در کامپیوتر چیزی را به طور ناخواسته حذف کنیم

در برخی مواقع از زندگی کامپیوتری ، شما داده ها را از دست می دهید . این اتفاق هم می تواند به واسطه ایجاد اشکال در سیستم و هم می تواند اثر حذف ناخواسته و اتفاقی داده ها و فایل ها باشد ، در حالی که غم از دست دادن یک عکس زیبا یا داده های باارزش دیگر غمی سنگین است اما این مژده را به شما می دهیم که اگر به سرعت عمل کنید شانس بازیابی داده های از دست رفته وجود دارد .
برای این مقاله فرض ما بر این است که شما به طور اتفاقی ، یک فایل ، یک پوشه یا هر چیزی دیگری را حذف کرده اید و نسخه پشتیبانی نیز از فایل حذف شده در دست ندارید . از دست رفتن داده ها که موجب بروز اشکالات نرم افزاری یا سخت افزاری و یا ایجاد اشکال در سیستم عامل ویندوز می شود اغلب به راه حل های پیچیده تر و زمان بر نیاز دارد . نصب مجدد ویندوز ، استفاده از یوتیلیتی های Windows Repair یا Recovery Console ، تعویض یک دیسک سخت و غیره روش هایی هستند که در مقایسه با مطالبی که ما در این مقاله قصد بیان آن ها را داریم دشوارتر هستند . این مقاله به شما کمک می کند تا در صورتی که اتفاقی برای فایل ها یا داده های تان افتاد ، متوجه باشید که با چه چیزهایی سرو کار خواهید داشت . آموزش تعمیرات کامپیوتر

فایل های حذف شده کجا می روند

بسیاری از کاربران فکر می کنند وقتی یک عکس ، یک فایل موسیقی یا سایر فایل ها حذف شوند ، به طور کامل از بین می روند ، اما این درست نیست . حذف یک فایل اساساً فقط bookmark ی را که ویندوز از آن برای بازیابی فایل استفاده می نماید پاک می کند . چیزی که حذف یک فایل به ویندوز می گوید این است که شما دیگر نمی خواهید فضای دیسک سخت را به ذخیره آن فایل اختصاص دهید . بدین ترتیب ، فایل بر روی درایو شما باقی می ماند تا زمانی که ویندوز داده های جدیدی را بر روی آن بنویسید . تا آن زمان ، شانس بازیابی داده هایی که به ور اتفاقی یا ناخواسته حذف شده اند وجود دارد .
بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید ، این است که هیچ کاری نکنید ، زیرا داده های جدیدی که بر روی دیسک سخت خود ذخیره می کنید می توانند بر روی فایلی که قصد بازیابی آن را دارید نوشته شوند . از سوی دیگر ، اجرای Disk Defragmenter می تواند فایل حذف شده شما را از بین ببرد . اگر شما یوتیلیتی Disk Defragmenter را به گونه ای زمان بندی کرده باشید که بطور اتوماتیک اجرا شود ، تا زمانی که داده های از دست رفته را بازیابی نکرده اید آن را غیرفعال کنید (بر روی Tools , Scheduled Tasks Start , Programs , Accessories , System کلیک کنید) . در نهایت ، بازگرداندن فایل از دست رفته ممکن است به معنای استفاده از یک برنامه Undelete باشد . در بدترین حالت ، یک سرویس بازیابی داده ها می تواند داده ها را حتی از یک دیسک سخت مرده بازیابی کند اما نوعاً انجام این کار هزینه نسبتاً بالایی در بردارد .

فایل های خود را جستجو کنید

اغلب اوقات ، جستجو برای یافتن یک فایل می تواند به شما بگوید که آیا آن فایل واقعاً حذف شده یا به طور اتفاقی در مکان دیگری ذخیره شده است . ابتدا ، در سمت چپ منوی Start ویندوز ، لیست فایل ها و برنامه هایی را که اخیراً از آن ها استفاده شده و ویندوز آن ها را در این مکان حفظ می کند را چک کنید . برنامه های ویندوز نظیر Excel , Word ، همچنین لیستی از فایل هایی را که اخیراً باز شده اند را درمنوی File این برنامه ها نگهداری می کنند . به عنوان مثال ، کلیک بر روی منوی File در برنامه Word ، اسنادی را که اخیراً در این برنامه باز شده اند به همراه مکان ذخیره شدن آن ها نشان میدهد .

یک گزینه دیگر ، استفاده از ابزار Search ویندوز است . (بر روی Star , Search کلیک کنید) . در جعبه محاوره ای Search Results تحت Search Campanion pane ، گزینه هایی برای جستجوی تصاویر (Pictures) ، موسیقی (Music) ، یا Documents , Video (شامل Word Processing , Spreadsheet و غیره) Computers And People , Folders All Files And وجود دارد . بر روی And Folders All Files کلیک کنید و متن مناسب را در File Name All Or Part Of The (تمام یا بخشی از نام فایل ) ، The File A Word Or Phrase In (یک کلمه یا عبارت در فایل ) وارد کنید . سپس ، ازمنوی پائین افتادنی Look – in بر روی My Computer کلیک کنید و سپس بر روی Search کلیک کنید . اگر جستجو ، چیزی را که به دنبال آن هستید پیدا نکرد ، سعی کنید از یک کاراکتر جانشین (*) و پسوند سند مورد نظر ، مثل *.doc یا *.xls استفاده کنید . گزینه Search همچنین دارای امکانات پیشرفته ای مثل Search Hiden Files And Folders (جستجوی پوشه ها و فایل های پنهان) و جستجو براساس سایز فایل ، تاریخ آخرین تغییر و سایر زمینه ها می باشد