آشنایی با خازن

خازن‌ عبارتست از دو صفحه موازي فلزي که در ميان آن لايه‌اي از هوا يا عايق قرار دارد. خازن‌ها انرژي الکتريکي را نگهداري مي‌کنند و به همراه مقاومت‌ها ، در مدارات تايمينگ استفاده مي‌شوند. همچنين از خازن‌ها براي صاف کردن سطح تغييرات ولتاژ مستقيم استفاده مي‌شود. از خازن‌ها در مدارات به‌عنوان فيلتر هم استفاده مي‌شود. زيرا خازن‌ها به راحتي سيگنال هاي غير مستقيم AC را عبور مي‌دهند ولي مانع عبور سيگنال هاي مستقيم DC مي‌شوند.
خازن وسيله‌اي الکتريکي است که در مدارهاي الکتريکي اثر خازني ايجاد مي کند. اثر خازني خاصيتي است که سبب مي‌شود مقداري انرژي الکتريکي در يک ميدان الکترواستاتيک ذخيره شود و بعد از مدتي آزاد گردد. به تعبير ديگر ، خازن ها المان هايي هستند که مي توانند مقداري الکتريسيته را به صورت يک ميدان الکترواستاتيک در خود ذخيره کنند. همانگونه که يک مخزن آب براي ذخيره کردن مقداري آب مورد استفاده قرار مي گيرد. خازن ها به اشکال گوناگون ساخته مي‌شوند و متداول ترين آنها خازن هاي مسطح هستند.
اين نوع خازن ها از دو صفحه هادي که بين آنها عايق يا دي الکتريک قرار دارد. صفحات هادي نسبتاً بزرگ هستند و در فاصله‌اي بسيار نزديک به هم قرار مي‌گيرند. دي الکتريک انواع مختلفي دارد و با ضريب مخصوصي که نسبت به هوا سنجيده مي‌شود ، معرفي مي‌گردد. اين ضريب را ضريب دي الکتريک مي‌نامند. خازن ها انواع مختلفي دارند و از لحاظ شکل و اندازه با يک ديگر متفاوت‌اند. بعضي از خازن ها از روغن پر شده و بسيار حجيم‌اند. برخي ديگر بسيار کوچک و به اندازه يک دانه عدس مي‌باشند.


ظرفيت:
ظرفيت معياري براي اندازه گيري توانايي نگهداري انرژي الكتريكي است. ظرفيت زياد بدين معني است كه خازن قادر به نگهداري انرژي الكتريكي بيشتري است. واحد اندازه گيري ظرفيت فاراد است. 1 فاراد واحد بزرگي است و مشخص كننده ظرفيت بالا مي باشد. بنابراين استفاده از واحدهاي كوچكتر نيز در خازن ها مرسوم است. ميكروفاراد µF ، نانوفاراد nF و پيكوفاراد pF واحدهاي كوچكتر فاراد هستند.


µ means 10-6 (millionth), so 1000000µF = 1F
n means 10-9 (thousand-millionth), so 1000nF = 1µF
p means 10-12 (million-millionth), so 1000pF = 1nF

خازن ها:
مشابه مقاومت ، خازن ها هم به دو دسته ثابت و متغير به صورت زير تقسيم مي شوند:

1- خازن متغير:
واريابل
تريمر

2- خازن ثابت:
سراميکي
ميکا و شيشه اي
ورقه اي
الکتروليتي

خازن متغير:
ظرفيت يک خازن بستگي مستقيم با سطح مشترک در جوشن خازن دارد.
نوعي که بوسيله دسته متحرک عمل تغيير ظرفيت را انجام مي دهد را واريابل مي گويند و نوعي که بوسيله پيچ گوشتي عمل مي کند را تريمر مي نامند.
فرق واريابل و پتانسيومتر اين است که واريابل 2 پايه دارد و پتانسيو متر 3پايه. اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات بردهاي الکترونيکي ارائه مي دهد.