ساختار های فشرده سازی در سیستم های DVR

سيستم هاي DVR بسته به کاربرد، ساختارهاي متفاوتي را پشتيباني مي نمايند که عبارتند از :
• Mjpeg
• Mpeg I
• Mpeg II
• Mpeg 4
• H.264

توالي تصاوير متحرک در ساختار MJPEG
ساختار Mjpeg که در آن رنگ هاي يک تصوير با توجه به شباهتي که در يک محدوده دارند، بر مبناي Tolerance داده شده، به يک رنگ تبديل شده و در واقع با فرمت متداول JPEG کد مي شوند و سپس با توجه به نرخ فريم تعيين شده ، تصاوير Jpeg براي ايجاد تصاوير متحرک در کنار هم ذخيره و يا ارسال ميگردند (شکل 1).
اين ساختار به دليل سادگي در کدگذاري و کدگشايي در دوربين ها و سيستم هاي نظارت از راه دور از طريق سايت هاي وب، بسيار متداول ميباشد .
سيستم هايي که فقط از اين ساختار پشتيباني مي کنند هزينه به مراتب پايين تري نسبت به ديگر سيستم ها خواهند داشت و اغلب چنين تجهيزاتي در کاربرد هاي تبليغاتي مانند نمايش خيابان ها و دانشگاه ها از طريق اينترنت مورد استفاده قرار مي گيرند .
اما از آنجا که در چنين سيستم هايي ، فشرده سازي ساده اي صورت مي پذيرد، تصاويري با حجمي بالا براي ذخيره سازي ايجاد مي گردند که سازندگان اين سيستم ها براي غلبه بر اين مشکل عموما نرخ فريم در ثانيه و يا کيفيت تصاوير را کاهش مي دهند بنابراين استفاده از چنين سيستم هايي در کابرد هاي نظارتي و امنيتي پيشنهاد نمي گردد .
درساختار MpegI بعد از کد گذاري تصاوير با فرمتي مشابه Jpeg براي بدست آوردن تصاوير متحرک اولين تصوير در گروه تصاوير يا Group Of Pictures (GOP) را ذخيره نموده و در فريم هاي ديگر فقط تغييرات ذخيره مي گردند. اين مطلب نکاتي در مورد آموزش تعميرات دي وي آر ارائه مي‌دهد و مي‌تواند کمک به آموزش تعميرات آن بکند.