تفاوت بین cpuهای pentium ( پنتیوم ) و Celeron

هسته ( Core ) :
تراشه های Celeron با محوريت هسته تراشه های پنتيوم 4 ، طراحی و توليد شده اند .

Cache :
تراشه های Celeron نسبت به تراشه های پنتيوم 4 از حافظه Cache کمتری استفاده می نمايند . يک تراشه Celeron ممکن است دارای 128 کيلو بايت L2 Cache باشد . در حالی که L2 Cache استفاده شده در تراشه های پنتيوم 4 ، چهار برابر تراشه های Celeron است. ميزان حافظه L2 Cache تاثير بسيار زيادی را در خصوص کارآئی سيستم بدنبال خواهد داشت .آموزش تعمیرات کامپیوتر

Clock Speed
شرکت اينتل تراشه های پنتيوم 4 را با هدف اجراء در سرعت های بمراتب بالاتری نسبت به تراشه های Celeron طراحی و توليد نموده است . سريعترين پردازنده پنتيوم 4 ، شصت مرتبه سريعتر از سريعترين پردازنده Celeron است.

Bus Speed
پردازنده ها در خصوص حداکثر سرعت Bus ارائه شده دارای محدوديت می باشند .سرعت Bus پردازنده های پنتيوم 4 ، 30 درصد بيش از پردازنده های Celeron است.
در صورتی که دو تراشه اشاره شده را از ابعاد متفاوت با يکديگر مقايسه نمائيم، توقع اين که اين دو پردازنده با سرعت مشابه و يکسان کار نمايند ، انتظاری بيهوده است . حجم کمتر حافظه L2 Cache و سرعت پائين تر Bus ، تاثير بسيار زيادی در ارتباط با کارآئی يک کامپيوتر را بدنبال خواهد داشت . در صورتی که قصد داريد از کامپيوتر خود به منظور ارسال نامه های الکترونيکی و يا اينترنت ، استفاده نمائيد ، پردازنده های Celeron گزينه ای مناسب می باشند .
در صورتی که از سيتستم خود به منظور انجام عملياتی استفاده نمائيد که در آنان پارامتر سرعت، حائز اهميت می باشد ، می توان از پردازنده های پنتيوم 4 با توجه به وجود ويژگی های متنوعی همچون سرعت بالای Clock ، Bus و ميزان حافظه L2 Cache ، استفاده بعمل آورد . 

منبع: میکرو رایانه