تاریخچه چاپگرهای سه بعدی

همه چيز به سال 1980 ميلادي برمي‌گردد. زماني که براي نخستين بار، اولين مواد و تجهيزات مناسب براي چاپ سه بعدي مهيا شد. واضح است که آن موقع، هيچ چيز به سادگي امروز نبود و علاوه بر قيمت بسيار بالاي قطعات و مواد اوليه، تخصص بسيار زيادي براي مدل‌سازي و توليد يک شئ ساده مورد نياز بود. در آن زمان، آقاي چاک هالک از «صنايع سامانه‌هاي سه بعدي»، موفق به ساخت نوعي ماشين (که آن روزها به ماشين‌هاي توليد افزايشي يا AM شهرت داشتند) شد که از فرايند جديدي به نام اِستريوليتوگرافي بهره مي‌بُرد. در اين روش، با تاباندن ليزرهاي فرابنفش (UV) به مواد فوتوپوليمر (نوعي درشت مولکول که در اثر تابش نور يا پرتوهاي فرابنفش، تغيير ماهيت مي‌دهد)، موجب تغيير شکل آن‌ها و به وجود آوردن اشکال هندسي پيچيده مي‌شدند. به اين صورت که لايه‌هايي از مواد جامد، يکي پس از ديگري بر روي هم قرار مي‌گرفتند و يک مقطع عرضي مشخص را به وجود مي‌آوردند. بر اثر تابش ليزر، مواد به سرعت برش خورده، ذوب شده و لايه‌ها به يکديگر اتصال مي‌يافتند. با ادامه‌ي کار، محصول نهايي به دست مي‌آمد. او همچنين فرمت STL را به عنوان فرمت مرجع نرم افزارهاي کامپيوتري طراحي مخصوص چاپگرهاي سه‌بعدي معرفي کرد.

در دهه 90 ميلادي، شرکت Stratasys ، روش‌هايي چون برش يا ذوب مواد [اغلب پلاستيکي] را ابداع نمود. 5 سال بعد، کمپاني Z Corporation، توليد افزايشي را بر اساس يک نام تجاري پيشنهاد شده از سوي موسسه فناوري ماساچوست، چاپ سه بعدي (3D Printing يا 3DP) ناميد.

در روشي ديگر، از بسپارهاي حساس به نور مانند رزين، براي ريخته گري مستقيم يا غير مستقيم محصول نهايي استفاده مي‌شود. به اين صورت که چاپگر سه بعدي، مانند چاپگرهاي جوهر افشان، رزين را بر روي يک بستر پودري از مواد پليمري مي‌پاشد. در اين روش دقت چاپ، به 10 ميکرون هم مي‌رسد. با استفاده رزين‌هاي قابل ريخته‌گري، مي‌توان کارهاي بسيار ظريفي را، حتي به صورت تو خالي توليد نمود. در صنايع ساخت مجسمه و اشيا تزئيني، از رزين‌هاي سراميکي براي قالب گيري استفاده مي‌شود، زيرا اين نوع مواد محکم‌تر هستند و به صورت مستقيم قابل ريخته‌گري نيستند.

در مصارف گوناگون، از طيف وسيعي از مواد اوليه استفاده مي‌شود که از ميان پرکاربردترين آن‌ها مي‌توان به برخي فلزات مانند تيتانيوم، رزين، خمير سراميک، انواع مواد ترموپلاستيک، پلاستيک و نايلون اشاره کرد. براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات پرينتر مي‌توانيد به اين لينک مراجعه نماييد.