کاربرد دیود

مهم‌ترين کاربرد عملي ديود تبديل جريان الکتريکي متناوب به مستقيم است. در بسياري از آداپتورها جريان برقي که بوسيله ترانس کاهش پيدا کرده‌است به کمک يک ديود (يکسو سازي نيم موج)، دو ديود ( در ترانس با ثانويه سه سر ) يکسوسازي تمام موج و يا با چهار ديود ( در ترانس با ثانويه دو سر ) يکسو سازي تمام موج انجام مي شود . توجه داشته باشيد که ولتاز يکسويه پس از اين ديود ها، فرکانس ريپل به ميزان دو برابر فرکانس متناوب ( در حالت تمام موج ) را دارد و جهت مستقيم شدن کامل ولتاز بايستي خازن صافي با ولتاژ مجاز، ظرفيت بالا ( با توجه به مقدار جريان مصرفي ) و با رعايت پلاريته و بعد از پل ديود نصب شود. آموزش تعميرات بردهاي الکترونيکي

در گيرنده‌هاي اي ام (مانند راديو در باند اس دبليو و آي ام و سيگنال تصوير تلويزيون آنالوگ) ديود نقش آشکارساز را دارد بطوري که سيگنال مياني (آي اف) پس از تقويت در بخش تقويت فرکانس مياني وارد يک ديود مي‌شود و خروجي آن سيگنال نهايي قابل استفاده‌است. گرچه معمولاً به جاي ديود از ترانزيستور استفاده مي شود تا يک طبقه تقويت صورت گرفته باشد و ديود بيس-اميتر ترانزيستور عملاً کار آشکار سازي را هم انجام خواهد داد.

در موارد خاص هنگامي که براي روشن کردن وسايل الکتريکي تنها دسترسي به جريان الکتريکي مستقيم باشد براي جلوگيري از سوختن وسيله الکتريکي بر اثر اتصال معکوس سيم مثبت و منفي، از يک ديود در ابتداي مسير جريان برق استفاده مي‌کنند. اگر اين ديود در مسير مثبت جريان با مصرف کننده در حالت سري باشد به آن ديود رکتيفاير مي گويند. ولي اگر بصورت موازي با مصرف کننده و به شکل معکوس قرار گرفته باشد به آن ديود محافظ در باياس معکوس مي گويند. از نوعي ديود به نام زنر در ساخت نوعي رگولاتور(تنظيم کننده ولتاژ) استفاده مي شود. 

منبع: دنياي اطلاعات