ابزار مورد نیاز عیب یابی و تعمیرات موبایل

مطالب زير ابزارهاي مورد نياز عيب يابي و به آموزش تعميرات موبايل اشاره دارد:

1 – Heater يا Hotjet :
هيتر دستگاهي است که با ايجاد حرارت قابل تنظيم همراه با باد ملايم جهت رفع قلع مردگي و تعويض قطعات و المانهاي الکترونيکي روي برد کاربرد دارد .
2 – مواد مصرفي کار با هيتر :
در هنگام کار با هيتر در هنگام تعويض , نصب , رفع قلع مردگي و پايه سازي , نياز به مواد مصرفي مثل مايع فلکسي , روغن لحيم و خمير قلع مي باشد.
3 – هويهESD قابل تنظيم :
جهت لحيم کاري هاي نقطه اي , سيم کشي , نصب يکسري قطعات مثل lcd هاي لحيمي , سوکت هاي پلاستيکي و يا ديگر قطعاتي که امکان نصب يا تعويض آنها با هيتر نمي باشد به کار مي رود .
4 – قلع کش پمپي و قلع کش سيمي :
در هنگام کار با هيتر و هويه بعضي مواقع نياز است که قلع کاملا از روي قطعه يا برد برداشته شود , يا حتي مواقعي که در حين کار دو يا چند نقطه توسط قلع به هم اتصال داده مي شوند , که در حالتهاي مختلف با استفاده از قلع کش سيمي يا پمپي مي توانيد اين نقاط را از هم جدا کنيد و اتصال را بر طرف نماييد .
5 – مولتي متر با تلرانس کم :
مولتي متر جهت اندازه گيري ولتاژ , جريان , مقدار مقاومت و غيره , در مدار کاربرد دارد و به دليل اينکه در عيب يابي مقادير بدست آمده کاملا مطمئن نياز داريد بايد از يک مولتي متر با تلرانس فوق العاده کم استفاده نماييد .
6 – منبع تغذيه ديجيتال با تلرانس فوق العاده کم :
اين دستگاه جهت شوک دادن به باتري ها و همچنين تغذيه گوشيها , بدون باتري مخصوصا در هنگام عيب يابي و تست جريان کشي ها کاربرد دارد . به دليل حساس بودن مقدار نمايش داده شده در خانه جريان در عيب يابي بايد منبع تغذيه اي انتخاب کنيد که از هر لحاظ مطمئن باشد .
7 – اولتراسونيک :
وظيفه اين دستگاه سرويس اتوماتيک برد مي باشد . اين دستگاه با توليد امواج صوتي خاص , مواد موجود در مخزن اين دستگاه را به زير IC ها هدايت مي کند که باعث رفع رطوبت و جرم گرفتگي ها مي شود . البته اين دستگاه در مناطقي که رطوبت هوا زياد است کاربرد فوق العاده بيشتري دارد .
8 – هند بلوور :
اين دستگاه با دمندگي شديد بعد از خارج شدن برد از التراسونيک و شستشوي آن با آب مقطر کاربرد دارد و با باد خيلي شديد رطوبت و جرم گرفتگي هاي باقيمانده را از روي برد و زير IC ها بيرون مي کشد .
9 – گيره مخصوص برد :
بعضي مواقع براي کارکردن روي برد ها و يا تعويض قطعات و کارهايي از اين قبيل , نياز است که برد را روي گيره مخصوص ببنديد و سپس روي آن کار کنيد . در هنگام بستن برد روي گيره بايد دقت شود که به برد آسيب نرسد .
10 – آچار و پيچ گوشتي مخصوص جهت باز کردن گوشي ها :
اين ابزار با فرم خاصي که دارند از ضروري ترين ابزار جهت تسهيل در باز کردن گوشي هستند.
11 – دستبند آنتي استاتيک :
در حين کار براي جلوگيري از رسيدن الکتريسيته ساکن بدن به برد و صدمه نديدن قطعات از اين دستبند استفاده مي شود که گيره آن به زمين متصل مي شود.
12 – لوپ يا ميکروسکوپ :
در هنگام تعميرات گاهي نياز است نقاطي را از لحاظ ظاهري کاملا بررسي کنيد . مثل سوکتهاي اتصال قطعات , پايه هاي IC ها و … همچنين براي تنظيم IC ها روي برد پيش از لحيم کاري نياز به ديد دقيق مي باشد که اين دستگاه جهت تسهيل در اين امور به کار ميرود . درصد بزرگنمايي مورد نياز اين دستگاه از 20Xتا 40X مورد نياز است.
13 – انواع شابلون :
ورقهاي فلزي هستند که در اشکال مختلفي براي IC هاي مختلف موجود مي باشند . با استفاده از اين ورق ها و خمير قلع و بکار گيري تکنيکهاي خاص ميتوان براي آي سي هاي BGA و Micro BGA پايه سازي کرد .