راهنمای عیب یابی و تعمیر لپ‌تاپ‌هایی که زیاد داغ می‌کنند

يکي از رايج ترين مسائلي که سبب کوتاهي عمر لپ تاپ ها مي شود گرماي بيش از حد توليد شده درون بدنه لپ تاپ مي باشد، چيزي که بسياري از مردم به درستي نمي دانند چگونه مي توان رفعش کرد. ما در اين مقاله قصد داريم به شما کمک کنيم تا بدانيد چه چيزي باعث توليد گرما در لپ تاپ شما مي گردد و چگونه مي توانيد در عين حفظ عملکرد نوت بوک به ميزان مورد نظر، دماي کار سيستم را به طرز مطلوبي پايين حفظ کنيد. بنابراين اين نکات کمک به آموزش تعميرات لپ تاپ مي کند.
کامپيوترهايي که زياد داغ مي کنند مي توانند بسياري از مشکلات را براي کاربر سبب شوند، از قفل کردن سيستم و ظاهر شدن مداوم صفحه نمايش آبي مرگ گرفته تا از دست دادن رفتن داده هاي ذخيره شده روي هارد ديسک. ممکن است حتي هيچ گاه نفهميد که همين داغ کردن سيستم ريشه بسياري مسائل ديگر است، و قبل از آنکه بخواهيد به طور جد کاري براي رفع مشکل کنيد اين مسئله يک مادربرد سوخته روي دستانتان بگذارد. اجازه دهيد گام به گام جلو برويم و ببينيم که چگونه بايد با يک کامپيوتر بيش از حد داغ به طرز اصولي برخورد کرد. در اين مقاله بناي کار را بر لپ تاپ ها قرار داده ايم، اما بسياري از اصول را مي توان عينا روي رايانه هاي دسکتاپي نيز اعمال نمود.
اولين چيزي که شما بايد انجام دهيد اين است که کشف کنيد حرارت از کجا سرچشمه مي گيرد. عدم جريان هوا به معني عدم انتقال حرارت است، پس بدنه لپ تاپ خود را وارسي کنيد تا بفهميد محل دريچه هاي ورود و خروج هوا در کجاي بدنه قرار گرفته اند. آيا آنها هوا گرمي را به بيرون مي دمند، و يا تقريبا يک نسيم کم و ملايم، حتي زماني که فن در حالت تندي دارد مي چرخد به دستان شما برخورد مي کند؟
اغلب به طور معمول، تجمع گرد و غبار در منافذ ورود و خروج هوا و فن لپ تاپ و در ميان پره هاي خنک کننده مقصر اصلي در محدود کردن جريان هوا و داغ کردن لپ تاپ است. تميز کردن آن ها نيز بهترين راه حل خواهد بود. پس سريع دست به کار شويد و لپ تاپ را وارونه کرده و ببينيد در پشت بدنه چه مشاهده مي کنيد.
پيچ مربوط به محل فن لپ تاپ را باز کنيد. حالا بايد قادر باشيد فن را از محل خود خارج کرده و همه چيز را با استفاده از اسپري هواي فشرده از گرد و غبار پاک کنيد
اگر دريافتيد که فن به صورت نامنظم در حال چرخش است ، بهتر است سعي کنيد بلند کردن برچسب روي فن که معمولا نام و برند تجاري فن رويش نوشته شده را کمي از محور جدا کرده و يک يا چند قطره روغن مخصوص روي محور بچکانيد تا روان تر کار کند.