راهنمای خرید و آشنایی با هارد های اکسترنال

آموزش تعميرات هارد- در جهاني که تمام اطلاعات و داشته هاي ما بر پايه صفر و يک تنظيم شده است، از دست دادن اطلاعات، فاجعه اي بزرگ به حساب مي آيد. فقط يک لحظه تصور کنيد که هارد ديسک رايانه تان از کار مي افتد يا اين که اطلاعات تان را از دست مي دهيد. اگر اين حادثه براي تان اتفاق بيفتد چه واکنشي از خود نشان مي دهيد؟ مسلما اگر اطلاعات مهمي روي هاردتان داشته باشيد، به شدت زانوي غم به بغل مي گيريد و تا مدتي فکر مي کنيد که با روشن و خاموش کردن دوباره کردن سيستم مي توانيد مشکل سخت افزاري پيش آمده را حل کنيد. باور اين موضوع براي تان بسيار سخت خواهد بود زيرا هارد شما تا لحظاتي قبل به درستي کار مي کرده است و قبول اين موضوع که هاردتان به يک باره دچار مشکل شده، براي تان بسيار سخت و آزار دهنده خواهد بود. پس از اين که به اين باور رسيديد هاردتان مشکل پيدا کرده و اطلاعاتتان از دست رفته است! تازه به مرحله افسردگي پا گذاشته و سعي مي کنيد به خاطر بياوريد چه اطلاعات ارزشمندي روي هاردتان داشتيد.

تمام افرادي که تا به حال اين موضوع را تجربه کرده اند، تک تک اين موارد را به خاطر آورده و درک مي کنند. اما هميشه بايد به اين فکر بود که بهترين راه حل براي از دست ندادن اطلاعات ديجيتالي مان چيست. در اين رابطه مي توان گفت که شايد عقلاني ترين راه اين باشد که هميشه از اطلاعاتمان پشتيبان تهيه کنيم و به همين خاطر داشتن يک هارد اکسترنال کاملا ضروري به نظر مي رسد. زيرا اين داستان بسيار راحت و بدون اين که از قبل به شما خبر دهد براي هر کسي دير يا زود پيش مي آيد. بنابراين اگر اطلاعات ارزشمندي داريد، خوب است که اين موضوع را جدي بگيريد و فراموش نکنيد از اطلاعاتتان هر چند وقت يک بار به صورت مرتب پشتيبان تهيه کنيد. با قطعيت مي توانيم بگوييم داشتن هارد اکسترنال و پشتيبان گرفتن از اطلاعات مهم،بسيار واجب و غير قابل انکار است. به همين دليل اين هفته به شما فوت و فن آشنايي با هارد اکسترنال را آموزش مي دهيم تا در هنگام خريد، دچار مشکل نشده و به درد از دست رفتن اطلاعاتتان دچار نشويد.

? انواع هارد اکسترنال:
هاردهاي اکسترنال دو نوع اصلي دارند و هاردهاي عرضه شده به بازار Portable يا Desktop هستند. هاردهاي Portable يا قابل حمل، همان دسته از هاردهاي کوچک هستند که از طريق پورت USB به رايانه اتصال پيدا مي کنند و دقيقا مانند يک فلش با حجم بالا کار مي کنند و کار کردن با آن ها بسيار ساده است. به گونه اي که کافي است کابل اتصال آن ها را به پورت USB رايانه تان وصل کنيد و پس از آن درايوري جديدي را مشاهده خواهيد کردکه همان هارد اکسترنال شماست. اما هاردهاي Desktop، در اندازه هاي بزرگتري به بازار عرضه مي شوند و کاربرد آن ها بيشتر در زمينه ذخيره سازي اطلاعات محلي و پشتيبان گيري است. البته اين دسته از هاردها به دليل اين که بسيار سنگين هستند و حجم زيادي هم دارند، کمتر توسط کاربران معمولي استفاده مي شوند و از آن ها براي انتقال اطلاعات در دفعات زياد استفاده نمي شود. به دليل ظرفيت زيادي که دارند بيشتر توسط سازمان هاي خاص براي پشتيبان گيري از حجم زيادي از اطلاعات به کار گرفته مي شوند. البته از جمله مزيت هاي اين دسته از هاردها مي توان به سرعت بسيار بالاي آن ها در انتقال داده ها اشاره کرد، ضمن اين که حجم زيادي از اطلاعات را هم پشتيباني مي کنند.

? بازار هارد در دست چه کساني است؟
خوشبختانه براي خريد هارد اکسترنال لازم نيست که تخصص ويژه اي داشته باشيد. تنها کافي است از بين دو دسته اي که معرفي کرديم، نياز خود را شناسايي و هارد مورد نظرتان را انتخاب کنيد. پس از آن خوب است با نام شرکت هاي معتبري که در حال حاضر توليد کننده هارد هستند، آشنايي داشته باشيد تا در زمان خريد گوشتان به نام آن ها آشنا باشد و مستقيما به سراغ هاردهايي برويد که توليد کننده معتبري دارند. اکنون شرکت Western Digital که در ميان کاربران بيشتر با نام اختصاري WD شناخته مي شود و هم چنين برندهاي SEAGATE و ADATA از جمله شرکت هايي هستند که فروش اصلي هارد اکسترنال را در بازار در دست دارند. طي دو سال گذشته رقابت بسيار زيادي ميان شرکت هاي توليد کننده براي تصاحب سهم بيشتري از حجم فروش بازار ايجاد شده است. هر روز نيز به تعداد اين توليد کننده ها اضافه مي شود. خوب است قبل از خريد اول حجم ذخيره سازي که نياز داريد را مشخص کنيد. به عنوان نمونه ممکن است شما يک هارد اکسترنال Portable با حجم 500 گيگا بايت نياز داشته باشيد اما در زمان خريد متوجه شويد که مي توانيد با کمي هزينه اضافي هاردي را خريداري کنيد که حجم بيشتري دارد. اما اين نکته را هم در نظر داشته باشيد که مديريت کردن هاردهاي حجيم کار بسيار سختي است. پس شايد بهتر باشد در زمان خريد هارد اکسترنال، به ويژگي هاي ديگري مانند داشتن کارايي بالا در انتقال اطلاعات و قابليت صرفه جويي در مصرف انرژي يا حتي طراحي ظاهري هارد اکسترنال هم اهميت بدهيد. محصولاتي که ظرفيت حجمي کم تري دارند به راحتي قابل حمل هستند و براي ذخيره سازي اطلاعات در هر مکاني، مناسب به نظر مي رسند. اما هاردهاي با حجم بالا که بزرگ تر هستند تنها به درد پشتيبان گيري و نگهداري اطلاعات در يک محل ثابت مي خورند. با اين حساب نياز خود را مشخص کنيد و دقيقا به سراغ چيزي برويد که نياز داريد تا در نگهداري آن نيز دچار مشکل نشويد.
منبع: سرزمين دانلود