خلاصه مزایای هارد های اکسترنال

1- به راحتي نصب شده و مورد استفاده قرار مي گيرند، يعني Plug & Play بوده و بر خلاف هارد هاي اينترنال نيازي به استفاده از کابل هاي SATA يا IDE جهت انجام عمليات "هارد به هارد " و يا براي اتصال مستقيم به کامپيوتر ندارند.

2- بهترين روش براي تهيه بك آپ استفاده از هارد هاي اكسترنال مي باشد زيرا استفاده از CD يا DVD بسيار زمان بر بوده و احتمال خرابي و صدمه ديدن CD يا DVD در دراز مدت بسيار بيشتر از نگهداري اطلاعات بر روي هارد هاي اکسترنال مي باشد.
3- مي توانيد فايل هايي كه از اينترنت مي گيريد را مستقيما" بر روي هارد هاي اكسترنال ذخيره كنيد تا سيستم عامل و هارد اصلي سيستم شما از حملات احتمالي ويروس ها و خطرات حتمالي ديگر در امان باشد.
4- با استفاده از هارد هاي اکسترنال مخصوص شبكه به جاي NAS,DAS,… مي توان در شبكه هاي كامپيوتري فضاي بزرگي را به سادگي ميان تمام کاربران شبکه به اشتراك گذاشت که هزينه نصب و راه اندازي هارد هاي اکسترنال مخصوص شبکه بسيار پايين تر از نصب NAS,DAS,… در شبکه هاي کامپيوتري است.
چگونه بهترين هارد اکسترنال را انتخاب کنيم؟بهترين انتخاب فقط و فقط به شما بستگي دارد، زيرا شما بايد ابتدا نياز هاي خود را بشناسيد ،سپس با توجه به نياز هايتان هارد مناسب را انتخاب كنيد،تنها راه خريد بهترين هارد همين است!!
جهت خريد يک هارد اکسترنال مناسب ابتدا بايد ظرفيت مورد نياز خود را با توجه به مقدار اطلاعات،عكس،فيلم،آهنگ و. . . تعيين كنيد و نسبت به نيازتان ظرفيت دلخواه را انتخاب نماييد،
اگر در خانه و يا در سركار به شبكه كامپيوتري متصل هستيد به دنبال هارد هاي اکسترنال مخصوص شبكه باشيد، فقط به اين نکته توجه کنيد که در هارد هاي شبكه فقط مي توان از طريق كابل شبكه اطلاعات را به اشتراك گذاشت .
اگر معمولا سفر مي كنيد و جا به جايي هارد و اطلاعات درون آن برايتان مهم است،هارد اكسترنالي تهيه كنيد كه كوچك و راحت براي حمل و نقل باشد، يعني سري 2.5 اينچي انتخاب بهتري نسبت به نياز شما است.
در انتها حتما" به پورت هاي موجود در هارد و هماهنگي آنها با پورت هاي سيستم خود دقت كنيد، مثلا" اگر بر روي مادر برد خود پورت FireWire يا E-SATAوجود ندارد ، لازم نيست هارد اکسترنالي خريداري کنيد که از اين پورت ها پشتيباني مي کند.
پيشنهاد خريد هارد هاي اکسترنال؟در حال حاضر دنياي انفورماتيک وابستگي شديدي به اطلاعات و ذخيره سازي و نگهداري از آنها پيدا کرده است و از آنجايي که اخيرا" اکثر برنامه هاي کاربردي ظرفيت بالايي را اشغال مي کنند،در خواست بر روي هارد هاي اکسترنال بيشتر از اکثر ذخيره ساز هاي ديگر ، حتي بيشتر از USB Flash Drive ها نيز شده است، لذا کمپاني هاي زيادي به سمت توليد اين هارد ها سوق پيدا کرده و بازار داغي را به وجود آورده اند.
از ميان برند هاي مختلفي که در بازار موجود است مي توان به Maxtor و Seagate و Western Digital و ... اشاره کرد که اين کمپاني ها طيف وسيعي از محصولات را توليد کرده و در واقع تمام نيازهاي کاربران را در حيطه ذخيره سازي اطلاعات بر آورده ساخته اند.
از ميان طيف وسيع محصولات برند هاي مذکور مي توانيد آنچه مورد نياز شماست را با توجه به بخش قبلي اين مقاله (چگونه بهترين هارد اکسترنال را انتخاب کنيم؟) انتخاب کرده و از آن در جهت افزايش کارايي و سوددهي شغلي خود بهره ببريد.  اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات هارد  ارائه مي دهد.