درباره نحوه انتخاب پرینتر

چاپگرها يکي از قطعات جانبي کامپيوتر هستند که امروزه از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشند و تقريباً کارايي بالايي در کاربردهاي مختلف دارند. معمولاً اکثر مردم به يک چاپگر براي استفاده شخصي در محيط کار و يا منزل نياز دارند. ولي اکثر افراد در هنگام خريد، به علت کثرت مدل‌هاي مختلف چاپگر، دچار سردرگمي مي‌شوند و نمي‌توانند چاپگر مناسب خود را انتخاب نمايند. آموزش تعميرات پرينتر
در مرحله اول، نوع چاپگر انتخابي بستگي به کاري دارد که شما مي‌خواهيد با چاپگر خود انجام دهيد. مانند چاپ متن و تصاوير گرافيکي سياه و سفيد و يا رنگي، اين عامل باعث تغيير در نوع چاپگر انتخابي شما مي‌شود. مثلاً اگر شما به چاپ تعداد زيادي صفحات متني احتياج داريد، آن وقت براي شما يک چاپگر ليزري تک رنگ مناسب است. ولي براي تصاوير گرافيکي و عکس، ديگر نمي‌توانيد از يک چاپگر ليزري سياه و سفيد استفاده کنيد و نياز به يک چاپگر رنگي جوهرافشان يا ليزري داريد تا بهترين کارايي را به دست آوريد.

براساس نوع مصرف و کارايي، چاپگرها به 5 نوع مختلف تقسيم مي‌شوند:

1 - چاپگرهاي جوهرافشان ‌‌‌‌ inkjet) )
2 - چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد‌‌‌‌monochrome printer) )
3 - چاپگرهاي ليزري رنگي ‌‌‌‌Laser color) )
4 - چاپگرهاي چند کاره ‌‌‌‌Multifunction) )
5 - چاپگرهاي قابل حمل Portable Printer) )

1 - چاپگرهاي جوهرافشان inkjet) )
چاپگرهاي جوهر افشان به وسيله پاشيدن قطرات ريز جوهر روي يک صفحه کاغذ از طريق منافذ ريزي که در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاوير سياه و سفيد و رنگي در حد کيفيت مناسب مي‌شود. رنگ‌هاي اصلي در چاپگرهاي جوهر افشان، به سه رنگ اصلي تقسيم مي‌شود:
cyan(آبي)، magenta (قرمز) و‌‌ (yellow) زرد که به همراه آن‌ها يک رنگ سياه نيز وجود دارد که براي توليد تصوير با رنگ مشکي به کار مي‌رود. بعضي از چاپگرهاي جوهرافشان، از ترکيب سه رنگ اصلي، رنگ مشکيِ مرکبي به وجود مي‌آورند که براي نوشتن متن چندان مناسب نيست و رنگ آن به صورت مشکي متمايل به سبز يا آبي مي‌باشد. در سري قديم چاپگرهاي جوهرافشان، کارتريج‌هاي سه رنگ اصلي به يکديگر متصل بودند و در صورت تمام شدن يکي از رنگ‌ها شما مجبور به تعويض هر سه رنگ بوديد. ولي امروزه در چاپگرهاي جوهرافشان، اين سه رنگ از يکديگر جدا شده‌اند. معمولاً اکثر چاپگرهاي جوهر افشان از چهار رنگ اصلي تشکيل شده‌اند. ولي شما براي چاپ حرفه‌اي عکس، به يک چاپگر با شش رنگ مجزا احتياج داريد که علاوه بر سه رنگ اصلي و رنگ مشکي، داراي يک رنگ قرمز روشن و آبي روشن ‌باشد که در ايجاد تصاوير با رنگ‌هاي طبيعي‌تر تأثيرگذار است. سرعت چاپ در چاپگرهاي جوهر افشان در حدود 6/2 صفحه در دقيقه است. اين حالت براي چاپ متن مي‌باشد و در چاپ تصاوير، سرعت چاپ يک چاپگر جوهر افشان، در حدود 3/2 صفحه در دقيقه مي‌باشند. در کل چاپگرهاي جوهر افشان يک قيمت معقول را به شما ارائه مي‌دهند و براي مصارف عمومي، يک انتخاب مناسب است. به ياد داشته باشيد که چاپگرهاي جوهرافشان فقط براي مصارف عمومي کاربرد ندارد، بلکه مدل‌هاي حرفه‌اي اين چاپگرها را مي‌توان در محيط‌هاي عکاسي و جاهاي حرفه‌اي نيز به کاربرد. چاپگرهاي جوهرافشان، قيمتي بين 150 تا 1200 دلار دارند که باعث افزايش طيف انتخاب براي کاربران مي‌شود.


2 - چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد (تک رنگ)
چاپگرهاي ليزري تک رنگ همانند سيستم الکتروستاتيکي که در دستگاه فتوکپي وجود دارد، عمل چاپ را انجام مي‌دهند که اين عامل باعث افزايش سرعت و کارايي چاپگر مي‌گردد. يک دستگاه چاپگر ليزري سياه و سفيد صفحات متني با کيفيت بسيار مناسبي را در مدت زمان کوتاهي به چاپ مي‌رساند. سرعت اين نوع چاپگر در چاپ متون در حدود 6 تا 8 صفحه در دقيقه در حالت تمام صفحه است. سرعت چاپ تصاوير گرافيکي سياه و سفيد نيز در اين چاپگر در حدود 2 تا 5 صفحه در دقيقه است. چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد، بهترين انتخاب براي چاپ صفحات متني در تعداد بالا است. به خصوص در موقعي به تأثير کارايي چاپگرها ليزري پي مي‌بريد که نياز به چاپ متن با اندازه فونت کوچک‌تر از 10 داشته باشيد. در اين موقع به‌طور واضح به تأثير چاپگر ليزري سياه و سفيد در چاپ متن‌هاي ريز پي خواهيد برد. از ويژگي‌هاي جالب استفاده از چاپگرهاي ليزري تک، رنگ قيمت پايين براي هر صفحه چاپ است که در کل باعث کاهش هزينه تعويض و با شارژ کارتريج مي‌شود. همچنين استفاده از کاغذهاي معمول مي‌تواند باعث کاهش هزينه کاغذ مصرفي در طولاني مدت گردد.
در کل يک چاپگر ليزري، بهترين انتخاب براي يک دفتر کار يا محيط اداري بزرگ است که نياز به چاپ متن‌هاي زياد در طول روز دارند.
چاپگرهاي ليزري قيمتي در حدود 300 تا 2000 دلار دارند که برحسب مصرف و کارايي‌اي که دارند، قيمت‌ آن‌ها تغيير مي‌کند.