مباحث عیوب عدم حذف برنامه ها

حذف کردن چيزي از روي سيستم معمولاً يکي از ساده ترين کارهاي کامپيوتري است اما توليد کنندگان نرم افزار (نظير مايکروسافت) امکاناتي را به سيستم عامل خود اضافه کرده اند که کاربران قبل از حذف چيزي از روي سيستم دوباره به آن فکر کنند و پس از اطمينان آن را حذف نمايند اما مواقعي هم هست که کار ساده حذف چيزي مي تواند دشوار شودعلت اين امر مي تواند گوناگون باشد اما همه اين مشکلات در يک چيز مشترک هستند . آن ها مي توانند در زمان نياز بسيار دردسر ساز باشند . در زير نکاتي در مورد آموزش تعميرات کامپيوتر را ارائه مي دهد. 

وضعيت کاري

حذف يک فايل معمولاً بسيار ساده است . برنامه اي که در حال کار با آن هستيد ممکن است قبل از اين که بخواهيد يک فايل را حذف کنيد پيغام هشداري به شما بدهد و از شما بخواهد حذف فايل را تائيد کنيد . وقتي تائيد انجام شد کار صورت مي گيرد .

نسخه هاي مختلف ويندوز از زمان انتشار ويندوز 95 به اين طرف از ويِژگي Recycle bin برخوردار شده اند که آيکون آن به شکل يک سطل بر روي دسک تاپ قرار گرفته است . Recycle bin ، جايي است که در صورتي که شما به طور اشتباهي يک فايل را حذف کرده باشيد يا بعد از حذف آن متوجه شويد به آن نياز داريد فايل ها را درخود نگه مي دارد فايل هاي ذخيره شده در اين جا ممکن است براي مدتي در آن باقي بمانند که اين امر به سايز Bin بستگي دارد (به طور پيش فرض ويندوز 10 درصد از فضاي ظرفيت ديسک را به آن اختصاص مي دهد ) .

اما مراقب باشيد که Recycle Bin ، در بعضي از موارد وجود ندارد . به عنوان مثال ، اگر شما يک فايل ذخيره شده در يک درايو Thumb را حذف کنيد . هيچ RecycleBin براي بازيابي آن وجود ندارد . اين موضوع در مورد شبکهها نيز صادق است که معمولاً فاقد Recycle Bin هستند ومعمولاً فايل هاي ذخيره شده در يک شبکه به محض حذف شدن از بين مي روند اما از آن جائي که معمولاً از درايوهاي شبکه به طور مرتب نسخه پشتيبان تهيه مي شود. ممکن است بتوان يک کپي از فايل حذف شده را از نسخه هاي پشتيبان بازيابي کرد

دوباره و دوباره سعي کنيد

ممکن است وقتي مي خواهيد يک فايل را حذف کنيد پيغامي مبني بر عدم امکان حذف آن دريافت کنيد وقتي اين چنين اتفاقي رخ داد ، اولين گام ، مشخص کردن اين نکته است که آيا در حال حاضر ، فايل توسط يک برنامه درحال استفاده است . به عنوان مثال ، اگر شما بخواهيد فايلي را که در برنامه Word باز است حذف کنيد . به Word سوئيچ کنيد و سپس آن فايل را در داخل Word ببنديد . وقتي فايل را بستيد ، بايد بتوانيد آن را بدون هيچ مشکلي حذف کنيد .

در بعضي از موارد ويندوز XP برنامه اي که در حال استفاده از فايل است را به شما مي گويد و کافي است آن فايل را در برنامه مورد نظر ببنديد و سپس آن را حذف کنيد . شما همچنين مي توانيد با استفاده از پسوند فايل ، برنامه اي که از فايل استفاده مي کند را حدس بزنيد به عنوان مثال ، اگر پسوند يک فايل ، PDF باشد . شما مي دانيد که اين يک فايل Adobe Acrobat است که با استفاده از Adobe Acrobat يا Acrobat Reder خوانده مي شود.

گاهي اوقات ، حتي بستن برنامه اي که درحال استفاده از فايل است نيز کافي نيست . اين مي تواند به واسطه اين باشد که برنامه مورد نظر حتي با بستن فايل نيز اجازه حذف آن را نمي دهد . در برخي از موارد ممکن است يک برنامه بسته به نظر برسد (زيرا شما از آن خارج شده ايد) اما هنوز هم در پس زمينه درحال اجرا باشد .

به عنوان مثال ، برخي از برنامه هاي کاربردي زماني که شما از آن ها خارج مي شويد کاملاً بسته نمي شوند و به اجرا در پس زمينه ادامه مي دهند . اين برنامه هاي کاربردي ممکن است به شکل يک آيکون کوچک بر روي System tray شما ديده شوند. اگر حدس مي زنيد مشکل تان اين است کافي است محل آيکون برنامه را مشخص کنيد براي اکثر برنامه ها ، کليک راست بر روي آيکون System tray منوي کوچکي را ظاهر مي کند که داراي فرمان Exit يا Close مي باشد بر روي فرمان مناسب کليک کنيد تا برنامه کاملاً بسته شود.

اگر برنامه کاربردي مورد نظر که از فايلي که مي خواهيد آن را حذف کنيد استفاده مي کند بسته شده باشد و هيچ آيکوني در System Tray وجود نداشته باشد و شما هنوز هم نمي توانيد فايل را حذف کنيد . ممکن است با يک برنامه نامناسب روبه رو باشيد که فايل را حتي بعد از خروج از برنامه در اختيار خود نگه مي دارد . براي بستن اين نوع از برنامه هاي دردسر ساز ، براي اجراي Windows task Manager دکمه هاي CTRL+ALT+DELETE را فشار دهيد . بر روي سربرگ Proceses کليک کنيد و به ليست برنامه هايي که در حال حاضر بر روي سيستم شما در حال اجرا هستند نگاه کنيد . متاسفانه ، محتواي اين ليست معمولاً نام برنامه هايي را که داراي پسوند .exe يا.dll هستند نشان ميدهد . بنابراين ممکن است درک اين ليست کمي دشوار باشد . معمولاً نام فايل اجرايي يک برنامه کاربردي با نام خود برنامه کاربردي هماهنگ است . به عنوان مثال ، نام فايل اجرايي برنامه excel.exe . Excel مي باشد . اين ليست را اسکن کنيد . فايل اجرايي برنامه کاربردي مورد نظر را پيدا کنيد و براي بستن آن بر روي دکمه End Process کليک کنيد .

اگر نام فايل اجرايي برنامه کاربردي براي شما قابل درک نيست . پوشه اي را که در بردارنده فايل هاي برنامه کاربردي است بررسي کنيد . براي انجام اين کار بر روي Local Disk(c:) , My Computer دبل کليک کنيد . در اين ليست پيمايش کنيد تا زماني که به پوشه اي که برنامه در آن قرار دارد برسيد و سپس براي باز شدن ، بر روي آن کليک کنيد به دنبال فايل هايي باشيد که با .exe تمام مي شوند . يکي از اين فايل ها ، فايل اجرايي برنامه کاربردي است که شما مي توانيد آن را با استفاده از سربرگ Processes در Task Manager ويندوز آن را ببنديد . اگر همه اين کارها با شکست مواجه شد ، عدم توانايي حذف يک فايل ممکن است نشان دهنده خراب شدن سيستم فايل باشد . اين بدان معنا است که ناحيه اي از ديسک سخت که فايل در آن جا ذخيره شده است خراب شده است . اين مي تواند به واسطه مسائل نرم افزاري يا سخت افزاري باشد . به عنوان مثال ، اگر ناحيه اي از ديسک سخت شما به شکل فيزيکي خراب شده باشد . سيستم رفتاري عجيب از خود نشان مي دهد . براي اين که ويندوز را واداريد تا خطاهاي سيستم را پيدا کرده و برطرف نمايد . بر روي Start , All Programs , Accessories , System Tools و Disk Defragmenter کليک کنيد و بر روي دکمه Analyze کليک کنيد . ويندوز به دنبال خطاهاي سيستم فايل مي گردد و هر خطايي را که پيدا کند تصحيح مي کند. حال دوباره سعي کنيد تا فايل را حذف کنيد .

گر هنوز هم نمي تواند فايل را حذف کنيد . ممکن است خطاهايي جدي بر روي ديسک سخت شما ايجاد شده باشد اين يک مشکل جدي است که بايد به طور اساسي آن را برطرف کرد در اولين فرصت از فايل هاي مهم خود نسخه پشتيبان تهيه کنيد