همه چیز در مورد دوربین موبایل

دوربين يکي از مهمترين معيارها براي انتخاب موبايل يا تلفن هوشمند است، اما بسياري از ما بدون اينکه واقعا بدانيم پشت اعداد و ارقام ارايه شده از سوي توليد کنندگان چه مي‌گذرد دست به انتخاب مي‌زنيم و بعد از خريد بدون ارايه دليل و منطق کافي از خريد خود دفاع مي کنيم. خواندن اين راهنما به شما اين توانايي را مي‌دهد که با چشماني بازتر معيار دوربين موبايل‌ها را بسنجيد و حتي اگر به تازگي خريدي انجام داده‌ايد بتوانيد در گفتگو با دوستان خود با قدرتي بالاتر از خريد خود دفاع کنيد و آنها را در اين بحث شکست دهيد.

در مقاله ?? نکته که پيش از خريد موبايل بايد بدانيم به اهميت و معيار انتخاب يک دوربين خوب به صورت اجمالي پرداختيم، در اين مقاله مي‌خواهيم با اراي مثال و مقايسه نمونه‌هاي موجود در بازار به طور دقيق‌تري مفهوم يک دوربين خوب را از ديدگاه‌هاي مختلف نشان دهيم.
قدرت يک دوربين موبايل از جنبه‌هاي مختلفي شناخته و بررسي مي‌شود که در زير آمده است:
مقاله مرتبط: نکته که بايد پيش از خريد موبايل يا تبلت بدانيد ?? و مقاله راهنماي مقدماتي خريد موبايل و تبلت در چهار قدم و مقاله ?? نکته براي طول عمر بالاتر باتري موبايل و تبلت را از دست ندهيد

?- قدرت سنسور
- اندازه سنسور : اندازه سنسور به طور کل يکي از مهمترين عوامل تعيين کيفيت خروجي دوربين موبايل يا هر دستگاه ديگري است. حال چگونه مي‌توان اندازه سنسور را تشخيص داد؟ بسيار ساده، کافيست به عددي که پس از اندازه سنسور آمده است نگاه کنيد و سپس از طريق چارت زير اندازه سنسور را در يابيد.
- اندازه پيکسل : اين معيار دقيقا همانند اندازه سنسور بر روي کيفيت عکس تاثير مي‌گذارد، درواقع اگر سنسور بزرگتر شود و رزولوشن يا تعداد پيکسل ثابت بماند، اندازه پيکسل نيز افزايش مي‌يابد.همانند اندازه سنسور اين معيار بر روي کيفيت کلي عکس از ديد وسعت ديناميکي، دقت رنگ و ميزان حساسيت در شرايط نوري مختلف تاثير مي‌گذارد. هرچه اين اندازه بزرگتر باشد، هر پيکسل تعداد فوتونهاي بيشتري را دريافت مي‌کند و شما مي‌توانيد در نور کم يا در حرکات سريع عکس‌هاي بهتري بگيريد. مثال زير مقايسه دو دوربين است، آيفون ? اس و آيفون ? با رزولوشن يکسان اما اندازه سنسور يا به عبارتي اندازه پيکسل متفاوت:
- رزولوشن : معياري که تقريبا کلاسيک ترين معيار انتخاب دوربين است و تا حدي اهميت آن به دليل همين معروفيت بيش از حد نياز بزرگنمايي شده و تا حدي به يک ابزار تبليغاتي تبديل شده است.

- تکنولوژي سنسور : يکي از نکات مثبت اين معيار اين است که حتي اگر تمام معيارها ثابت بماند ، نه سنسور بزرگتر شود، نه رزولوشن بالاتر رود يا لنز بهتر شود، اين معيار به تنهايي مي‌تواند کيفيت عکس را بهبود دهد. شرکتهاي بزرگ سازنده سنسور دوربين مانند سوني، هر ساله بهبود‌هاي چشمگيري در تکنولوژي CMOS مي‌دهند و با معماري‌هاي جديدي براي پيکسل‌ها مانند تکنولوژي BSI که لايه حساس به نور را به بخش بالايي منتقل کرده است، حساسيت پيکسل‌ها به نور را بازهم افزايش داده‌اند. بنابراين اگر همه معيارها بين دو دوربين موبايل در يک رده قيمتي يکسان بود، به احتمال زياد دوربيني که به روزتر و جديد تر است کيفيت بهتري ارايه مي‌کند.

?- لنز
– فاصله کانوني : فاصله کانوني مهم است به اين دليل که تعيين مي‌کند چه وسعتي از تصوير را ذخيره مي‌نمايد. به طور مثال اگر فاصله کانوني يک لنز ?? ميليمتر باشد و ديگري ?? ميليمتر، نشان مي‌دهد که دوربين اول بسيار وسيع‌تر و به اصطلاح وايد تر است و بخش بزرگتري از صحنه را ذخيره مي‌نمايد و براي گرفتن عکس‌هاي دسته‌جمعي يا طبيعت مناسب است و در عوض لنز ?? ميلي‌متري بخش کوچکتري از تصوير را نشان مي‌دهد و براي ذخيره بيشتر جزييات در فاصله دور مناسب است.

- ضريب ديافراگم : معيار بسيار مهمي که اغلب به آن توجه نمي‌کنند. اين ضريب هرچه عدد کوچکتري را نشان دهد، به اين معنا است که نور بيشتري را دريافت مي‌نمايد و در واقع دريچه ديافراگم باز تر است. به طور مثال يک لنز با ضريب ديافراگم ?/??? نسبت به يک لنز با ديافراگم ?/??? نور بيشتري دريافت مي‌نمايد و در شرايط نور کم عکس‌هاي روشن‌تري مي‌گيرد. اما بايد در نظر داشت که هرچه ديافراگم بازتر باشد شفافيت بالا و رزولوشن بالا داشتن براي لنز سخت‌تر مي‌شود.

- شفافيت و رزولوشن : آري، لنز نيز رزولوشن دارد. البته واحد اندازه‌گيري آن پيکسل يا پيکسل در اينچ نيست، و واحدهاي ديگري مانند LP/mm ( Line pairs on millimeter ) براي آن استفاده مي‌شود و براي اندازه‌‎گيري آن نياز به يک شرايط خاص استوديويي است. در هر صورت به اين دليل که فعلا هيچ توليدکننده‎اي از اين مشخصه سخني به ميان نمي‌‎آورد، پس توجه به آن براي موبايل بي‌مورد است. اما در آينده اگر موبايل‌هايي با لنز قابل تعويض وارد بازار شوند، اصلا بعيد نيست که در هنگام تبليغات براي يک لنز از اين معيار نيز استفاده شود.

?- فوکس اتوماتيک
پيش از سال ???? تقريبا تمام موبايل‌ها از سيستم تشخيص کنتراست براي فوکس کردن استفاده مي‌کردند که درواقع با تشخيص کنتراست ميان پيکسل‌ها شفاف ترين حالت را تشخيص مي‌دهد و در اصطلاح روي تصوير فوکس مي‎کند. اما به تازگي در موبايل‌‎هاي پرچمداري مانند گلکسي اس ? و آيفون ? تکنولوژي تشخيص فاز به سنسور اضافه شده است که بسيار سريع‌‎تر از سيستم تشخيص کنتراست عمل مي‎کند و حتي در فيلم‌برداري نيز راحت‌‎تر شيئ متحرک را دنبال مي‎نمايد. بنابراين اگر به فيلمبرداري يا عکس برداري سريع از اشياء و موضوعات متحرک مانند کودکان داريد، حتما اين موبايلهاي را به ياد داشته باشيد. براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات موبايل مي‌توانيد به اين لينک مراجعه نماييد.