کارایی تبلت ها

حالا بياييد در ضمن بررسي بعضي از اپليکيشن‌ها، کارايي تبلت را هم بررسي کنيم: اين نکات مي تواند کمک به آموزش تعميرات تبلت بکند.
اين اسکرين‌شاتي از هوم اسکرين تبلتم است، البته در اندرويد شما مي‌توانيد هوم اسکرين‌هاي متعددي داشته باشيد و به راحتي بين آنها بچرخيد و ويجت‌هاي مورد نيازتان را در آنها پخش کنيد.
- خواندن کتاب الکترونيک با تبلت: ما نياز داريم که گجت‌هايي براي خواندن کتاب‌هاي الکترونيک تهيه کنيم. خواندن اين کتاب‌هاي پشت مانيتور واقعا عملي نيست و به علاوه ما بايد بتوانيم هميشه کتاب‌هاي مورد نيازمان را به اينجا و آنجا ببريم.
من پيش از اين «سوني ريدر» داشتم که بسيار از کار با آن لذت مي‌بردم، اما گجت‌هاي اختصاصي خوانش کتاب در عين مزايايي که دارند (مثلا استفاده از فناوري e-Ink يا طول عمر بالاي شارژ)، در حال حاضر نقايصي هم دارند. مثلا شما هيچگاه با کيندل يا سوني ريدر نمي‌توانيد با کيفيت خوب، به صورت لمسي با کتاب تعامل برقرار کنيد، شما نمي‌توانيد به صورت چند لمسي (مولتي تاچ) روي متن يا عکس زوم کنيد، شما نمي‌توانيد کتاب را به صورت رنگي ببينيد.
همانطور که مي‌دانيد کتاب‌هاي الکترونيک در فرمت‌هاي مختلف منتشر مي‌شوند، با استفاده از تبلت، کاربر هيچگاه نگران نيست که شايد وسيله‌اش از فرمت کتاب، پشتيباني نکند. چون به راحتي مي‌تواند، اپ مورد نياز را بيايد و مشکل را برطرف کند.
براي مثال بسياري از کتاب‌هاي پزشکي مرجع را با فرمت chm مي‌توان از اينترنت دانلود کرد، اما کمتر کتابخواني پيدا مي‌شود که اين فرمت را به خوبي پوشش دهد، اما با تبلت و مثلا نصب اپ iReader مي‌توان به راحتي کتاب حجيمي مثل هاريسون را با خود داشت. تصور کنيد که يک پزشک هميشه به کتاب‌هاي مرجع دسترسي داشته باشد. اسکرين شاتي از کتاب طب داخلي هاريسون در گلکسي تب:
در عکس زير شما، نماهايي از اپ اي‌بوک اندرويد را مي‌بينيد که با آن مي‌توان به زيبايي کتابخانه‌اي مجازي با استفاده از کتاب‌هاي با فرمت epub ساخت. نحوع تعامل با کتاب، درست مثل ورق زدن يک کتاب واقعي است:
برتري ديگر تبلت‌ها، در قباس با کتاب‌خوان‌هاي روتين، اين است که با آنها مي‌توان به راحتي کتاب‌هايي اسکن‌شده را خواند. مي‌دانيد که بسياري از کتاب‌هاي فارسي که در محيط اينترنت به رايگان قابل دانلود هستند، به صورت متن نيستند و در واقع اسکن کتاب‌ها هستند. با استفاده از سوني ريدر من نمي‌توانستم از اين کتاب‌ها استفاده کنم، اما حالا با استفاده از گلکسي تب، من به راحتي مي‌توانم از اين کتاب‌ها استفاده کنم:
قبلا انبوهي کتاب و مجله داشتم که به سبب اينکه با کتاب‌خوانم نمي‌توانستم عکس‌هاي رنگي‌شان را ببينم، اصلا رغبت نمي‌کردم به سويشان بروم، اما حالا قضيه فرق مي‌کند.
خواندن روزنامه‌ها با تبلت: روز به روز بر تعداد مجلات و روزنامه‌هايي که اپ‌هاي اختصاصي منتشر مي‌کنند، افزوده مي‌شود. استفاده از اين اپ‌ها خواندن آنها را بسيار ساده مي‌کند. به عنوان من اپليکيشني براي نيويورک تايمز نصب کرده‌ام که خواندش را بسيار ساده و پاکيزه مي‌کند:
با کليک بر روي هر مقاله، مي‌توان متن کامل آن را به راحتي خواند.
خواندن فيدها با تبلت: خواندن گودر با تبلت لطف خاص خودش را دارد. شما مي‌توانيد با سرعت بالايي مطالب را مرور کنيد.
البته اپليکيشن‌هاي بسيار متنوعي براي خواندن فيدها وجود دارند. در تصوير بالا نمايي از گودر در مرورگر پيش‌فرض اندرويد مي‌بينيد.
اگر يک کاربر حرفه‌اي گودر باشيد، مي‌دانيد که صرف زمان زياد پاي گودر، آدم را به راستي خسته مي‌کند. اما با تبلت مي‌توانيد به راحتي روي مبل لم بدهيد و به صورت لمسي، اخبار را بالا و پايين کنيد. به علاوه خواندن پست‌هاي بلند با تبلت، به مراتب راحت‌تر از مانيتور پي‌سي‌هاست.
فعاليت در شبکه‌هاي اجتماعي با تبلت: بله! با مرورگر پي‌سي يا گوشي موبايل هم مي‌شود وارد شبکه‌هاي اجتماعي شد و فعاليت کرد. اما اگر شما از اپليکيشن‌هاي اين شبکه‌هاي اجتماعي روي موبايل استفاده کنيد، مي‌توانيد با سهولت بيشتري فعاليت کنيد. از زماني که اپ‌هاي مربوطه را روي تبلتم دارم، ميزان فعاليتم در توييتر و فيس‌بوک بيشتر از گذشته شده است.
مسئله جالب اين است که تبلت، خيلي وقت‌ها براي من مبدل به يک مانيتور دوم شده است! يعني حتي زماني که پاي پي‌سي هستم براي چک کردن توييتر و فيس‌بوکم از تبلت استفاده مي‌کنم. تازگي هم عادت پيدا کرده‌ام که هنگام تماشاي فوتبال، تبلت را کنار بگذارم، تا هر وفت چيز جالبي ديدم، توييتش کنم!!
گلکسي تب و پخش ويدئو: گلکسي تب بسياري از فرمت‌هاي ويدئوي را پشتيباني مي‌کند. در تستي که من انجام دادم، تبلت توانست به راحتي ويدئوي HD با کيفيت ????P را پخش کند:
براي پخش ويدئوهايي با فرمت flv‌ يا mkv و ساير فرمت‌هايي که معمولا کمتر مورد پشتيباني قرار مي‌گيرند، مي‌توان به سهولت اپ‌هايي يافت.
البته تصور نمي‌کنم، آدم به جز هنگام سفر يا وقتي بخواهد قطعه ويدئوي کوتاهي را به دوستش نشان بدهد، مانيتور‌هاي صفحه‌پهن يا تي‌وي‌هاي خانه را رها کند و سراغ تبلت بيايد.
يکي از نگراني‌هاي بعضي از افراد، عدم سازگاري اندرويد با زبان فارسي بود، خوشبختانه اين مشکل روز به روز و به خصوص درمورد نسخه‌هاي تازه‌تر اندرويد، کمتر و کمتر مي‌شود. گلکسي اس و گلکسي تب هم به راحتي با نصب رام مناسب، با فارسي سازگار مي‌شوند:
گلکسي تب و نقشه گوگل: يکي از چيزهاي جذاب تبلت اين است که اين وسيله به کمک GPS مکان شما را به زيبايي روي نقشه گوگل نمايش مي‌دهد. صفحه ? اينچي اين تبلت، تجربه‌اي بسيار بهتر از گوشي‌هاي موبايل در اختيار شما قرار مي‌دهد.
در اين پست، البته قرار نيست، در مورد اپليکيشن‌هاي جذاب يا گيم‌هاي اندرويد بنويسم، اما بايد به اين نکته اشاره کنم که با استفاده از نمايشگر ? اينچي اين تبلت، مي‌توان لذت بيشتري از گيم‌ها و اپ‌ها برد. مثلا بازي زيباي پرندگان خشمگين!
– خوشبختانه به راحتي مي‌توان يک سيم کارت رايج را وارد اين تبلت کرد و با استفاده از GPRS‌ همراه اول يا بهتر از آن ايرانسل، اتصل دائم به اينترنت داشت. البته من در خانه براي اتصال تبلت به اينترنت، از وايرلس خانگي استفاده مي‌کنم.
– با گلکسي تب مي‌توان ارتباط تلفني هم برقرار کرد، البته بهتر است در اين مواقع از هدفون استفاده کنيد! دفترچه تلفن گلکسي تب براي بهره بردن از صفحه عريض آن، کاملا بهينه شده است.
– شارژ ? ساعته گلکسي، براي يک وب‌گرد پرکار کاملا کافي است، البته به پاي شارژ ?? ساعته آيپد نمي‌رسد. اگر کارتان با تبلت زياد باشد، مجبور هستيد، هر روز آن را شارژ کنيد.
– گلکسي تب، داراي دوربين جلو و پشت است. دوربين پشت اين تبلت، فلش هم دارد. اين مسئله يکي از نقاط برتري گلکسي نسبت به آيپد است. البته وضوح دوربين پشت، بيشتر از ??? مگاپيکسل نيست.
– گلکسي تب، بلوتوث کارآمدي دارد و به کمک آن مي‌توانيد به راحتي فايل با گوشي‌ها يا لپ‌تاپ‌هاي ديگر رد و بدل کنيد.
– انتقال فايل‌ها به گوشي به استفاده از کابل ارتباطي بسيار آسان است و دردسر بعضي از تبلت‌ها را ندارد.