار داشته باشيد که کارهايي مثل ميکس فيلم را به سرعت انجام دهد، چرا که برنامه هاي ميکس فيلم در صورتي با سرعت اجرا مي شوند که علاوه بر سرعت بالاي سيستم و زياد بودن مقدار رَم، سيستم شما مجهز به کارتهاي مخصوص ميکس باشد.
منبع: ميکرو رايانه